Zoermeerse plas (Noord AA) *Update*

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Zoermeerse plas (Noord AA)

Bericht door JacTrum » zo feb 21 2010 9:07 pm

Barry, het voornaamste is dat je met de camera zelf goede, goed belichte en scherpe foto's maakt. Maar vervolgens laat je al je foto's door een bewerkingsprogramma lopen voor de finishing touch. Beetje uitvergroten, oninteressante delen weglaten, de horizon rechtzetten en de kleuren optimaal proberen te krijgen. Dat heeft niets met manipuleren te maken, of met 'photoshoppen' (hoewel het met dat programma wel prima kan). Eigenlijk lijkt het erg veel op wat vroeger in de donkere kamer gebeurde. Daar keek je op je vergrotingsbord naar een juiste uitsnede, naar een rechte horizon, maakte je de foto wat lichter of donkerder. Je koos de juiste papiergradatie uit voor het contrast en soms hield je een beetje licht weg van donkere delen of gaf je wat extra licht aan lichte delen. Dat heette tegenhouden en doordrukken.
Daarmee haal je het maximale uit je foto's. Tegenwoordig gebeurt dat met speciale programma's. Ikzelf gebruik daarvoor Lightroom, maar onder Nikon fotografen wordt heel vaak Nikon NX gebruikt. Beide programma's kosten rond de 200 euro. Maar er zijn ook prima gratis alternatieven te downloaden. Google maar eens wat op fotobewerking, dan zie je allerlei gratis mogelijkheden. Veel gebruikt is bijvoorbeeld Picasa.

Wat jouw foto betreft: ik heb daar bijna niets aan hoeven te doen. Vooral een beetje geel weggehaald. Daarvoor zitten er allerlei schuifjes in het programma, waar je gewoon mee moet gaan experimenteren. Verder zou je de horizon nog even recht kunnen zetten. En voor elke foto geldt eigenlijk dat je even moet kijken of de beelduitsnede wel optimaal is, of dat je hem misschien wat kunt verbeteren door er wat af te snijden. 'Croppen' noemen we dat tegenwoordig.

Ik heb de opmerking over calibreren gezien. Ik heb zelf geen gecalibreerd scherm (daar moet je een apparaat voor kopen dat je tegen het scherm aan hangt) maar ook met gewoon handmatig instellen kun je je scherm al vaak een stuk verbeteren.

Succes met hobbyen! En als je wat te vragen hebt roep maar :-)

Groeten,
Jac
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Braggus

Bericht door Braggus » zo feb 21 2010 9:21 pm

dcschuiling schreef:Hoi Henk, dat is wel jammer dat ik je niet gezien hebt. Zag wel een fotograaf zitten bij het tunneltje tussen die plas met die gans en de Noord Aa de grotere plas. Dus misschien was jij dat.
Die zwaan met zijn lamme vleugel heb ik ook gezien. Was alleen te ver voor mijn objectief. Hoe laat heb jij hem genomen. Ik was er rond 13:00 tot en met 14:00.
Ik heb inderdaad bij die brug gezeten, tijdstip klopt volgens de EXIF-data. Zie zwaan met de lamme vleugel was een gans maar dat terzijde. Of we hebben over verschillende dieren/foto's. De dierenbescherming was al op de hoogte van de vleugellamme zwaan/gans. Wel apart dat de dezelfde locatie hebben uitgezocht. Heb je nog meer leuke locatie's in de regio?

Groet,

Henk

Daniël

Bericht door Daniël » ma feb 22 2010 7:52 am

JacTrum schreef:Barry, het voornaamste is dat je met de camera zelf goede, goed belichte en scherpe foto's maakt. Maar vervolgens laat je al je foto's door een bewerkingsprogramma lopen voor de finishing touch. Beetje uitvergroten, oninteressante delen weglaten, de horizon rechtzetten en de kleuren optimaal proberen te krijgen. Dat heeft niets met manipuleren te maken, of met 'photoshoppen' (hoewel het met dat programma wel prima kan). Eigenlijk lijkt het erg veel op wat vroeger in de donkere kamer gebeurde. Daar keek je op je vergrotingsbord naar een juiste uitsnede, naar een rechte horizon, maakte je de foto wat lichter of donkerder. Je koos de juiste papiergradatie uit voor het contrast en soms hield je een beetje licht weg van donkere delen of gaf je wat extra licht aan lichte delen. Dat heette tegenhouden en doordrukken.
Daarmee haal je het maximale uit je foto's. Tegenwoordig gebeurt dat met speciale programma's. Ikzelf gebruik daarvoor Lightroom, maar onder Nikon fotografen wordt heel vaak Nikon NX gebruikt. Beide programma's kosten rond de 200 euro. Maar er zijn ook prima gratis alternatieven te downloaden. Google maar eens wat op fotobewerking, dan zie je allerlei gratis mogelijkheden. Veel gebruikt is bijvoorbeeld Picasa.

