Ik heb op dit forum vooraf de verhalen al gelezen over de problemen met dit objectief op DX (m.n. D300).
Afgelopen vrijdag heb ik het objectief pas voor het eerst kunnen gebruiken.
Ik heb het vrijdag en zaterdag op de juiste wijze (45 graden, testkaart vlak, op statief, diafragma voorkeuze, f/2.8, AF-S, enkelvelds, in het midden,
met draadonstpanner etc.) uitgebreid, herhaaldelijk en minitieus getest met de focus test kaart; op alle zoomstanden front-focus!

In de fijnafstelling voor AF ben ik er zelfs op maximaal +20 nog niet tevreden over.
Gisteren heb ik het objectief op D300 meegenomen op een uitstapje met het gezin naar het Rijksmuseum van Oudheden.
Leuk uitstapje, maar de (stand)beelden/torso's die ik daar frontaal heb gefotografeerd, met scherpstelling op het oog, zijn daar ALLEMAAL niet scherp.

Alle foto's die ik daar binnen heb gemaakt zijn wel op hoge ISO (1600-2000) en op f/2.8 of f/4 gemaakt met ongeveer 1/20 a 1/30 sec.
Ik heb een redelijk vaste hand (je mag daar niet fotograferen met flits en/of op statief). Met die tijden is vaak de helft van m'n foto's wel scherp. Nu niets ...
Ik zal vanmiddag nog een paar proefopnames maken van een levend gezicht met ogen in daglicht (ISO 200 en snelle sluiterijd).
Evt. op een iets gedraaid hoofd kijken welk oog in focus is.
Maar het voelt al niet goed ...

Wat nu? Zit ik nu aan het objectief vast en moet ik het in Beverwijk laten justeren?
Volgens de website van KE geldt de 7 dagen bedenktermijn alleen voor spullen die je nog niet hebt gebruikt.
Dus op je strepen gaan staan en een nieuw exemplaar eisen heeft volgens deze regels geen zin.
Of is dat een kwestie van een grote mond hebben en anders de baas willen spreken?

Wat is de praktijk? Wat is handig/slim en wat niet?
Als ik dit geweten had, had ik dit exemplaar natuurlijk niet gekocht. Maar je kunt er alleen achterkomen, door het te gebruiken ...

Wat zijn mijn rechten en plichten?
Het is voor het eerst dat ik deze weg moet bewandelen.
Zijn er voor mij kosten aan verbonden (voor het laten opsturen, het laten justeren). Moet ik via KE?
Als het objectief zonder kosten gefixt kan worden door het te laten justeren bij Nikon Nederland, dan vind ik het prima.
Want wat doet KE meer dan het aannemen en doorsturen naar Nikon Nederland? Dat kan ik zelf sneller (en hoef ik het minder lang te missen).
Hopelijk klaar terwijl u wacht? Desnoods maak ik zelf een afspraak en rijd ik naar Beverwijk (dat kan ik gelukkig gratis met een auto van de zaak).
Zijn hierbij nog termijnen waarbinnen ik iets moet hebben aangekaart, geregeld, of andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Overigens; wat houdt justeren precies in? Hopelijk is het meer dan alleen de fijnafstelling die ik zelf al in de camera heb ingesteld.
Bij voorbaat dank voor wat bruikbare informatie/tips!
(overigens heb ik pas vanavond tijd om evt. foto's te plaatsen)
Damn!