makke schreef:
Dit snap ik echt niet. Een 70-200 staat ook op mijn verlanglijstje maar begon gisteren toch weer even te twijfel of dit nu echt zo 'spoedig' moet. De D90 kan heel wat aan hoor. Gisteren ben ik naar een turnfeest/jaarshow van mijn dochter getrokken met mijn 18-200 VR. Mijn iso stond op 2000, mijn sluitertijd op 1/200ste, witbalans op automatisch, geen flits. De omstandigheden waren erbarmelijk slecht, heel donker, heel onregelmatig licht. Toch ben ik er in geslaagd om goeie (naar mijn mening, en ik ben heel kritisch op mezelf

) foto's te nemen van op een afstand van ongeveer 15m. Achteraf met een professionele fotograaf gepraat. Hij fotografeerde met een D3 en jouw lens. Hij mist me te zeggen dat de D90 een goed toestel is, zelfs bij slechte omstandigheden. Dus, ik vrees, dat je jezelf niet moet afschrijven (en ook je toestel en lens niet). Veel succes verder nog. Als je je 70-200 2.8 zou wegdoen, geef me maar een seintje

Je maakt nette prentjes van dat turnfeest! Het punt is dat je bij turnen voorspelbare stille momenten hebt. Bijv. op het hoogste punt van een sprong, een moment stil in de ringen of op een rekstok. Met voetbal staat de boel nooit stil, integendeel, het gaat razendsnel, de spelers lopen zo uit focus. Je hebt een behoorlijk snelle sluitertijd nodig en dat valt niet mee om die te creeren in die donkere holen. Met mijn spullen begon dat pas bij iso 1600. Ondanks dat was vrijwel alles onscherp of de ruis droop van het beeld.
Dan zit er over zo'n 200 foto's maar een paar die vertoningswaardig zijn. En heus, ik heb wat af zitten zoeken naar mogelijkheden om dat aantal op te krikken. Het is me te weinig voor de inspanning. Dan ga ik liever gewoon lekker zitten genieten van het spel van mijn zoon en zijn team. Het enige voordeel is dat je goed kunt oefenen met kaderen, volgen en afdrukken.
Ik denk dat belangrijke factoren om te slagen in het maken van goede indoorsportfoto's zijn: ervaring, echte lichtsterke lenzen, een goede sensor en niet in de laatste plaats de soort sport dat je wilt schieten.