weet het niet meer!! wordt gek van mezelf...

Discussies over macro/micro objectieven
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: weet het niet meer!! wordt gek van mezelf...

Bericht door Patrick » vr feb 26 2010 1:26 pm

Je kijkt teveel films Jean.

Even samenvattend; je wilt alles kunnen, maar weet niet wat je wilt en hebt er eigenlijk het geld niet voor. Je wilt zelfs jezelf professioneel in de markt gaan zetten. Het zal wel. Ik wil best vragen beantwoorden, maar je schiet echt alle kanten op. Zo wordt ik ook nog gek van je, en dat kan toch niet de bedoeling zijn... :?

Ik wil wel wat zeggen over de 105mm VR micro. Als je die ergens in de 400 Euro kan krijgen, moet je dat gelijk doen. Ik heb 'm nooit onder de 600 Euro gezien.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Henri
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Henri » vr feb 26 2010 4:08 pm

Een valiumpje doet wonderen................. :lol: :lol:
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » vr feb 26 2010 5:51 pm

Patrick schreef: [...]
Ik wil wel wat zeggen over de 105mm VR micro. Als je die ergens in de 400 Euro kan krijgen, moet je dat gelijk doen. Ik heb 'm nooit onder de 600 Euro gezien.
Euh... niet altijd. Deze is nml niet helemaal zuiver.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 26 2010 5:53 pm

willemr schreef:
Patrick schreef: [...]
Euh... niet altijd. Deze is nml niet helemaal zuiver.
Natuurlijk zijn er genoeg aanbieders die best een baksteen naar je willen sturen voor veel minder dan de prijs van zo'n objectief. Maar ik doelde natuurlijk op "gewone" Nederlandse winkels. :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JeanOfArse

Bericht door JeanOfArse » vr feb 26 2010 8:03 pm

ja excuses forumbezoekers...ik zal jullie proberen niet 'gek' te maken enzo met mijn onervarenheid/ onkunde hhah. :(

ja het lijkt me gewoon super mooi macro foto's maken op vakantie in de natuur of in NL of waar dan ook en ben gewoon zo bang om de paar duizend euro weg te gooien aan iets waar ik over 2 jaar al op uitgekeken ben.

Geld heb ik hard gespaard max 2000 euro ongeveer. de fotozaak bedoel ik in Wijchen...een vriend van me woont daar en daar bij de fotospeciaalzaak hebben ze momenteel een aanbieding..de 105mm macro lens van Nikon voor 450 ofzoiets...ga morgen even kijken voor de zekerheid natuurlijk. ik heb gezien dat ie tegen de 800 euro op internet was ofzo..??

en vernomen heb ik dat het een top van een lens moet zijn.

zoals ik mijn topic gestart ben....wordt gek van de mooie producten en keuzes. oftwel van mezelf hehehhe. :wink:

lees me rot op internet over de producten en meningen van 'gebruikers'......des te moeilijker de keuze gaat worden.

2000 euro is veel geld voor me en wil gewoon goede keuze maken voor jaaaren plezier. zoals vermeld..wil meer geld investeren in goede lenzen dan een full frame body of top camera body...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 26 2010 8:20 pm

Die Nikon: wellicht is het een oude niet AFS niet VR versie. Moet bijna wel.

ALs je er zelf niet uitkomt, doe dan maar gewoon het volgende.

Voor goed macrowerk heb je echter helemaal niet perse de Nikon 105mm VR nodig. Sterker nog; VR heeft niet zoveel zin bij macrowerk. Koop liever een goed statief met een goede kop. Alternatieven waardoor je een paar honderd gulden uitspaart:

- Tamron 90mm
- Sigma 70mm of 105mm
- Tokina 100mm
- Nikon 60mm AFS (of AFD)

...en ik vergeet er vast nog wel een paar. Doe zo'n ding op een D90 en je kan het meeste macrowerk aan. Koop er een goede standaardzoom bij (iets als een Tamron 17-50 f2.8) en een Nikon 70-300 VR. Tasje eromheen, geheugenkaartje erin en je bent binnen je budget klaar. Laat je niet voor een vermogen aan filters aansmeren; die kan je beter online kopen als je ze al wilt hebben.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » za feb 27 2010 12:13 am

JeanOfArse schreef:
ja het lijkt me gewoon super mooi macro foto's maken op vakantie in de natuur of in NL of waar dan ook en ben gewoon zo bang om de paar duizend euro weg te gooien aan iets waar ik over 2 jaar al op uitgekeken ben.

