1e probeersels met onze nieuwe D90 camera

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Rose69

1e probeersels met onze nieuwe D90 camera

Bericht door Rose69 » ma mar 22 2010 8:01 pm

Gisteren een fantastische dag om onze camera uit te proberen en dus zijn Natasja en ik bij ons in de buurt op pad gegaan met onze gloednieuwe D90, 16-85mm, 70-300mm en vanguard alta+204ap statief. Het was een leerzame dag. Kennisgemaakt met het feit dat je geduld moet hebben met dieren en behendig worden met manuele focus bij vooral bewegende dieren. Bij deze 3 fotos uit ons album waar ik uitkijk naar tips of feedback.

1. Afbeelding
Binnenshuis in de avond. Wilde weten wat de camera zou doen met binnenverlichting zonder flits. De compesititie leek me mooi door de lijnen maar ik hoop van jullie meer tips te ontvangen wat ik kan verbeteren of hoe ik naar dit perspectief had kunnen kijken. Is volgens mij uit de handgeschoten met objectief: VR 16-85mm

2. Afbeelding
Wat kan hier nog beter qua compositie? objectief: VR 16-85mm

3. Afbeelding
Dit had zo mooi kunnen wezen. Juiste licht en moment echter kreeg ik de focus niet scherp op het moment toen deze winterkoning luidkeels stond te zingen in juiste positie. Ik zag het door mijn lens maar met de autofocus focusde de camera op alles behalve de vogel. Dus ik als een gek nog handmatig willen scherpstellen. Toen ik zover was had hij zijn positie niet meer. Ik kreeg hem niet scherper als dit. Wat kan ik hier aan doen om zulke momenten wel scherp te pakken te krijgen? Het had naar mijn gevoel DE foto van de dag kunnen wezen. Tips over focus of instelling van harte welkom. Objectief met statief: VR 70-300mm
Overigens is dit een uitsnede. zie origineel http://lh3.ggpht.com/__P0pnC4UcWk/S6Z1N ... C_0338.jpg
Graag ook tips over croppen zijn welkom.

Ik heb nog geen verstand van fotobewerking. Lijkt me wel interessant om een cursus te volgen van Photoshop lightroom (?) of kan ik met de Nikon wel uit de voeten?

Kroontje

Re: 1e probeersels met onze nieuwe D90 camera

Bericht door Kroontje » ma mar 22 2010 8:51 pm

Hallo
Ik heb nog geen verstand van fotobewerking. Lijkt me wel interessant om een cursus te volgen van Photoshop lightroom (?) of kan ik met de Nikon wel uit de voeten?
Met Nikon CaptureNX2 kom je ook heel ver :wink:
Ik vind het jammer dat er geen EXIF gegevens bij staan om te kijken hoe de camera was ingesteld.
Dan hadden DE kenners meer info kunnen geven..denk ik :wink:

Groet Kroontje
ps: Veel plezier met de D90 :mrgreen:

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » ma mar 22 2010 8:54 pm

Hoi!

Foto 3: Ik heb ook de 70-300 icm met een D90 en wat zitten rommelen vorig jaar want ik had dezelfde vraag.

Tip: zet hem met het wieltje op A en niet op AUTO of een van die andere voorgeprogrammeerde standen. Stel vervolgens in dat hij alleen scherpstelt op het middelste scherpstelpunt (ik meen dat het enkelpunts heet, dan heb je het zelf in de hand). Voorts kun je de autofocus op AF-S zetten (ipv AF-A of AS-C). S betekent single (dus niet mee bemoeien dus zelf in de hand hebben) en die anderen continu of auto (regel jij het maar). Dan stel je dus met het middelste scherpstelpunt scherp (ontspanknop half indrukken) waar je wil dat het scherp wordt (de vogel) en kun je zelfs de camera nog wat naar links of rechts doen voordat je afdrukt, met de ontspanknop half ingedrukt (theoretisch kan de vogel dan aan de zijkant van de foto loei scherp staan terwijl de rest vaag blijft). Nadeel van deze methode is dat hij niet lekker werkt met bewegende objecten, tenzij je zelf goed oplet en snel bent. Succes!
Laatst gewijzigd door Tien op ma mar 22 2010 9:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Rose69

Bericht door Rose69 » ma mar 22 2010 9:12 pm

Kroontje schreef:Met Nikon CaptureNX2 kom je ook heel ver :wink:
Ik vind het jammer dat er geen EXIF gegevens bij staan om te kijken hoe de camera was ingesteld.

