Hoe maak je goede indoor sportfoto's?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
makke

Re: Hoe maak je goede indoor sportfoto's?

Bericht door makke » zo feb 28 2010 3:54 pm

Zoals beloofd, genomen met een D90 met 18-200 (niet bepaald lichtsterke lens), sluiter op 1/200, iso 2000 vanop ongeveer 15-20 meter (vanop tribune)

Afbeelding

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo feb 28 2010 4:37 pm

Leuke actiefoto's Makke, met name die tweede. Right timing. Ben zo vrij geweest om iets aan jouw opname te sleutelen, er is mijn inziens meer uit te halen. Ik heb de WB iets aangepast, denk dat dit dichter in de buurt komt van de werkelijkheid. Tevens een crop toegepast. Indien de foto weg moet, schroom niet en gewoon zeggen.

Origineel:
Afbeelding

Aangepast:
Afbeelding

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

makke

Bericht door makke » zo feb 28 2010 5:14 pm

Ale. Bedankt, geen probleem dat je hebt gesleuteld. Ik ben in de eerste plaats verslaafd geraakt om zo veel mogelijk in moeilijke omstandigheden foto's te nemen met het materiaal dat ik nu voor handen heb. Van editeren van foto's heb ik voorlopig nog niet veel kaas gegeten.

Mag ik je vragen wat de makkelijkste wijze is. Ik neem aan dat dit met Photoshop is gebeurd. Bestaat er ook een light versie van Photoshop (ik dacht de Elements) die op een eenvoudige manier kan aangeleerd worden ? Wel knap wat je met de foto hebt kunnen verbeteren. Ik zie wel een 'vertroebeling' bij de dame onderaan maar dit komt vermoedelijk door de mindere kwaliteit van het origineel (op photobucket ?).

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo feb 28 2010 7:09 pm

makke schreef:Ik neem aan dat dit met Photoshop is gebeurd. Bestaat er ook een light versie van Photoshop (ik dacht de Elements) die op een eenvoudige manier kan aangeleerd worden ?
Dit is inderdaad met Photoshop gerealiseerd. Uiteraard kan je het zelfde resultaat met Elements bereiken. Het enige wat ik gedaan heb is de WB aangepast m.b.v. de RGB kanalen in de Niveaus. Hoe?
  • Open je foto
  • Maak een kopie van je Laag (CTRL-J)
  • Afbeelding – Aanpassingen – Niveaus (CTRL-L)
  • Selecteer het Rood kanaal (ALT-3)
  • Schuif de linker en rechter schuifbalkjes zover naar het histogram zodat deze mooi opgesloten zit. Uiteraard alleen indien van toepassing. Soms is een bepaalde kleurkanaal wel goed belicht, dan sla je die stap over
  • Doe hetzelfde met het Groen (ALT-4) en Blauw (ALT-5) kanaal
  • OK
Daarna heb jouw foto specifiek een iets andere uitsnede gemaakt en op het eind een heel klein beetje verscherpt.
Hope this helps,

ALE

Hans

Bericht door Hans » ma mar 01 2010 5:53 pm

ALE,

zeker bedankt voor deze concrete stappen. Heb het nu toegepast op een paar foto's (niet zozeer sportfoto's) en de resultaten zijn absoluut goed!

Heb je meer van dit soort concrete stappen in photoshop om een foto beter te maken?? (of vraag ik nu iets wat ook al in andere lijntjes staat...)

greetz

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma mar 01 2010 8:47 pm

Hans schreef:Heb je meer van dit soort concrete stappen in photoshop om een foto beter te maken??
[off-topic]

Zie hier

[On-topic]

