test 16-35
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: test 16-35
Daarom wil ik nu graag een test lezen van iemand die 'm gewoon gebruikt!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Cees, ik ben ook benieuwd naar een test van een normale gebruiker, maar als ik de vertekening zie die photozone aantoont zal je die vertekening ook in normaal gebruik gaan zien.
Ik wil een UWA voor interieurshots en dan wil ik alle lijnen op 16 mm. graag recht en niet krom.
Ik wil een UWA voor interieurshots en dan wil ik alle lijnen op 16 mm. graag recht en niet krom.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Cees Laarman schreef:Daarom wil ik nu graag een test lezen van iemand die 'm gewoon gebruikt!
Ome Ken is wel enthousiast?

http://www.kenrockwell.com/nikon/16-35mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Tja, Ken...Bob42 schreef:Cees Laarman schreef:Daarom wil ik nu graag een test lezen van iemand die 'm gewoon gebruikt!
Ome Ken is wel enthousiast?![]()
http://www.kenrockwell.com/nikon/16-35mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

- Cees
- Forumlid
Ome Ken neem ik niet echt serieus. 

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb zijn stukje ook even gelezen. Zoals bijna altijd is het niet allemaal onzin wat hij schrijft.Cees Laarman schreef:Ome Ken neem ik niet echt serieus.
Het is ook vaak hoe je bepaalde zaken ziet. Hij vindt wat CA en vertekening niet zo'n probleem, mits het goed te corrigeren is in de nabewerking. En dat is het bij de 16-35 blijkbaar. Dat maakt het objectief op zich niet goed, maar zorgt wel voor een werkbaar geheel. Hij onderschrijft trouwens de vertekening. Volgens hem heeft hij nog nooit een objectief met meer vertekening gezien als de 16-35 op 16mm, maar het is goed te corrigeren...
Ook zijn stukje over waarom scherpte van objectieven niet van belang is, is wel grappig. Al onderschrijf ik natuurlijk niet alles. Zo gebruik ik graag mijn objectieven wijd open als stijlmiddel, en hij vindt dat onzin.
- Léon Obers
- Forumlid
Bij de allereerste besprekingen van die lens met de allereerste online voorbeelden, was er al sprake dat er een behoorlijke vertekening was bij 16mm, die je dus gewoon heel sterk ziet bij interieuropnamen. Ook bij een uitleg van de MTF-curven die bij Nikon Japan op de website staan was al sprake dat de hoekscherpte op FX formaat behoorlijk naar beneden ging en minder in scherpte is dan wat de 14-24mm/2.8 lens presteert op volle opening bij f2.8. Die MTF-curven op die Nikon website zijn enkel de waarden bij volle opening. Er werd toen al de vraag gesteld wat de hoeken doen indien gediafragmeerd. Dat blijkt dus nu nog steeds wel wat tegen te vallen. Centrumscherpte, contrast e.d. lijken verder wel prima in orde te zijn bij die lens, reeds bij volle opening. Daarin heeft die lens dus zeker wel zijn kwaliteiten.M.Oorthuis schreef:Cees, ik ben ook benieuwd naar een test van een normale gebruiker, maar als ik de vertekening zie die photozone aantoont zal je die vertekening ook in normaal gebruik gaan zien.
Bij Photozone staan er overigens voldoende praktijkvoorbeelden die uitsluitsel geven wat de kwaliteiten zijn van die lens. Daar heb ik bij bepaalde voorbeelden toch beslist mijn bedenkingen. Met name de bokeh, beeldvoordracht van uit focus gedeelten in de achtergrond rondom de sterkste groothoekstanden, juist naar de randen en hoeken toe. Lelijke dubbel-achtige contouren met veeg-effecten. Zelfs indien 2 stops gediafragmeerd.
16mm - f 8.0 http://www.photozone.de/active/magic/ge ... 9645_fcLHs" onclick="window.open(this.href);return false;
In het middengebied (26mm) lijkt het wel heel aardig te zijn: http://www.photozone.de/active/magic/ge ... 1096_4AkvV" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedenk verder wel dat de tests zijn gemaakt met de Nikon D3x, waarbij door de hogere pixeldensiteit en hogere resolutie fouten eerder naar voren komen dan bijv. op een D700 en D3.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De hoeken zijn bij dit voorbeeld wel weer prima.Léon Obers schreef:In het middengebied (26mm) lijkt het wel heel aardig te zijn: http://www.photozone.de/active/magic/ge ... 1096_4AkvV" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cees
- Forumlid
Daarom vind ik dit dus bijna een laboratoriumtest.Léon Obers schreef:
Bedenk verder wel dat de tests zijn gemaakt met de Nikon D3x, waarbij door de hogere pixeldensiteit en hogere resolutie fouten eerder naar voren komen dan bijv. op een D700 en D3.

Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
En dus? Evengoed waardevol volgens mij...Cees Laarman schreef:Daarom vind ik dit dus bijna een laboratoriumtest.
Sterker nog; dan kan je in ieder geval objectief zijn, want de omgeving is gecontroleerd.
- Léon Obers
- Forumlid
Maar je kunt die buitenopnamen die erbij zijn gemaakt toch ook gewoon bekijken. Eventueel download je die voorbeelden en resized ze naar een resolutie overeenkomend met die van een D700 / D3.Cees Laarman schreef:Daarom vind ik dit dus bijna een laboratoriumtest.Léon Obers schreef: Bedenk verder wel dat de tests zijn gemaakt met de Nikon D3x, waarbij door de hogere pixeldensiteit en hogere resolutie fouten eerder naar voren komen dan bijv. op een D700 en D3.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- hvds
- Forumlid
- Contacteer:
Cees Laarman schreef:Daarom vind ik dit dus bijna een laboratoriumtest.Léon Obers schreef:
volgens mij geven ze zowel de lab uitslag als praktijkvoorbeelden, normaliter zijn de test daar goed en structureel hetzelfde opgezet voor alle lenzen die ze testen.
beter dan anderen die elke keer met andere methoden en voorbeelden komen (Rockwell bijvoorbeeld)
Nikon gaat al wel vooruit met de nieuwe objectieven, hiervoor waren ze erg duur of minder goed, deze heeft beide eigenschappen :mrgreen:
zou wel een een test van deze lens op DX body willen zien, daar zou hij best wel eens heel goed kunnen zijn
groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.
in the race for quality there is no finish line!
in the race for quality there is no finish line!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Geweldige uitspraak Henri, ik wou dat ik hem zelf bedacht hadhvds schreef:
Nikon gaat al wel vooruit met de nieuwe objectieven, hiervoor waren ze erg duur of minder goed, deze heeft beide eigenschappen :mrgreen:
groet
Henri

Maar helaas moet ik je wel gelijk geven

Ik wacht nu op de tijd dat Nikon nieuwe objectieven maakt die niet duur zijn en erg goed

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Iemand die er bij het minste geringste er boven op duikt om negatief te doen is in mijn ogen echt een pessimist.