Wat jouw foto betreft: ik heb daar bijna niets aan hoeven te doen. Vooral een beetje geel weggehaald. Daarvoor zitten er allerlei schuifjes in het programma, waar je gewoon mee moet gaan experimenteren. Verder zou je de horizon nog even recht kunnen zetten. En voor elke foto geldt eigenlijk dat je even moet kijken of de beelduitsnede wel optimaal is, of dat je hem misschien wat kunt verbeteren door er wat af te snijden. 'Croppen' noemen we dat tegenwoordig.

Ik heb de opmerking over calibreren gezien. Ik heb zelf geen gecalibreerd scherm (daar moet je een apparaat voor kopen dat je tegen het scherm aan hangt) maar ook met gewoon handmatig instellen kun je je scherm al vaak een stuk verbeteren.

Succes met hobbyen! En als je wat te vragen hebt roep maar :-)

Groeten,
Jac
Jac, heb je het tegen Barry of tegen mij :lol:
Het bewerken doe ik inderdaad via bewerking programma. Op welke manier heb je het geel weg gehaald? Verzadiging of echt de kleur geel?

@Henk, ga even verder via PB

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » ma feb 22 2010 8:11 am

't Is ook niet altijd even helder wie wie is hier, met al die nicknames :-)
Ik heb het geel weggehaald met het geel/blauw schuifje in Lightroom. (Geel en blauw zijn complementaire -tegenover elkaar liggende- kleuren, dus als je het een weghaalt komt het ander naar voren)
Verder heb ik dacht ik iets aan het contrast gedaan en de helderheid.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

EdwardHazebroek

Bericht door EdwardHazebroek » ma feb 22 2010 9:09 am

Braggus schreef:De laatste krijgt ook mijn voorkeur.

Jammer dat ik je niet gezien heb, ben er gisteren ook geweest en heb wat leuke foto's geschoten. Hier kan je ze bekijken. Ze echter niet allemaal aan de Noord-AA gemaakt maar ook vlakbij. Het was best te doen ondanks dat het toch wel koud was.

Groet,

Henk
Prachtige serie Henk!!!

Braggus

Bericht door Braggus » ma feb 22 2010 9:46 am

EdwardHazebroek schreef: Prachtige serie Henk!!!
Thanx! Ik leer het nog wel :)

Groet,

Henk

Daniël

Bericht door Daniël » di feb 23 2010 7:37 am

Hoop vanmiddag de update te hebben.
Het zijn er een hoop en het is vrij lastig om het goed te krijgen.

Braggus

Bericht door Braggus » di feb 23 2010 9:19 am

dcschuiling schreef:Hoop vanmiddag de update te hebben.
Het zijn er een hoop en het is vrij lastig om het goed te krijgen.
Gebruik je Photoshop voor fotobewerking? Zo ja kan je er een "action" voor maken en dan een batch draaien voor de foto's die je hebt geselecteerd.

Groet,

Henk

Daniël

Bericht door Daniël » di feb 23 2010 8:22 pm

Nou hierbij de beloofde update van de foto's.
Wist niet of ik het eerste bericht moest aanpassen. Maar heb voor deze oplossing gekozen.
Hoop dat het beter is zo.
Heb er 1 extra toegevoegd

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding

Daniël

Re: Zoermeerse plas (Noord AA) *Update*

Bericht door Daniël » wo feb 24 2010 11:51 am

niemand :(

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo feb 24 2010 1:57 pm

Hij is lastig DC, sommige lijken me te licht en minder warm over te komen nu. Ben beetje druk, als het lukt nuanceer ik reply nog vanavond.
Maar het riet bijvoorbeeld vond ik eerst mooier, warmer en de oester ook, dat valt me als eerste op.
Maar luister vooral naar de meer ervarener kijkers ;)

Grts Peter
Bijna leeg hier....

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » wo feb 24 2010 9:35 pm

Daniel, het merkwaardige is dat ik nu je tweede serie nog eens bekeken heb en dat ik die niet veel beter krijg, terwijl de foto die je me rechtstreeks stuurde enorm overbelicht was. Hier voor de aardigheid wat ik ervan gemaakt heb. Nouja, als we er maar van leren hé :-) Ik heb nu maar marginale aanpassingen gedaan.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding

Groeten,
Jac

Daniël

Bericht door Daniël » do feb 25 2010 8:03 am

Dit krijg ik er dus echt niet uit.
Ik ga even de instellingen uitzoeken die gestuurd hebt.
Waarom mijn camera de 1e foto zo verschrikkelijk overbelicht weet ik ook niet.
De instellingen waren allemaal juist. En in mijn zoeker van de belichting zag ik geen streepjes in de +. Dus dat zou gewoon moeten zorgen voor een goed belichte foto.
Ik ga even gewoon testen.

Hebben hier trouwens meer D300s gebruikers last van qua overbelichting terwijl alle wijzers gewoon goed staan?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do feb 25 2010 8:43 am

Begin nu eens met de foto's in sRGB op te slaan, dan ben je voor 75 % uit de problemen
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Daniël

Bericht door Daniël » do feb 25 2010 9:43 am

Staat zo ingesteld.
Geen verhogingen aan helderheid, contrast en verscherpingen.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”