Geld heb ik hard gespaard max 2000 euro ongeveer. de fotozaak bedoel ik in Wijchen...een vriend van me woont daar en daar bij de fotospeciaalzaak hebben ze momenteel een aanbieding..de 105mm macro lens van Nikon voor 450 ofzoiets...ga morgen even kijken voor de zekerheid natuurlijk. ik heb gezien dat ie tegen de 800 euro op internet was ofzo..??

en vernomen heb ik dat het een top van een lens moet zijn.
Als het objectief niet gebruikt wordt verkoop je hem gewoon. Kwaliteit spul schrijf je niet veel op af.

De nikon AF-S 105mm VR krijg je in Nederland niet goedkoper dan € 650,- Anders is het geen zuiver zaakje.

En het is inderdaad een top lens. Mijn super favoriet.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Tobias

Bericht door Tobias » zo feb 28 2010 5:41 pm

Je hebt 2000 euro gespaard en wil investeren in de toekomst en wil vooral macro.

Koop in ieder geval de 105 :!: te koop bij KE of vergelijkbare zaak voor rond de 630.

Voor het resterende geld koop je een D300s. Een filmpje maken op je vakantie behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Wil je meer dan koop je een d300 second hand, want die zie ik regelmatig voor rond de 800 en als je dan nog even door spaar koop je er een 17-55 (second hand) bij. Die worden rond de 700 aangeboden. Moet je wel geluk hebben en kunnen pingelen. Meestal gaat deze topper voor meer over de toonbank.

Mijn optel som voor deze top combinatie is in het meest gunstige geval 2130 en dan beschik je volgens mijn bescheiden mening ( :shock: :shock: :lol: :lol: ) over iets heel moois

Het niet als goed zijnde tweede hands zou ik met een korrel zout nemen, er worden best wel veel goede spullen ingeruild. Zelf heb ik een zo goed als niet gebruikte 70-200 vr1 voor 1000 euro en een tc 2e II voor 175 euro ingeruild. Niet eens aangeboden op de bekende verkoop sites omdat je dan in onwezenlijk gepingel terecht komt die vaak onder de inruil prijs zit van wat de handel ervoor wil betalen. Dus doe een reëel bod.

Het verhaal waarom je perse FF nodig zou hebben snap ik niet zo goed. Macro heeft alles te maken met de instel afstand, afbeeldingsmaatstaf en daaraan gerelateerde scherptediepte. Meer mm is vaak wat prettiger vanwege de afstand sensor/onderwerp.

Op http://www.pbase.com/huibtom/macro staan een aantal voorbeelden die hoofdzakelijk gemaakt zijn met de d300, de 105 vr en de 300mm f4 met tussen ring.

Niet langer gek worden van jezelf en gewoon met deze combinatie aan de slag.

Ga je toch voor FF dan is het verhaal heel anders en wordt je portemonnee er vooral gek van :lol:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 28 2010 6:26 pm

Ik zou die D300s lekker vervangen voor een D90. Voor macrowerk heb je echt geen D300s nodig. Dan blijft er flink wat geld over om te investeren in een mooie standaardzoom.

Geurt
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Geurt » zo feb 28 2010 8:16 pm

3 weken verder en nog geen besluit :(
Volgens mij is de meest gebruikte camera op dit forum de D90 en alleen maar positieve reacties over deze camera!!
Hoelang moet je nog wachten voor je een besluit neemt, je hebt al een paar weken het plezier van fotograferen gemist door het steeds maar uitstellen van de aankoop.
Met het buget van 2000 euro kun je met een D90 en een paar goede lenzen jaren vooruit!
Mijn advies: ga morgen een D90 kopen met een paar lenzen en ga genieten van een geweldige hobby; fotograferen :mryellow:

Geurt
http://www.flickr.com/photos/61609087@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;

JeanOfArse

Bericht door JeanOfArse » zo feb 28 2010 10:03 pm

hahah ja idd. weken gaan voorbij...zit 'stiekum' te denken aan de d300 of de d90. ik ben van plan om zeker (welke camera ik ook ga kiezen) de 105MM macro van NIkon erbij te kopen voor de macro foto's van diertjes/ insecten, bloemen en planten, ed.

en ik wil een telelens bij kopen maar ben nog driftig aan het lezen op dit forum enzo 'welke ik goed kan kopen'. Die man die ik tijd geleden heb gemaild paar keren, die vertelde dus 'het beste' kan ik dus de 105mm macro kopen (heeft heel veel ervaring met de macro fotografie alleen gebruikt hij andere camera nml een full frame prof) en een telelens tot 400mm max. dus om kosten te besparen denk ik aan een Sigma ipv Nikon.