Groet Kroontje
ps: Veel plezier met de D90 :mrgreen:
Oh vreemd. Ik dacht dat de info wel meekwam van mijn picasa album.

1) http://picasaweb.google.com/Rosevdh69/2 ... 9591611682 Rechtstreeks naar mijn picasa album met exif gegevens

2) http://picasaweb.google.com/Rosevdh69/2 ... 4763363746

3) http://picasaweb.google.com/Rosevdh69/2 ... 9850637682

Hopelijk nu wel exif info?

bedankt voor de tip van nikon captureNX2

Rose69

Bericht door Rose69 » ma mar 22 2010 9:14 pm

Tien schreef:Hoi!

Foto 3: Ik heb ook de 70-300 icm met een D90 en wat zitten rommelen vorig jaar want ik had dezelfde vraag.

Tip: xxx!

Dank voor je tip! Ja ik heb nog niet het hele handleidingenboekje gelezen over de beheersing van autofocus ... kon niet wachten met praktijkervaring. Maar nu weer wijzer. Hopelijk krijg ik weer een mooi moment met dit vogeltje. :mryellow:

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » ma mar 22 2010 9:25 pm

kleine opmerking:
kijk eens even naar de horizon op plaatje 2 en zet het even recht.
geldt eigenlijk ook in mindere mate voor de nummer1.
mooie kleurtjes! al met al een goede start lijkt me.
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » ma mar 22 2010 9:32 pm

Rose69 schreef:
Tien schreef:Hoi!

Tip: xxx!

Dank voor je tip! Ja ik heb nog niet het hele handleidingenboekje gelezen over de beheersing van autofocus ... kon niet wachten met praktijkervaring. Maar nu weer wijzer. Hopelijk krijg ik weer een mooi moment met dit vogeltje. :mryellow:
Voorbeeldje van hoe je het zelf 'in de hand' kunt hebben (vast van alles mis met de foto's zelf maar het is maar een voorbeeld). Onderste op rechter oog scherpgesteld en bovenste op hand. Grappig (onbedoeld) detail: je ziet dat de achtergrondkleuren anders zijn... Foto's zijn vlak na elkaar genomen op 50mm.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tien op ma mar 22 2010 9:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

roes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door roes » ma mar 22 2010 9:38 pm

Hallo Rose69,

de eerste probeersels zien goed uit 8) . foto 1 ziet er warm uit qua kleuren je zou eventueel rechts even recht kunnen uitlijnen bij de muur , voor de rest een fijne plaat . foto 2 niks meer aan doen kijkt lekker weg :) . foto 3 vind ik minder geslaagd qua scherpte en compositie :( .
gewoon blijven schieten en blijven posten daar leer je het meeste van hier is een hoop ervaring te vinden :wink2: .

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di mar 23 2010 1:31 am

Leuke eerste foto's. Nr. 3 de minste. Alleen euuhh.... hebben jullie beide het zelfde probleem :) Namelijk de kamera rechthouden bij landschapsfotografie :wink: Eventjes rechtzetten dus en er dan niets meer aan doen. Je kan natuurlijk in de D90 de raster weergave aanzetten dan krijg je hulplijnen in de zoeker. Persoonlijke Instellingen Menu > d2. Altijd handig zoiets
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Rose69

Bericht door Rose69 » di mar 23 2010 7:30 pm

Ed Schouten schreef:Je kan natuurlijk in de D90 de raster weergave aanzetten dan krijg je hulplijnen in de zoeker. Persoonlijke Instellingen Menu > d2. Altijd handig zoiets
Groet Ed
Dank je Ed voor je feedback en tips. Vanmiddag zijn we weer op pad geweest (vrije dag genomen, prachtig weer) en meteen gebruik gemaakt van je tip van het raster. We leren nu lekker snel met jullie tips en ervaringen :-)

Kroontje

Bericht door Kroontje » di mar 23 2010 8:07 pm

Hallo

Misschien zit hier nog iets bij :wink:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=21597

Ik maak er wel eens gebruik van :mrgreen:

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”