Foto 1

Foto 2

Foto 3

Het klopt mijn scherm is niet gekalibreerd. Foto 1 is vast met photoshop aan te passen. En nee ik heb nog geen fotosoftware, dus was het apparaat schiet daar moet ik het mee doen. Het ging me ook meer om de indruk. Foto 2 geeft weer zoals het was donker en dreigend. Foto 1 doet dat niet, Foto 2 geeft dat dus beter weer, naast het feit dat de witbalans fout is. Ik zal verder prutsen tot ik de juiste innerlijke fotobalans heb. Veel dank voor de feedback. Ik check je website.Foto 1 komt mij het meest realistisch over qua kleur en contrast. Dat je het resultaat nog steeds te licht vind met de werkelijkheid kan. Een camera neemt nu eenmaal een gemiddelde meting waarop de belichting wordt afgestemd. Vanuit dat keurig net belicht plaatje (histogram geeft een juist belichte keuze door de camera), kun je dan beter in Photoshop de middenslider van "levels" de algemene helderheid wat terugschuiven. Geeft een mooier beeld dan dat je een instelling gaat kiezen die een verkeerde onderbelicht resultaat geeft.
Met Auto leer je echt niets, en is de kans op matige foto's groot.Ivan10 schreef:Nou, dat duurde even de reacties. Ja, ik weet het, ik heb veel geduld nodig met de camera en ik heb nog heel veel te leren. Ik ga al snel zelf de boel aanpassen om een bepaald resultaat te krijgen wat met 'mijn' werkelijkheid overeenkomt. Misschien moet ik de knoppen voortaan op automatic (zonder flits) of P houden.
Hij heeft het niet over de scene-knop, en ik zou je aanraden om die ook gewoon niet teveel te gebruiken, maar gewoon, nogmaals, te leren fotograferen. De techniek dus.@Eikeim, dat gaan we eens doen, de scene knop verder uitproberen.
Als je scherm niet goed staat en je gaat je foto aanpassen tot het je bevalt, ziet de foto er weer niet goed uit op een gekalibreerd scherm.Ivan10 schreef: Het klopt mijn scherm is niet gekalibreerd. Foto 1 is vast met photoshop aan te passen. En nee ik heb nog geen fotosoftware, dus was het apparaat schiet daar moet ik het mee doen. Het ging me ook meer om de indruk. Foto 2 geeft weer zoals het was donker en dreigend. Foto 1 doet dat niet, Foto 2 geeft dat dus beter weer, naast het feit dat de witbalans fout is. Ik zal verder prutsen tot ik de juiste innerlijke fotobalans heb. Veel dank voor de feedback. Ik check je website.
Waarom niet?ArendV schreef: een grijskaart voor de bloemen werkt ook niet optimaal