(Weer een) 24-70 met front-focus op D300; wat nu?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Myriad

(Weer een) 24-70 met front-focus op D300; wat nu?

Bericht door Myriad » ma mar 15 2010 7:23 am

Afgelopen woensdag heb ik de AF-S 24-70 f/2.8 bij KE gekocht. Mooi objectief, ook voor later op FX.
Ik heb op dit forum vooraf de verhalen al gelezen over de problemen met dit objectief op DX (m.n. D300).
Afgelopen vrijdag heb ik het objectief pas voor het eerst kunnen gebruiken.

Ik heb het vrijdag en zaterdag op de juiste wijze (45 graden, testkaart vlak, op statief, diafragma voorkeuze, f/2.8, AF-S, enkelvelds, in het midden,
met draadonstpanner etc.) uitgebreid, herhaaldelijk en minitieus getest met de focus test kaart; op alle zoomstanden front-focus! :evil:
In de fijnafstelling voor AF ben ik er zelfs op maximaal +20 nog niet tevreden over.

Gisteren heb ik het objectief op D300 meegenomen op een uitstapje met het gezin naar het Rijksmuseum van Oudheden.
Leuk uitstapje, maar de (stand)beelden/torso's die ik daar frontaal heb gefotografeerd, met scherpstelling op het oog, zijn daar ALLEMAAL niet scherp. :evil:
Alle foto's die ik daar binnen heb gemaakt zijn wel op hoge ISO (1600-2000) en op f/2.8 of f/4 gemaakt met ongeveer 1/20 a 1/30 sec.
Ik heb een redelijk vaste hand (je mag daar niet fotograferen met flits en/of op statief). Met die tijden is vaak de helft van m'n foto's wel scherp. Nu niets ...
Ik zal vanmiddag nog een paar proefopnames maken van een levend gezicht met ogen in daglicht (ISO 200 en snelle sluiterijd).
Evt. op een iets gedraaid hoofd kijken welk oog in focus is.
Maar het voelt al niet goed ... :(

Wat nu? Zit ik nu aan het objectief vast en moet ik het in Beverwijk laten justeren?
Volgens de website van KE geldt de 7 dagen bedenktermijn alleen voor spullen die je nog niet hebt gebruikt.
Dus op je strepen gaan staan en een nieuw exemplaar eisen heeft volgens deze regels geen zin.
Of is dat een kwestie van een grote mond hebben en anders de baas willen spreken? :roll: Ik koop daar regelmatig spullen ...
Wat is de praktijk? Wat is handig/slim en wat niet?

Als ik dit geweten had, had ik dit exemplaar natuurlijk niet gekocht. Maar je kunt er alleen achterkomen, door het te gebruiken ... :?
Wat zijn mijn rechten en plichten?

Het is voor het eerst dat ik deze weg moet bewandelen.
Zijn er voor mij kosten aan verbonden (voor het laten opsturen, het laten justeren). Moet ik via KE?
Als het objectief zonder kosten gefixt kan worden door het te laten justeren bij Nikon Nederland, dan vind ik het prima.
Want wat doet KE meer dan het aannemen en doorsturen naar Nikon Nederland? Dat kan ik zelf sneller (en hoef ik het minder lang te missen).
Hopelijk klaar terwijl u wacht? Desnoods maak ik zelf een afspraak en rijd ik naar Beverwijk (dat kan ik gelukkig gratis met een auto van de zaak).
Zijn hierbij nog termijnen waarbinnen ik iets moet hebben aangekaart, geregeld, of andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Overigens; wat houdt justeren precies in? Hopelijk is het meer dan alleen de fijnafstelling die ik zelf al in de camera heb ingesteld.

Bij voorbaat dank voor wat bruikbare informatie/tips!
(overigens heb ik pas vanavond tijd om evt. foto's te plaatsen)

Damn!
Laatst gewijzigd door Myriad op ma mar 15 2010 8:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: (Weer een) 24-70 met front-focus op D300; wat nu?