Omdat ik mijn huisdieren wil fotograferen wil ik ook een battery grip bij kopen zodat ik 'sneller' foto's achtereen kan schieten...of is dit weer 'too much'?

dus het wordt de body..d90 of d300 , met de macro 105mm Nikon en een telelens ??.

ben aan zoeken naar goede zuivere telelens waarmee ik dieren van een afstand kan filmen in de natuur (ook op vakanties / safari's ed) en mensen 'observeren'. en sporten bv.

als basis heb ik nog meer nodig?? statief?? cleaning set?? zat te denken om een rugzakkie te kopen waar ik de body en paar lenzen in kan dragen (waterdichte en stofvrije rugzak). lijkt me heel belangrijk niet?

en qua flitser?? en filters ofzo??

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » zo feb 28 2010 10:19 pm

Zoals anderen begin ik ook al wat gek te worden van je hele verhaal.....

Koop een D90, met een Sigma 105mm en pers er nog een nikon 70-300 in. Allemaal spullen die fullframe geschikt zijn, niet de hoofdprijs kosten en relatief goed door te verkopen zijn.

Probeer vooral NIET het neusje van de zalm met alle toeters en bellen bij elkaar te sprokkelen voor die 2000 euro;
1) dat gaat je niet lukken
2) begin met wat je echt (hard) nodig hebt en ga daar vandaan verder.

Hetzelfde als met gameconsoles; niet in 1 keer 20 spellen kopen. Je kan er maar 1 tegelijkertijd spelen en met te veel keus leer je een spel (lees: lens) nooit kennen.

JeanOfArse

Bericht door JeanOfArse » zo feb 28 2010 10:36 pm

ja met de d90 kan ik wat begin kosten sparen en investeren in betere lenzen. want bijkomende kosten zullen ook niet gering zijn denk ik qua batterij grip, schoonmaak materiaal, geheugenkaart sd 32gb sandisk zat ik aan te denken...moet zeer snelle zijn.
en een flitser natuurlijk, toch??

aha ook een game maniac? heb onlangs mijne ps3 verkocht hahaha en zit nog met veel spellen ps2 en paar ps3. maar goe. ..off topic.

is de sigma 'net zo goed' als de nikon 105mm zelf? heb gelezen dat men toch de voorkeur geeft aan de nikon...

zeg, mits ik een onderwater behuizing koop, kan ik met de d90 of d300 ook goed onderwater foto's schieten tijdens het duiken? iemand ervaring hiermee? welke lenzen goed zijn??

ik maak iedereen gek hahaah :lol: :( :shock: :oops: sorry men/ women... dacht dat ik vrij duidelijk was van wat ik wil gaan doen in de toekomst..hehhe. moet alleen goed materiaal verzamelen en info.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » zo feb 28 2010 10:44 pm

JeanOfArse schreef: [...]
is de sigma 'net zo goed' als de nikon 105mm zelf? heb gelezen dat men toch de voorkeur geeft aan de nikon...

zeg, mits ik een onderwater behuizing koop, kan ik met de d90 of d300 ook goed onderwater foto's schieten tijdens het duiken? iemand ervaring hiermee? welke lenzen goed zijn??
[...]
Sigma is optisch zeker OK. AF is soms wat aan de hunterige kant... Maar bij macro werkt manual vaak toch prettiger.
Onderwaterbehuizingen voor DSLR's zijn vaak duurder dan de camera zelf (heb er zelf ook wel eens naar gekeken).

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo feb 28 2010 10:44 pm

Tip: kom tot rust en bedenk wat je wilt. Kijk niet naar wat er te koop is, want kom op, 32gb supersnel, waarom? Camera's hebben een buffer hoor. ;)

Je gaat van D3000 tot D700, van Nikon tot Sigma, etc. Er is hier al veel getypt, en daar ga je denk ik niet sneller een keuze van maken. Maak er geen impulsaankoop van, daar krijg je spijt van.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”