foto's schieten in namiddaglicht en binnen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sjuutje

foto's schieten in namiddaglicht en binnen

Bericht door sjuutje » wo mar 03 2010 10:21 pm

Hoi,

Net nieuw hier en nieuw in de fotowereld. Ik heb een Nikon D3000 gekocht en loop steeds tegen hetzelfde probleem op van de belichting. Mijn foto's zijn zo'n beetje allemaal te donker of het licht is blauwachtig. Niet mooi in elk geval.

Meestal maak ik foto's van de natuur maar voor het oefenen ook vaak gewoon van een plant in de huiskamer.

Ik had tot vanmiddag de camera steeds op de M stand staan en de Iso op 100. Diafragma en belichting speelde ik dan mee. Maar wat ik ook doe, het blijft te donker, ook als ik flits.
Als ik dezelfde foto maak in de automatische stand, is ie wel goed dus het zal niet aan de camera liggen :?

Een paar voorbeelden:

Bij deze foto heb ik: iso 400, sluitertijd 1/200s, f5,6, ik heb hier de volgende lens bij gebruikt: Nikon AF-S VR DX 55-200 mm.
Ik wilde geen flits gebruiken omdat het naar mijn idee licht genoeg was in de kamer en ik de iso op 400 had gezet.
Afbeelding

Bij deze foto was de instelling: iso 100, sluitertijd 1/200s, f4,5, ik heb hier dezelfde lens gebruikt als hierboven. Bij deze foto heb ik wel geflitst maar het resultaat is een donkere foto met een blauwe glans. Het was wel al in de namiddag vanmiddag. En tuurlijk kan ik wel het e.e.a. aanpassen in picasa maar dat moet toch ook zonder kunnen?
Ik heb ook een paar foto's op auto geschoten en die zijn wel goed qua belichting :evil:
Overigens niet van deze pony want ik ben er wel achter dat zwart/wit moeilijk te fotograferen is.
Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: foto's schieten in namiddaglicht en binnen

Bericht door Patrick » wo mar 03 2010 10:29 pm

Ik ben bang dat je nog meer ervaring moet opdoen om de M stand te kunnen gebruiken. Eerlijk gezegd weet ik ook niet waarom je dit zou moeten willen gebruiken onder deze omstandigheden. Gebruik een andere stand waarbij de camera je kan helpen bij het berekenen van de juiste sluitertijd/diafragma/ISO waarde. De waarden die je zelf kiest kloppen gewoon niet; de foto's zijn niet voor niets onderbelicht. Wat JIJ voldoende licht vindt is niet van belang daarbij... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo mar 03 2010 10:49 pm

zet de volgende keer je camera eens op auto en maak een foto of druk de ontspanner half in en lees je waardes uit van je display
ik weet niet of je in de 3000 gelijk je waardes kan aflezen maar achteraf op het schermpje kan het vast en zeker.
met waardes bedoel ik dan je sluitertijd, iso en diafragma
neem deze waardes dan eens over in de manuele stand en ga dan eens spelen met sluitertijd of diafragma.
1 voor 1 en niet allemaal tegelijk is het advies voor nu
de belichtingmeter van je camera is soms zo dom nog niet.
aan de andere kant wel maar dan heb je in ieder geval een waarde waar je je aan vast kan houden

Arend .....die 80% in de diafragma stand schiet....

sjuutje

Bericht door sjuutje » wo mar 03 2010 11:16 pm

Het probleem is ook vaak dat als je gaat flitsen bij dieren, ze of hun ogen dichtknijpen of hard weghollen :mryellow: , althans mijn kat wel!

Ik kan als ik de ontspanner half indruk in de zoeker mijn gegevens zien, en uiteraard ook op het schermpje. Heb dat ook al wel eens geprobeerd om hem op auto te zetten en dan daarna met diezelfde instellingen in M, dezelfde foto te maken maar beter begrijpen doe ik het daardoor niet. Vandaar dat ik in de M fotografeer, ik denk dan leer ik snel van mijn "fouten"...

Maar ik kreeg inderdaad ook al de tip om de S stand eens een tijdje te gebruiken. Iso in huis op 400 en buitenshuis op 100 in te stellen.
Ik schiet nog wel een tijdje door. Het mooie is dat je deze testen verder niet hoeft te betalen, lang leve de digitale camera :mryellow:

Daniël

Bericht door Daniël » do mar 04 2010 7:40 am

Wat Patrick zegt, je foto's zijn gewoon niet goed omdat de waardes niet kloppen.

De M is inderdaad als je meer ervaren bent. Maar dat zegt ook niet alles zoals Arend al zei.

Als je hem in P of auto zet kan je wel leren van de waardes. Waarom pakt hij die sluitersnelheid en diafragma?
Als je hem op S zet pakt hij zelf het diafragma erbij. Dan kan je eventueel nog spelen met je belichtingscorrectie.
Een voordeel van deze stand is dat de camera aangeeft of je snelheid goed is of niet.