Bericht door a90 » ma mar 15 2010 8:03 am

Gewoon terug naar de winkel en een nieuwe verzoeken. De bedenk termijn is alleen als je van je aankoop afwil en je geld terug wil ontvangen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Myriad

Bericht door Myriad » ma mar 15 2010 8:13 am

a90 schreef:Gewoon terug naar de winkel en een nieuwe verzoeken.
Hangt het van de winkel/medewerker/mijn opstelling af of ze dat willen doen?
Wat zijn de ervaringen met KE op dit gebied? Het objectief is toch gebruikt?
Bij KE mag je het objectief al niet voor koop op je body zetten om even te proberen ...

Daniël

Bericht door Daniël » ma mar 15 2010 8:28 am

Wat ik gelezen heb is het geen probleem bij KE. Als je het aan kan tonen dat het inderdaad niet goed functioneert moet je het gewoon kunnen vervangen.

En het is je recht om iets te vervangen bij een verkoper als het product niet deugt.
Maar zoals a90 zegt, gewoon terug gaan. Eventueel eerst even bellen zodat ze weten dat je eraan komt.

flitslicht

Bericht door flitslicht » ma mar 15 2010 8:30 am

Myriad schreef: Bij KE mag je het objectief al niet voor koop op je body zetten om even te proberen ...
Dat lijkt me dan geen goede zaak eerlijk gezegd. Bij elke zaak waar ik ooit wat gekocht heb, en dat zijn er best wel een aantal, krijg je gewoon een ander exemplaar van een lens als je binnen een paar dagen duidelijk een defect kan laten zien. Die sturen ze dan terug naar Nikon.

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Franklin » ma mar 15 2010 9:00 am

Mijn ervaring bij KE is dat je objectieven gewoon in de winkel kunt testen op je eigen camera. Bij later geconstateerde fouten kun je het objectief gewoon kunt ruilen mits je binnen redelijke termijn terug komt. (Bij mij zat er alleen een weekend tussen.) Ik kon geen ander exemplaar krijgen omdat er geen voorraad meer was en heb mijn geld terug gekregen. Service is daar dus niet slecht.
Dus gewoon terug naar KE.
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 15 2010 9:13 am

@Myriad
Je schrijft: "Volgens de website van KE geldt de 7 dagen bedenktermijn alleen voor spullen die je nog niet hebt gebruikt."

Bij een koopovereenkomst is er ook nog zoiets als dat een product moet voldoen aan de verwachtingen die je er normaliter aan mag stellen. Daar kun je alleen maar achter komen door het product even te testen en te gebruiken.

De Algemene verkoopvoorwaarden van Konijnenburg meldt verder:
9.10 Konijnenberg kan er voor kiezen om de zaak te vervangen indien herstel op bezwaren stuit.
Dat herstel sluit duidelijk op bezwaren. Leg het Konijnenberg voor. Ik zou er geen dag mee wachten om hen mede te delen dat de lens niet voldoet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma mar 15 2010 9:21 am

Goed dat de algemene voorwaarden van Konijnenberg er even bijgehaald worden!

Het product werkt niet zoals je mag verwachten, en dus moet je de winkelier de kans geven om het op te lossen. Ze kunnen je niet naar Beverwijk sturen; je bent een overeenkomst aangegaan met de winkelier. Ze mogen ervoor kiezen het product te laten 'herstellen', en als ze die keuze maken dan moet dat binnen een redelijke termijn gebeurd zijn. Vervangen mag ook. Ze hoeven je niet direct je geld terug te geven, je moet ze eerst de kans geven een deugdelijk product te leveren.

P.S. KE staat voor Kamera Express. :mrgreen:

GSAndré

Bericht door GSAndré » ma mar 15 2010 9:38 am

Ben altijd benieuwd naar, hoe erg de onscherpte dan is, zou je een voorbeeld kunnen plaatsen ?

