Je hebt 2000 euro gespaard en wil investeren in de toekomst en wil vooral macro.
Koop in ieder geval de 105

te koop bij KE of vergelijkbare zaak voor rond de 630.
Voor het resterende geld koop je een D300s. Een filmpje maken op je vakantie behoort dan ook tot de mogelijkheden.
Wil je meer dan koop je een d300 second hand, want die zie ik regelmatig voor rond de 800 en als je dan nog even door spaar koop je er een 17-55 (second hand) bij. Die worden rond de 700 aangeboden. Moet je wel geluk hebben en kunnen pingelen. Meestal gaat deze topper voor meer over de toonbank.
Mijn optel som voor deze top combinatie is in het meest gunstige geval 2130 en dan beschik je volgens mijn bescheiden mening (

) over iets heel moois
Het niet als goed zijnde tweede hands zou ik met een korrel zout nemen, er worden best wel veel goede spullen ingeruild. Zelf heb ik een zo goed als niet gebruikte 70-200 vr1 voor 1000 euro en een tc 2e II voor 175 euro ingeruild. Niet eens aangeboden op de bekende verkoop sites omdat je dan in onwezenlijk gepingel terecht komt die vaak onder de inruil prijs zit van wat de handel ervoor wil betalen. Dus doe een reëel bod.
Het verhaal waarom je perse FF nodig zou hebben snap ik niet zo goed. Macro heeft alles te maken met de instel afstand, afbeeldingsmaatstaf en daaraan gerelateerde scherptediepte. Meer mm is vaak wat prettiger vanwege de afstand sensor/onderwerp.
Op
http://www.pbase.com/huibtom/macro staan een aantal voorbeelden die hoofdzakelijk gemaakt zijn met de d300, de 105 vr en de 300mm f4 met tussen ring.
Niet langer gek worden van jezelf en gewoon met deze combinatie aan de slag.
Ga je toch voor FF dan is het verhaal heel anders en wordt je portemonnee er vooral gek van