test 16-35

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: test 16-35

Bericht door George Fennes » za mar 13 2010 9:12 am

BUG322 schreef:Iemand die er bij het minste geringste er boven op duikt om negatief te doen is in mijn ogen echt een pessimist.
Jij mag je mening hebben Bugg, maar ik ben wel realistisch en ik ben de mening toegedaan dat Nikon spul heel veel geld kost en daar mag je best kwaliteit van verwachten.
Ik heb geen geld te veel. :wink:

Groetjes George :mryellow:
Blijf het objectief bekijken

Licaga

Bericht door Licaga » za mar 13 2010 9:23 am

+1
George Fennes schreef:
BUG322 schreef:Iemand die er bij het minste geringste er boven op duikt om negatief te doen is in mijn ogen echt een pessimist.
Jij mag je mening hebben Bugg, maar ik ben wel realistisch en ik ben de mening toegedaan dat Nikon spul heel veel geld kost en daar mag je best kwaliteit van verwachten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 13 2010 10:59 am

Lenzen zijn altijd een compromis, is het niet op het ene gebied, dan wel op het andere.
Met wat Nikon eerder presteerde met zijn 14-24mm/2.8 lens, verwacht iedereen "hetzelfde" nu in een veel groter zoombereik. Dat is niet realistisch. Aan de ene kant worden er slechts 2 millimeter aan de groothoekkant opgeofferd, maar aan de ander kant wordt de brandpunt wel 11 millimeter verder doorgetrokken. Daar moet op een of andere manier in geschipperd worden. Een compromis dus.
Vergelijk je deze Nikon-lens met bijvoorbeeld een Canon-lens Mark II lens in het hetzelfde bereik, komt die in zijn beoordeling ook niet hoger.
Kennelijk is dit hetgeen de "top" aan lens-fabrikanten kan produceren voor "aanvaardbaar" geld.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/43 ... 5d?start=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/nikon_ff/492-ni ... ff?start=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Met wat je ziet aan resultaat, is het verder altijd goed te bedenken of je dan zo'n dergelijke lens zou moeten gaan kopen, tegenover wat je misschien al hebt. Daarbij houd ik ik het voorlopig dan toch maar gewoon bij mijn ooit jaren geleden gekochte Nikkor 18-35mm/3.5-4.5 Die is compacter ook.

EDIT:
Llouyd Chambers is een uitgebreide test aan het voorbereiden tegenover de andere Nikon zoomlenzen. Maar hij geeft nu al in zijn eerste bevindingen aan dat er enkele bedenkingen zijn:
I’ve been examining the results from the 3-way comparison I shot two days ago, and I have to say the 16-35mm f/4 VR looks very promising in several ways, but that its performance varies over its range in ways that might really matter to some.
http://diglloyd.com/diglloyd/2010-03-bl ... UltraWides" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

BUG322

Bericht door BUG322 » za mar 13 2010 11:46 am

Licaga schreef:+1
George Fennes schreef:

En zo ineens heb je het..cheerleader

Iemand die echt continue het zelfde verhaal ophangt want dit is echt aanval 101
Je bent vrij om bij Tamron te blijven.

Maar je hoeft niet te bekeren

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za mar 13 2010 12:08 pm

Volgens mij is het een prima objectief voor de professionele fotojournalist, die zullen hem gebruiken op een 12MP. D3s als reportagezoom en zullen niet wakker liggen van een ''beetje'' vertekening in de uiterste groothoekstand.

De hoeken blijven wat achter maar de MTF waardes zijn toch behoorlijk goed te noemen, ik kan geen tests vinden van objectieven in dit bereik die het beter doen.

Als je vaak architectuur of interieurs fotografeert is dit objectief misschien minder geschikt maar bedenk wel dat ook de 14-24 behoorlijk wat vertekening laat zien bij 14 mm, die vertekening is inherent aan groothoekzooms.
En niet alleen bij zooms zelfs bij groothoekprimes zie je tonvormige vertekening.

Het perfecte objectief bestaat helaas nog niet maar ik denk dat dit objectief prima zal presteren op een 12MP Fx camera.

Groeten Jan.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » za mar 13 2010 1:18 pm

BUG322 schreef:
George Fennes schreef:Jij mag je mening hebben Bugg, maar ik ben wel realistisch en ik ben de mening toegedaan dat Nikon spul heel veel geld kost en daar mag je best kwaliteit van verwachten.

En zo ineens heb je het..cheerleader

Iemand die echt continue het zelfde verhaal ophangt want dit is echt aanval 101
Je bent vrij om bij Tamron te blijven.

Maar je hoeft niet te bekeren
Precies :)

Het zal een goed objectief zijn, maar ik vind de vertekening iets teveel van het goede ook al is zoiets te corrigeren. De rest vond ik binnen de maat. Als de vertekening niet zo erg zou zijn op 16 mm. had ik hem waarschijnlijk allang gekocht. Ik zal het moeten doen met de 14-24 (heel vervelend :lol:)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » za mar 13 2010 1:42 pm

Grojan schreef:Volgens mij is het een prima objectief voor de professionele fotojournalist, die zullen hem gebruiken op een 12MP. D3s als reportagezoom en zullen niet wakker liggen van een ''beetje'' vertekening in de uiterste groothoekstand.