De foto van de kat had je beter met een lager sluitertijd moeten nemen. 1/100 of 1/80 had genoeg kunnen zijn denk ik. Anders op ISO 400 gepakt. Dan had je deze waardes wel kunnen gebruiken
De pony had je niet hoeven flitsen. Daar was je lichtstraal te zwak voor, ik neem aan dat het de flitser was op de camera.
Hier had je de ISO omhoog kunnen gooien. Snelheid is wel voldoende omdat je anders bewogen pony's krijgt.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do mar 04 2010 3:15 pm

Ik vraag me altijd af waarom mensen een camera met de mogelijkheid van automatische belichting kopen als ze die niet willen gebruiken. Die P-stand zit er niet voor niets op:-)
Even resumerend:
De P-stand (= Program, of geprogrammeerd) stel je in voor tamelijk ongecompliceerde foto's. De fabrikant heeft het allemaal zo ingesteld dat je een redelijke sluitertijd/diafragma verhouding krijgt.
De A-stand (= Aperture, lensopening of diafragma) gebruik je wanneer je wilt sturen op dieptescherpte. Je wilt voor die foto veel, of juist weinig dieptescherpte.
De S-stand (= Shutter, of sluitertijd) gebruik je wanneer beweging belangrijk is. Je wilt een beweging scherp vastleggen (bevriezen), dan gebruik je een snelle sluitertijd, of je wilt juist wat beweging hebben, dan gebruik je een langere tijd.
In alle bovenstaande gevallen zorgt de camera ervoor dat de juiste hoeveelheid licht de sensor bereikt. Het enige wat fout kan gaan is de combinatie die niet deugt, waardoor je foto's krijgt die bewogen zijn, of die te veel of te weinig scherptediepte hebben.
De enige stand waarin je het helemaal kunt verknoeien is de M (= Manual, handmatig) stand, want daarbij moet je het zelf beter weten als de camera dat zou kunnen. Bijvoorbeeld in gecompliceerde lichtomstandigheden.
Het meeste leer je wanner je op de A of S stand fotografeert en bewust probeert om te gaan met de combinatie sluitertijd/lensopening.
De standaard gevoeligheid bij mooi weer is 200 ISO. Wordt het donkerder (waardoor de sluitertijd te lang wordt om scherp te kunnen fotografaren, of waardoor je lensopening te ver open moet om nog een mooie scherptediepte te kunnen krijgen) dan schroef je de gevoeligheid op.
De foto's die je gemaakt hebt zijn gewoon sterk onderbelicht. Met een fotobewerkingsprogramma kun je ze nog wel een stuk lichter krijgen, maar fraai worden ze nooit.
Blijf vooral veel experimenteren! Veel succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

makke

Bericht door makke » vr mar 05 2010 8:10 am

Goeie tip wanneer je nieuw bent in digitale fotografie. Lees (uiteraard) eerst de handleiding maar daar steek je geen 'praktijk'ervaringen mee op. Koop een boek of twee waarin ze de basisbeginselen uitleggen van de fotografie. In mijn geval heb ik volgende gekocht indertijd : http://dfonline.be/shop.asp
Deze 2 boeken worden in Belgie veelvuldig gebruikt als cursus bij digitale fotografie.

Voor de rest, in het begin ... neem zo veel mogelijk foto's in de automatische standen (met en zonder flits). Bekijk de instellingen die het toestel zelf voorstelt in deze automatische standen. Leer hieruit en begin pas dan op (manuele) M toestand, S- of A-stand. Men vond ooit ook eerst het wiel uit alvorens met paard en kar te beginnen rijden, niet ? :D

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » vr mar 05 2010 8:17 am

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » ma mar 15 2010 9:08 am

Om even een voorbeeld te geven.. Ik ben nu bijna een jaar in het bezit van een DSLR en ik ga nu een beetje zicht krijgen in verhoudingen tussen diafragma, sluitertijden, ISO enz.. Ik fotografeer voornamelijk in de weekeinden. En natuurlijk is het per persoon verschillend. Maar bedoel aan te geven dat je het jezelf moet aanleren. Het is op den duur een gevoel.

@ JacTrum:
De lichtmeter op de D90 is, in mijn ogen, meer dan prima! Ik hou wel altijd 1 a 2 streepjes in de min en dan komt het meestal goed. Ik ben een trouwe gebruiker van deze functie! Waarom het wiel opnieuw uitvinden!?

Succes met de platen!

Robert

george013

Bericht door george013 » ma mar 15 2010 10:35 am

Als je in de M-stand werkt, neem ik aan dat je je belichting via je zoeker instelt. Bedenk wel dat het 0-punt van je meter de met EV-correctie gecorrigeerde 0-punt is. Kijk eens na of je EV op 0 staat. Dit zou eea kunnen verklaren.
Werk je met de andere standen, dan zie je het ongecorrigeerde 0-punt.
En altijd je histogram in de gaten houden.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”