HDVideo met D300s

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

HDVideo met D300s

Bericht door whoami » ma mar 01 2010 9:05 pm

Beste D300s gebruikers,

Ik overweeg binnenkort om een D300s aan te schaffen mede vanwege de filmfunctie en DX (tele). Nu hoor ik je al zeggen een spiegereflex koop je niet om te filmen. Daar ben ik het mee eens. Maar in de praktijk werkt het niet om fotospullen en videospullen mee te nemen. Met vakanties of dagjes uit al helemaal niet. Gevolg is dat mijn videocamera nu steeds thuisblijft en ik soms toch wel de korte filmstukjes mis (kinderen worden steeds groter en ik mis soms de bewegende beelden). Fotos zeggen genoeg maar niet altijd :lol:

Nu heb ik eingelijk 3 vragen omtrent de filmfunctie
1) Kan iemand uit ervaring zeggen hoe het beeld is tijdens 'pannen'. Ik ben benieuwd of het beeld erg schokkerig wordt.
2) Hoe is het beeld op tv. Is het volledig scherp of wordt het blokkerig. De beelden die ik op internet vindt zijn erg blokkerig maar dat kan aan andere zaken liggen. Mij gaat het om de beelden out of de box
3) Hoe zit het met de autofocus en in/uitzoomen tijdens het filmen, kan dat wel.

Ik ben mij ervan bewust dat ik de videofunctie niet kan vergelijken met een videocamera maar voor mij is het beter iets dan niets. Die DX camera ga ik toch wel aanschaffen voor de tele, de filmfunctie is een mooie bijkomstigheid.

groet Anoop

Evert Zandbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: HDVideo met D300s

Bericht door Evert Zandbergen » ma mar 01 2010 10:50 pm

whoami schreef: 3) Hoe zit het met de autofocus en in/uitzoomen tijdens het filmen, kan dat wel.
Heb zelf ook de D300s en vind het erg leuk dat er een filmfunctie op zit, temeer omdat de mensen die je filmt denken dat je foto's maakt :lol: . De autofocus moet je bijstellen naarmate je zoomt en/of draait met de camera.

In tegenstelling to reguliere filmcamera, die constant bijstellen, moet je met de D300s de AF-ON knop gebruiken of de focusring op de lens (stand M) om scherp te stellen. Het focussen gebeurt afhankelijk van de lens binnen een acceptabele tijd. Als ik met m'n 50mm film onder moeilijke lichtomstandigheden dan wil die nog wel eens hunten, maargoed daar kun je rekening mee houden.

Als je'm op statief zet, kun je prima handmatig focussen en daarbij inzoomen, eventueel met panning effect.

Evert
[Nikon gear]
-- Nikon D300s, Nikon 50mm 1.4, Nikon 28-80, Sigma 70-200 2.8, Sigma 400 f5.6, SB-800 en nog wat batterijen meuk ---

george013

Bericht door george013 » di mar 02 2010 7:47 am

Vorige week werden er in het cafe waar ik regelmatig kom filmopnames gemaakt met een Canon Eos 7. Camera op statief, vaste lens erop en de scene werd een paar keer gespeeld. Daarna dezelfde scene nog een keer met een ander vaste lens erop. De filmer zei dat de kwaliteit iig met deze camera zeer goed was. De bedoeling van deze opnames was om het script te verkopen.
Vraag me ook af hoe de scherpstelling gebeurt bij bewegende beelden omdat de spiegel tijdens filmen opgeklapt is. Je auto-focus kan dan niet meer werken.
George

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » di mar 02 2010 11:00 pm

Ik had gedacht dat er nog meer d300s gebruikers waren. :wink:
iig bedankt voor de reacties. Ben benieuwd a.s. zaterdag want dan ben ik ook eigenaar van een d300s :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 02 2010 11:24 pm

Ik heb een D300s, maar nog niet zo lang. Veel gefilmd heb ik nog niet, maar dat komt vast nog wel... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » do mar 04 2010 7:54 am

Dit weekend in Nieuwegein http://www.professionalimaging.nl/index.php
Daar is ook een programmaonderdeel vieo met dslr http://www.creativepro-events.eu/Profes ... tudio.html
George

Daniël

Bericht door Daniël » do mar 04 2010 8:03 am

Ik heb ook een D300s.
Ook nog niet gefilmt. Ben meer van het plaatjes schieten dan filmen. Maar het is wel een leuke toevoeging. Wil het ook is proberen. Maar ik begrijp je punt.

Wat ik uit de handleiding kan halen is dat je het beste de stand voor livebeeld op statief kan zetten omdat uit de hand de AF niet werkt.
Er staat niet bij dat als je op statief zet ook nog AF kan gebruiken. Ook moet je voor statief de AF-ON knop gebruiken.

Qua kwaliteit is net wat je gewent bent.

Als je een video camera hebt is daar de kwaliteit denk ik wel beter. Maar ik kan er niet over oordelen omdat ik het nog niet gebruikt heb.

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » do mar 04 2010 12:27 pm

Ik zie hier op het Forumoverzicht nog steeds geen sectie "Filmpjes gemaakt met Nikoncamera".
Dat zal wel zijn door geen vraag of animo voor dit soort werk.

Ik heb een keertje een testfilmpje gezien hier op het forum van de d80érs toen de d90 net uitkwam.
En dat was het wel....
Zelf kan ik niet filmen met mijn toestel.

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » do mar 04 2010 9:17 pm

Nog 2 dagen en dan kan ik er ook mee spelen. :mryellow:

Dat met dat scherpstellen zal wel wennen zijn.

Over de kwaliteit. Dat zal zeker niet gelijk zijn als 'wat ik ooit gewend was' (zeker niet als je met broadcast apparatuur gefilmd hebt). Eerlijk gezegd maakt me dat ook niet zoveel uit. De videofunctie is een bijzaak dus ik zal er niet zo zwaar aan tillen. In iedergeval kan ik weer wat korte 'shotjes' maken en dat is altijd meer als wat ik nu heb.

Bo1972

Bericht door Bo1972 » za mar 06 2010 11:31 am

Het is en blijft een beperking dat de camera niet continu kan scherpstellen, dit is de grootste beperking die hij heeft. Kwaliteit is zeker ok.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 07 2010 10:59 am

Bo1972 schreef:Het is en blijft een beperking dat de camera niet continu kan scherpstellen, dit is de grootste beperking die hij heeft. Kwaliteit is zeker ok.
Als je ziet hoe de scherpstelling op contrast bij liveview werkt, ben ik blij dat dat er niet in zit. Het zou voor een filmopname gewoon niet bruikbaar zijn. Gelukkig werkt de MF prima (al is het op zo'n klein schermpje (wat voor een camera een behoorlijk luxe scherm is :P ) wel lastig beoordelen ja). :)

whoami
Clublid
Clublid

Bericht door whoami » zo mar 07 2010 1:51 pm

Gisteren de 300s opgehaald :mryellow:
mijn eerste bevinding

- AFS is niet goed bruikbaar als je aan het 'pannen' bent. (dat verwachte ik eingelijk al)
- AFS is duidelijk hoorbaar tijdens de opname
- Op statief met manual focus of op AFS maar met vast focus punt is het goed bruikbaar.
- Beelden zijn best ok voor een fotocamera

Het is niet alles maar ik ben zeker blij met deze toevoeging. Ik moet nog wel t boekje doornemen, hopelijk kan ik er dan meer uit halen.
Iedereen bedankt voor de reacties. Als ik er wat verder mee ben zal ik een filmpje linken

groet Anoop

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”