De hoeken blijven wat achter maar de MTF waardes zijn toch behoorlijk goed te noemen, ik kan geen tests vinden van objectieven in dit bereik die het beter doen.

Als je vaak architectuur of interieurs fotografeert is dit objectief misschien minder geschikt maar bedenk wel dat ook de 14-24 behoorlijk wat vertekening laat zien bij 14 mm, die vertekening is inherent aan groothoekzooms.
En niet alleen bij zooms zelfs bij groothoekprimes zie je tonvormige vertekening.

Het perfecte objectief bestaat helaas nog niet maar ik denk dat dit objectief prima zal presteren op een 12MP Fx camera.

Groeten Jan.
Beste Jan binnenkort openen Hans Braakhuis en ik een draadje om de voor en tegens van de Nikkor 17-55mm 2.8 en de Tamron 17-50mm 2.8 te bespreken.
Maar ik kan je nu al verklappen dat de Tamron 17-50mm 2.8 qua scheidend vermogen zelfs tot in de hoeken beter scoort dan de Nikkor 17-55mm 2.8 :P
In PhotoZone kan je het nakijken.
Maar straks mag iedereen in het desbetreffende draadje zijn mening geven, maar dan wel onderbouwt met goede argumenten.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za mar 13 2010 1:58 pm

We hebben het nu over de 16-35! :twisted:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » za mar 13 2010 2:21 pm

Cees Laarman schreef:We hebben het nu over de 16-35! :twisted:
Klopt Cees, maar Bugg bracht zelf de Tamron ter sprake en daar reageerde ik even op :mryellow:

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za mar 13 2010 2:33 pm

Daarom nu weer on-topic! 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » za mar 13 2010 2:42 pm

Cees Laarman schreef:Daarom nu weer on-topic! 8)
Ja BAAS komt in orde :wink:

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za mar 13 2010 3:22 pm

Beste George,

Mijn reactie gaat over de 16-35, en in dit bereik zijn er weinig alternatieven voor op Fx, inderdaad de 14-24 is beter maar heeft een ander bereik. En de vreemd merken hebben al helemaal niets te bieden wat beter is op Fx in dit bereik.

En inderdaad jou Tamron is best een goed lensje maar daar kan ik niets mee op m'n D700.

Groeten Jan.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » za mar 13 2010 3:32 pm

Grojan schreef:Beste George,

Mijn reactie gaat over de 16-35, en in dit bereik zijn er weinig alternatieven voor op Fx, inderdaad de 14-24 is beter maar heeft een ander bereik. En de vreemd merken hebben al helemaal niets te bieden wat beter is op Fx in dit bereik.

En inderdaad jou Tamron is best een goed lensje maar daar kan ik niets mee op m'n D700.

Groeten Jan.
Dat begrijp ik Jan, maar een objectief van bijna 1200 euro is een hoop geld en daar kan je toch wel eisen aan stellen dacht ik.
Ik vraag mij af of Nikon voor die 1200 euro marktwaarde en dan nog lichtsterkte F4 toch niet een wat betere kwaliteit kan maken.
Ik begrijp best wel als dit objectief op F 2.8 gemaakt zou zijn dat die dan helemaal onbetaalbaar wordt.
Maar dit objectief is minstends al een stop geknepen, dus moet er gewoon meer uit te halen zijn.
Ik denk serieus dat we Nikon maar een tijdje moeten laten ontwikkelen en pas objectieven kopen als deze helemaal puik in orde zijn.
Als iedereen er zo over zou denken, dan zal Nikon wel meer doen om de kwaliteit op een hoger plan te tillen tegen betaalbare prijzen.
Uhhhhh je mag jouw D700 best wel ruilen tegen mijn D90 hoor :wink:

BUG322

Bericht door BUG322 » za mar 13 2010 5:58 pm

George ik denk toch niet dat ik ooit mee doe aan een draadje over je super Tamron.
Want uiteraard vat je hem meteen en sla je door als ik het er over heb.
Ik heb testen gezien die het tegendeel zeggen met je onderscheidend vermogen resoluties die je eigen ogen allang niet meer aan kunnen.

Lekker belangrijk je doel is telkens weer duidelijk.De tijd van de grootste piemel heb ik al een tijdje achter de rug.
Aanschaf komt voor jouw en mij niet eens aan de orde want je hebt een DX camera. Tjonge denk ik dan je bent zo verschrikkelijk doorzichtig.

Dit objectief zal rond de 800-900 euro uitkomen prima ding lijkt me niet voor alles geschikt maar welke lens is dat wel?

Ree
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ree » za mar 13 2010 6:13 pm

Ach George zit weer met oogkleppen op en tja dan is er voor andere dingen geen ruimte.
Voorbarige conclusies is hij altijd al goed in geweest dus dat verbaasd me niet meer....

Ik denk dat Jan een punt heeft.....
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”