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma mar 15 2010 10:15 am

Myriad, je ziet veel teveel beren op de weg. Je hebt toch gewoon garantie? Als je kan aantonen dat het objectief niet goed werkt, moeten ze je daarin tegemoet komen. Dus ofwel het objectief justeren ofwel een vervangende. Gezien het feit dat je 'm net nieuw hebt, zou ik gewoon een vervangend exemplaar vragen aan KE. Je objectief was immers DOA (death on arrival) en kan dus als zodanig worden teruggestuurd naar Nikon.
Bekijk anders even deze post:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 64#p315664" onclick="window.open(this.href);return false;
en de posts die daarop volgen. Je staat als consument vrij sterk.
Je gaat dus naar KE en zegt dat je onlangs aangeschafte objectief lijdt aan front-focus en dat dat vanaf het begin zo is geweest. Dat je daarom graag een vervangend exemplaar wil. Als KE dan gaat sputteren, dan vertel je dat je als regelmatig terugkerende klant verwacht dat de rechten die je als consument hebt worden gerespecteerd. In het voor jou ergste geval gaan ze het objectief opsturen aan Nikon en ben je het een tijdje kwijt. Hiertegen kun je volgens mij op zich niet veel beginnen. Je hebt domweg geen hard te maken recht op een nieuwe. Maar je hebt wel recht op een goed werkend exemplaar.
Ik lees echter regelmatig dat er bij KE niet zo moeilijk wordt gedaan. Maar anderen hebben weer hele slechte ervaringen. De bottom line is uiteraard dat je in eerste instantie gewoon netjes moet blijven en je constructief moet opstellen, waarbij het natuurlijk wel duidelijk moet zijn wat je graag wil.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma mar 15 2010 10:25 am

Myriad schreef:Alle foto's die ik daar binnen heb gemaakt zijn wel op hoge ISO (1600-2000) en op f/2.8 of f/4 gemaakt met ongeveer 1/20 a 1/30 sec.
Ik heb een redelijk vaste hand (je mag daar niet fotograferen met flits en/of op statief). Met die tijden is vaak de helft van m'n foto's wel scherp. Nu niets ...
Als het objectief niet goed is, kun je er inderdaad mee terug.
Maar je verhaal lezende vind ik je bewijs nog niet erg hard, eerlijk gezegd. Ik weet niet met welke branpundsafstand je hebt gefotografeerd, maar zelfs bij 24 mm is 1/20ste a 1/30ste seconde geen garantie voor scherpe opnames op DX, laat staan op 70mm. Even aannemende dat de correctie die je hebt toegepast correct is.
Misschien toch even testen op statief.

Myriad

Bericht door Myriad » ma mar 15 2010 11:51 am

Bob42 schreef:Misschien toch even testen op statief.
Myriad schreef:Ik heb het vrijdag en zaterdag op de juiste wijze (45 graden, testkaart vlak, op statief, diafragma voorkeuze, f/2.8, AF-S, enkelvelds, in het midden,
met draadonstpanner etc.) uitgebreid, herhaaldelijk en minitieus getest met de focus test kaart; op alle zoomstanden front-focus! :evil:
In de fijnafstelling voor AF ben ik er zelfs op maximaal +20 nog niet tevreden over.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma mar 15 2010 12:01 pm

Wat is dichterbij: Capelle a/d IJssel of Beverwijk?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma mar 15 2010 12:15 pm

Fijn zo'n bericht. :?
Sta zelf min of meer op het punt er een aan te schaffen.
Ook bij KE.

Laat a.u.b. weten hoe het af is gelopen.
Ongeacht de uitslag.
Verder ben ik zelf tot nu toe goed tevreden over KE, ook wat betreft service.

Dat van Cees vind ik ook wel een goede opmerking.
Al was het maar dat men daar vaststeld dat je objectief niet goed functioneert op de D300.

Myriad

Bericht door Myriad » ma mar 15 2010 12:59 pm

Cees Laarman schreef:Wat is dichterbij: Capelle a/d IJssel of Beverwijk?
Capelle a/d IJssel. Ik heb gebeld; ze willen hem omruilen. Ik ga nu vertrekken. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Myriad op ma mar 15 2010 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”