ALE

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » ma mar 01 2010 10:09 pm

makke schreef:
Dit snap ik echt niet. Een 70-200 staat ook op mijn verlanglijstje maar begon gisteren toch weer even te twijfel of dit nu echt zo 'spoedig' moet. De D90 kan heel wat aan hoor. Gisteren ben ik naar een turnfeest/jaarshow van mijn dochter getrokken met mijn 18-200 VR. Mijn iso stond op 2000, mijn sluitertijd op 1/200ste, witbalans op automatisch, geen flits. De omstandigheden waren erbarmelijk slecht, heel donker, heel onregelmatig licht. Toch ben ik er in geslaagd om goeie (naar mijn mening, en ik ben heel kritisch op mezelf :) ) foto's te nemen van op een afstand van ongeveer 15m. Achteraf met een professionele fotograaf gepraat. Hij fotografeerde met een D3 en jouw lens. Hij mist me te zeggen dat de D90 een goed toestel is, zelfs bij slechte omstandigheden. Dus, ik vrees, dat je jezelf niet moet afschrijven (en ook je toestel en lens niet). Veel succes verder nog. Als je je 70-200 2.8 zou wegdoen, geef me maar een seintje ;)
Je maakt nette prentjes van dat turnfeest! Het punt is dat je bij turnen voorspelbare stille momenten hebt. Bijv. op het hoogste punt van een sprong, een moment stil in de ringen of op een rekstok. Met voetbal staat de boel nooit stil, integendeel, het gaat razendsnel, de spelers lopen zo uit focus. Je hebt een behoorlijk snelle sluitertijd nodig en dat valt niet mee om die te creeren in die donkere holen. Met mijn spullen begon dat pas bij iso 1600. Ondanks dat was vrijwel alles onscherp of de ruis droop van het beeld.
Dan zit er over zo'n 200 foto's maar een paar die vertoningswaardig zijn. En heus, ik heb wat af zitten zoeken naar mogelijkheden om dat aantal op te krikken. Het is me te weinig voor de inspanning. Dan ga ik liever gewoon lekker zitten genieten van het spel van mijn zoon en zijn team. Het enige voordeel is dat je goed kunt oefenen met kaderen, volgen en afdrukken.

Ik denk dat belangrijke factoren om te slagen in het maken van goede indoorsportfoto's zijn: ervaring, echte lichtsterke lenzen, een goede sensor en niet in de laatste plaats de soort sport dat je wilt schieten.

TjH

Bericht door TjH » ma mar 01 2010 10:44 pm

Prachtig voorbeeld, ALE, daar leer ik weer veel van....
Dank voor de tip!

makke

Bericht door makke » di mar 02 2010 7:53 pm

Wilci schreef:
Je maakt nette prentjes van dat turnfeest! Het punt is dat je bij turnen voorspelbare stille momenten hebt. Bijv. op het hoogste punt van een sprong, een moment stil in de ringen of op een rekstok. Met voetbal staat de boel nooit stil, integendeel, het gaat razendsnel, de spelers lopen zo uit focus. Je hebt een behoorlijk snelle sluitertijd nodig en dat valt niet mee om die te creeren in die donkere holen. Met mijn spullen begon dat pas bij iso 1600. Ondanks dat was vrijwel alles onscherp of de ruis droop van het beeld.
Dan zit er over zo'n 200 foto's maar een paar die vertoningswaardig zijn. En heus, ik heb wat af zitten zoeken naar mogelijkheden om dat aantal op te krikken. Het is me te weinig voor de inspanning. Dan ga ik liever gewoon lekker zitten genieten van het spel van mijn zoon en zijn team. Het enige voordeel is dat je goed kunt oefenen met kaderen, volgen en afdrukken.

Ik denk dat belangrijke factoren om te slagen in het maken van goede indoorsportfoto's zijn: ervaring, echte lichtsterke lenzen, een goede sensor en niet in de laatste plaats de soort sport dat je wilt schieten.
Voetbal is inderdaad een andere sport. Per toeval ben ik hier ook mee bezig. Binnenkort ga ik trouwens een shoot proberen bij een avondwedstrijd. Het feit dat de verlichting hier een heel pak beter zit dan in een vrijwel donkere indoorhall maakt me redelijk zelfzeker dat het daar ook moet lukken. Althans, bij de foto's die ik ga nemen aan mijn zijde van het veld. Mijn collega neemt de andere kant voor zijn rekening en mogelijks zijn we die avond met nog een derde. Ik ben benieuwd of ik er zal in slagen om ook hier wat redelijke plaatjes te schieten. Indien het niet lukt, indien dus de lux van de verlichting ontoereikend is, ga ik investeren in een 70-200. Vroeg of laat komt dit er toch van maar zo lang ik dit kan uitstellen, des te beter :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”