D5000 | Automatische functie - Belichting

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

D5000 | Automatische functie - Belichting

Bericht door Ivan10 » za mar 27 2010 6:50 pm

Ok, gisteren zag ik een mooie zonsondergang. Dus ik snel naar huis me omkleden en met de camera onderweg. Was de zon weg... Nou ja, ik was er dan toch met mijn monopod & camera. Dus ik maakte een foto (1) in de automatische instelling. Mijn camera D5000 is splinternieuw dus ik probeer ervaring op te doen. Dan zie ik de foto terug op het scherm en vind de foto te licht, althans ik hoopte meer de 'werkelijkheid' te benaderen. Dus ik dacht, wacht even er is een 'scene' selectie-knop, kijk eens aan 'zonsondergang'. Achteraf blijkt ook een scene 'schemering' te bestaan. Maar de 'zonsondergang'-foto (2) leek er meer op te lijken, zoals het was. Je wilt uit je serie, toch 1 mooie foto maken en dat werd, het silhouet van de molen (3). Maar nu de vraag, hoe kan de automatische foto alles zo 'licht' maken, terwijl het donker en dreigend over kwam?

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

ekeim

Re: D5000 | Automatische functie - Belichting

Bericht door ekeim » zo mei 09 2010 9:15 am

Probeer de stand "witbalans "eens uit in verschillende opties. Echt heel leuk om te doen. Nog een tip, lees veel, op internet of tijdschriften zoals Zoom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 09 2010 11:02 am

Sorry hoor, maar het silhouet van de molen is zwaar onderbelicht (circa 3.5 stops). Ook niet verwonderlijk met een handmatige instelling waarbij je zomaar wat willekeurige instellingen lijkt te hebt genomen. (Vrij naar interpretatie van de EXIF-gegevens).

Foto 2 klopt de witbalans helemaal niet. Ook niet verwonderlijk. Daar heb je handmatig de witbalans anders ingesteld. (EXIF-gegevens).

Foto 1 komt mij het meest realistisch over qua kleur en contrast. Dat je het resultaat nog steeds te licht vind met de werkelijkheid kan. Een camera neemt nu eenmaal een gemiddelde meting waarop de belichting wordt afgestemd. Vanuit dat keurig net belicht plaatje (histogram geeft een juist belichte keuze door de camera), kun je dan beter in Photoshop de middenslider van "levels" de algemene helderheid wat terugschuiven. Geeft een mooier beeld dan dat je een instelling gaat kiezen die een verkeerde onderbelicht resultaat geeft.

Het komt mij over dat je wel een heel vreemde interpretatie van kleur en helderheid hebt. Het zou mij niet verbazen als je PC-scherm helemaal verkeerd staat afgesteld, laat staan dat je een scherm gebruikt wat gekalibreerd zou zijn.
Hier even een visuele check op mijn "screen check pagina": http://fotograaf.cc/ScreenCheck.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 09 2010 11:27 am

Eens met hierboven, met wellicht als aanvulling dat het schermpje op de camera in het pikdonker relatief licht over kan komen, en dat het, als je daar geen rekening mee houdt, zinloos is om daarop te beoordelen.

In dat geval gebruik je beter een histogram.

Tot slot, leer wat over de techniek van het fotograferen. Die scene-standen zijn leuk, maar je hebt geen idee wat er precies gebeurt. Je kunt nog zo'n mooie camera hebben, maar als je niet weet wat je doet kun je er erg belabberde foto's mee krijgen.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo mei 09 2010 11:28 am

Handige site leon dank u!
Bijna leeg hier....

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo mei 09 2010 12:59 pm

Nou, dat duurde even de reacties. Ja, ik weet het, ik heb veel geduld nodig met de camera en ik heb nog heel veel te leren. Ik ga al snel zelf de boel aanpassen om een bepaald resultaat te krijgen wat met 'mijn' werkelijkheid overeenkomt. Misschien moet ik de knoppen voortaan op automatic (zonder flits) of P houden.

@Eikeim, dat gaan we eens doen, de scene knop verder uitproberen. Wat me irriteert aan de witbalans instelling van het apparaat zelf is dat je na de aanpassing eerst uit het menu moet gaan om een foto te maken om het effect te zien. Mijn oude compactzoomcamera liet meteen op het scherm het beeld zien voor de lens en de invloed daarop van de nieuwe witbalans instelling. Geduld, geduld. En dat heb ik niet echt. Zeker niet als de zon zo snel verdwijnt, maar die was eigenlijk al achter de horizon, jammer, dan sta je opeens snel in het donker :lol:
Foto 1 komt mij het meest realistisch over qua kleur en contrast. Dat je het resultaat nog steeds te licht vind met de werkelijkheid kan. Een camera neemt nu eenmaal een gemiddelde meting waarop de belichting wordt afgestemd. Vanuit dat keurig net belicht plaatje (histogram geeft een juist belichte keuze door de camera), kun je dan beter in Photoshop de middenslider van "levels" de algemene helderheid wat terugschuiven. Geeft een mooier beeld dan dat je een instelling gaat kiezen die een verkeerde onderbelicht resultaat geeft.
Het klopt mijn scherm is niet gekalibreerd. Foto 1 is vast met photoshop aan te passen. En nee ik heb nog geen fotosoftware, dus was het apparaat schiet daar moet ik het mee doen. Het ging me ook meer om de indruk. Foto 2 geeft weer zoals het was donker en dreigend. Foto 1 doet dat niet, Foto 2 geeft dat dus beter weer, naast het feit dat de witbalans fout is. Ik zal verder prutsen tot ik de juiste innerlijke fotobalans heb. Veel dank voor de feedback. Ik check je website.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 09 2010 1:13 pm

