Laptop of toch een nieuwe pc?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Laptop of toch een nieuwe pc?
Heel simpel. Dat werkt wel zo makkelijk met het standaard office werk en zo. Maar op zich heb je gelijk; strikt genomen heb ik geen Windows nodig voor m'n werk.
Wordt kleurmanagement tegenwoordig eigenlijk al ondersteund onder Linux? Een paar jaar terug was dat voor mij de reden om niet verder naar een Linux systeem te kijken.Patrick schreef:Deze pc kan je met Ubuntu voor bijna alles gebruiken. Alleen foto's bewerken vind ik onder Linux nog niet te doen. Dus een Windows of Mac bakje ernaast blijft wellicht nodig.
Goed te lezen dat Ubuntu je bevalt. Ik werk er zelf ook heel graag mee!
Tip voor spelen met RAW onder linux: GIMP en ufraw. 
Onder Windows gebruik ik dat naar redelijke tevredenheid, de prijs maakt het laatste beetje ontevredenheid wel weer goed.

Onder Windows gebruik ik dat naar redelijke tevredenheid, de prijs maakt het laatste beetje ontevredenheid wel weer goed.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ja. je kan gewoon je profielen laden die je onder Windows aangemaakt hebt met je Spyder of iets vergelijkbaars. Dat heb ik wel eens gedaan in ieder geval. Ik laat het graag aan een ander om hier meer over te vertellen; niet echt mijn specialiteit...Remco Jan schreef:Wordt kleurmanagement tegenwoordig eigenlijk al ondersteund onder Linux? Een paar jaar terug was dat voor mij de reden om niet verder naar een Linux systeem te kijken.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik vind ufraw niet echt vergelijkbaar met Capture NX eerlijk gezegd...Tom schreef:Tip voor spelen met RAW onder linux: GIMP en ufraw.

Dat zegt Tom toch ook helemaal niet? "Spelen" is niet: gebruiken als hoogwaardige bewerkingssoftware.Patrick schreef:Ik vind ufraw niet echt vergelijkbaar met Capture NX eerlijk gezegd...Tom schreef:Tip voor spelen met RAW onder linux: GIMP en ufraw.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Hij gebruikt het onder Windows. Dan lijkt het me dat het niet alleen spelen is wat hem betreft...joepert schreef:Dat zegt Tom toch ook helemaal niet? "Spelen" is niet: gebruiken als hoogwaardige bewerkingssoftware.Patrick schreef:Ik vind ufraw niet echt vergelijkbaar met Capture NX eerlijk gezegd...Tom schreef:Tip voor spelen met RAW onder linux: GIMP en ufraw.
Eigenlijk wel jammer dat Linux wat dat betreft voor mij nog niet voldoende biedt. Wat is je systeem toch altijd heerlijk snel en probleemloos onder Linux... Zucht...
Ga 's slapen man 
Welterusten, zegt Joep vanachter zijn ook tamelijk snelle en probleemloze Mac
(waarop alle software wél gewoon werkt!)

Welterusten, zegt Joep vanachter zijn ook tamelijk snelle en probleemloze Mac

(waarop alle software wél gewoon werkt!)
Nou ikheb ervoo rgekozen mijn systeem te upgraden. Ik had een P4 2,8 en 1,5 GB geheugen, plenty schijfruimte en een vlotte videokaart.
Dat alles in een bigtower. Als ik vanuit NX een Tiff wilde openen in CS3 kon na een aantal foto's gerust een bak koffie gaan halen, een peuk doen en telegraaf van zaterdag doornemen, voordat de Tiff in CS3 geladen was. ok ik overdrijf een beetje maar goed..... Oh ja ik draaide met XP service pack 3. Dat systeem had ik al zelf in elkaar gezet, dus ik kon me beperken tot de aanschaf van de hardware.
Een monitor, nou ja een LCD scherm had ik al. Wat heb ik aangeschaft:
Pentium i5
4 GB DDR3
512 MB PCie 2.1 videokaart Asus EN8400GS
Asus P7P55D LE moederbord.
Ik was net aan € 430 kwijt. De zooi erin gebouwd en draai nu onder Windows 7 Ultimate 64 bit.
Draait als een zonnetje en heb CS4 ook maar geïnstalleerd. Als ik met mijn ogen knipper opent een Tiff vanuit NX in CS4.
Jammer is wel dat je in CS4 64 bit, geen plugins hebt (nog), althans mijn plugins werken niet. Hiervoor moet ik PS 32 bit openen en dan heb ik ze wel.
Gelet op de programma's die ik gebruik heeft Unbutu voor mij geen zin denk ik, al heb ik er weinig sjoege van.
Als NX, CS4 en mijn Spider hieronder werken is het wellicht de moeite waard om te proberen.
Groet, Irwan
Dat alles in een bigtower. Als ik vanuit NX een Tiff wilde openen in CS3 kon na een aantal foto's gerust een bak koffie gaan halen, een peuk doen en telegraaf van zaterdag doornemen, voordat de Tiff in CS3 geladen was. ok ik overdrijf een beetje maar goed..... Oh ja ik draaide met XP service pack 3. Dat systeem had ik al zelf in elkaar gezet, dus ik kon me beperken tot de aanschaf van de hardware.
Een monitor, nou ja een LCD scherm had ik al. Wat heb ik aangeschaft:
Pentium i5
4 GB DDR3
512 MB PCie 2.1 videokaart Asus EN8400GS
Asus P7P55D LE moederbord.
Ik was net aan € 430 kwijt. De zooi erin gebouwd en draai nu onder Windows 7 Ultimate 64 bit.
Draait als een zonnetje en heb CS4 ook maar geïnstalleerd. Als ik met mijn ogen knipper opent een Tiff vanuit NX in CS4.
Jammer is wel dat je in CS4 64 bit, geen plugins hebt (nog), althans mijn plugins werken niet. Hiervoor moet ik PS 32 bit openen en dan heb ik ze wel.
Gelet op de programma's die ik gebruik heeft Unbutu voor mij geen zin denk ik, al heb ik er weinig sjoege van.
Als NX, CS4 en mijn Spider hieronder werken is het wellicht de moeite waard om te proberen.
Groet, Irwan