Ivan10 schreef:Nou, dat duurde even de reacties. Ja, ik weet het, ik heb veel geduld nodig met de camera en ik heb nog heel veel te leren. Ik ga al snel zelf de boel aanpassen om een bepaald resultaat te krijgen wat met 'mijn' werkelijkheid overeenkomt. Misschien moet ik de knoppen voortaan op automatic (zonder flits) of P houden.
Met Auto leer je echt niets, en is de kans op matige foto's groot.
@Eikeim, dat gaan we eens doen, de scene knop verder uitproberen.
Hij heeft het niet over de scene-knop, en ik zou je aanraden om die ook gewoon niet teveel te gebruiken, maar gewoon, nogmaals, te leren fotograferen. De techniek dus.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 09 2010 2:01 pm

Ivan10 schreef: Het klopt mijn scherm is niet gekalibreerd. Foto 1 is vast met photoshop aan te passen. En nee ik heb nog geen fotosoftware, dus was het apparaat schiet daar moet ik het mee doen. Het ging me ook meer om de indruk. Foto 2 geeft weer zoals het was donker en dreigend. Foto 1 doet dat niet, Foto 2 geeft dat dus beter weer, naast het feit dat de witbalans fout is. Ik zal verder prutsen tot ik de juiste innerlijke fotobalans heb. Veel dank voor de feedback. Ik check je website.
Als je scherm niet goed staat en je gaat je foto aanpassen tot het je bevalt, ziet de foto er weer niet goed uit op een gekalibreerd scherm.
Dan blijf je aanrommelen. Hetzelfde idee als je met een slechte meetlat die niet klopt je huis gaat opmeten en dan bij de Praxis plankjes op maat laat afzagen met de machine meetinstellingen van de Praxis en dan met die plankjes naar huis gaat om thuis inderdaad verder "te prutsen".

Hoe donker en dreigend wil je het hebben?
Gebruik beter wat foto-software om je foto's aan te passen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mei 09 2010 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rick S.

Bericht door Rick S. » zo mei 09 2010 4:45 pm

Gewoon je belichting onder controle proberen te krijgen op de M,S of A stand en als het dan niet naar je zin is met photoshop wat proberen te veranderen.
Vergeet ook niet dan in RAW te schieten.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » ma mei 10 2010 8:40 pm

Beste Leon & Rick bedankt voor de input! Met de instellingen dien ik nog meer te spelen. Fotosoftware komt dan later.

dennis32

Bericht door dennis32 » za jun 12 2010 6:32 pm

Hallo,

Ik ben een beginnende fotograaf. Nu heb ik al best wel een paar mooie foto's gemaakt, al zeg ik het zelf.
Nu was ik gister in de tuin een close up aan het schieten van een bloem die een diep paarse kleur had, maar op de foto er blauw uit kwam te zien. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, sluitertijden, diafragma enz maar krijg de juiste kleur niet op de foto.
Weet iemand waar dat aan kan liggen, wat doe ik verkeerd??

Dennis

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jun 12 2010 7:52 pm

Dan moet je bij het kopje witbalans in de handleiding zijn. Lees even door hoe de handmatige preset van de witbalans werkt, en probeer die de volgende keer eens. Niet vergeten terug te zetten naar automatisch, want een foute preset kan je foto's er heel belabberd uit laten zien qua kleur.

Mocht die preset teveel werk zijn, overweeg dan te gaan fotograferen in RAW. Dan kun je achteraf de witbalans nog helemaal instellen.

dennis32

Bericht door dennis32 » ma jun 14 2010 7:46 pm

Krijg het niet voor mekaar, paars blijft blauw op de foto. Raar, het moet toch kunnen neem ik aan.
Alleen nog foto's in RAW proberen en dan later bewerken.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma jun 14 2010 8:23 pm

@dennis32, mijn ervaring is dat mijn D300 ook moeite heeft met paarse bloemen in close-up en die inderdaad blauw maakt op de automatische witbalans.
Preset witbalans is lastig als je alleen maar paarse bloemen fotografeert (waar richt je op en een grijskaart voor de bloemen werkt ook niet optimaal).
Ik heb toen zelf de witbalans handmatig bijgesteld door de graden Kelvin op te draaien en steeds een testopname te maken tot de kleur naar mijn zin was.
Bij de D5000 kan dit niet zo, maar je kunt wel een fijnafstemming doen (pg. 98 handleiding) of witbalans bracketing (handleiding vanaf pagina 103). Dan moet het ook lukken.

Alles is natuurlijk later op de computer aan te passen, maar weet je dan nog precies hoe de kleur echt was?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di jun 15 2010 12:11 pm

ArendV schreef: een grijskaart voor de bloemen werkt ook niet optimaal
Waarom niet?

Oh, als ik geen grijskaart bij me heb (zoals altijd), en de witbalans handmatig wil instellen gebruik ik liveview, dat werkt imo makkelijker en sneller dan verschillende opnamen maken. :)

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”