De Nikkor 17-55 versus de Tamron 17-50. Door George + Hans

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Mickey Mike
Forumlid
Forumlid

Re: De Nikkor 17-55 versus de Tamron 17-50. Door George + Ha

Bericht door Mickey Mike » vr apr 09 2010 4:50 pm

Patrick schreef:
Mickey Mike schreef:Laat ik net bezig zijn met de aanschaf van één van deze objectieven en als er bijna geen verschil is of de foto of deze nu gemaakt is met de Tamron of Nikkor is het voor mij voorlopig wel duidelijk.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=24581
Dan ga ik voorlopig voor de Tamron. En ja ik weet het de Nikkor is iets robuuster en het blijft een Nikkor maar ja ik gebruik hem niet elke dag dus dan is deze keer de prijs doorslaggevend.
Je vat het nu wat te eenvoudig op. Het verschil in bouw en betrouwbaarheid/snelheid van de AF is enorm. Dat verklaart voor een groot deel het enorme prijsverschil. De vraag is of je dat als amateur een punt voor je is.

Bedenk wel dat dit waarschijnlijk je meest gebruikte objectief is, dus het is geen gek idee daar ook flink in te investeren.
ik begrijp het al. kan beter door sparen of een 2e hands Nikkor 17-55mm kopen :wink:
Nikon D300s - 17-55mm 2.8 - 70-200mm VR 2.8 - TC-17E II - Speedlight SB-900 - Kata R-102

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » vr apr 09 2010 5:15 pm

Ik zou als ik jouw was toch ook de Tamron overwegen hoor. Dat de Nikon lens degelijker is wil niet zeggen dat de Tamron zomaar uit elkaar valt of zo. Naar mijn is het verschil in stevigheid, bouw, gewicht, etc. eenzelfde vergelijking als bijvoorbeeld een D90 met een D300S. Ongetwijfeld zullen mensen het hier niet met me eens zijn maar die Tamron is ook een heel goede lens voor een zéér redelijke prijs. Niet de degelijkheid van de Nikon maar heb je dat echt nodig?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 09 2010 5:21 pm

Mickey Mike schreef:ik begrijp het al. kan beter door sparen of een 2e hands Nikkor 17-55mm kopen :wink:
Ik geloof niet dat ik dat heb beweerd. :roll: Ik heb slechts getracht aan te geven waar het prijsverschil vandaan komt. Aan jou om te beslissen of je het prijsverschil over hebt voor zaken die op zich niet zoveel met de kwaliteit van de foto te maken hebben. Hoewel, een betrouwbare en snelle autofocus speelt natuurlijk een grote rol.

In ieder geval kan je met beide objectieven fantastische opnamen maken. Als het je niet lukt met de ene, dan zal het met de andere ook wel niet lukken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 09 2010 6:03 pm

Zojuist even wat geneuzel verwijderd. Laten we dit draadje serieus houden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mickey Mike
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mickey Mike » vr apr 09 2010 6:49 pm

Patrick schreef:
Mickey Mike schreef:ik begrijp het al. kan beter door sparen of een 2e hands Nikkor 17-55mm kopen :wink:
Ik geloof niet dat ik dat heb beweerd. :roll: Ik heb slechts getracht aan te geven waar het prijsverschil vandaan komt. Aan jou om te beslissen of je het prijsverschil over hebt voor zaken die op zich niet zoveel met de kwaliteit van de foto te maken hebben. Hoewel, een betrouwbare en snelle autofocus speelt natuurlijk een grote rol.

In ieder geval kan je met beide objectieven fantastische opnamen maken. Als het je niet lukt met de ene, dan zal het met de andere ook wel niet lukken.
Ja en een snelle autofocus speelt natuurlijk voor mij een grote rol. Bij de judo willen ze nou eenmaal niet even stil staan :lol:
Nikon D300s - 17-55mm 2.8 - 70-200mm VR 2.8 - TC-17E II - Speedlight SB-900 - Kata R-102

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr apr 09 2010 7:21 pm

ja idd geneuzel patrick ! je vewoord het goed
er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
dat ik de kop las had ik zoiets van...oké een vergelijkende test..echt naast elkaar door twee forumleden getest.
niets van dat alles....alleen een paar quotes.
ja kan 40 pagina's diep gaan over deze objectieven.....het kamp zal altijd verdeeld blijven
en de zoekfunctie levert je net zoveel op als dat er tot nu toe gezegd is.

Arend...kijken of dit neuzel bericht wel blijft staan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr apr 09 2010 7:31 pm

Ja, ik had eerlijk gezegd verwacht dat er naast een vergelijking "met tekst" eindelijk eens wat praktische vergelijkingen met foto's gemaakt zouden worden. Zij aan zij. Of zo je wilt, dan de ene lens erop, dan de andere.
Vriendelijke groet, Léon Obers

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door selcuk » vr apr 09 2010 10:32 pm

Ik had eigenlijk ook wel een degelijke test verwacht dan alleen opsommingen van feiten.

Of komt dit in het volgende magazine te staan?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » zo apr 11 2010 8:30 pm

Ik weet het niet maar er is nooit sprake geweest van een test zoals sommigen beweren.
Hans en ik hebben gewoon geprobeerd om onze beide zienswijze hier neer te zetten met alle voor en tegens.
Dit is een serieus draadje waar iedereen met goede argumenten kan komen.
Zodat een ieder die voor een DX body een standaardzoom wil kopen enigsinds wat tips kan verzamelen om het juiste objectief aan te schaffen.
Voor een ieder liggen de criteria weer anders, dus voor de een zal het de Nikkor worden en voor de ander de Tamron.
Daarom is het leuk om de ervaringen van zowel de Nikkor als de Tamron gebruikers hier te lezen.
Wat is daar mis mee?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Daniël

Bericht door Daniël » zo apr 11 2010 8:50 pm

Ik heb ook niet in het artikel gelezen dat het om een test ging. Puur uitspraken van de Nikkor en Tamron.
Is ook prima zo. Meer heb je niet nodig. Als je wilt testen zou ik naar een foto winkel gaan en zelf proberen.
Ik ben zelf pro Nikkor, maar het kan zo zijn dat ik over een tijd met de tamron 17-50 bezig ben. Je weet het niet. Het artikel is voor mij heel helder geweest

Zoals ze hier mooi zeggen: ieder z'n eigen.

hvds
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door hvds » ma apr 12 2010 8:48 am

Léon Obers schreef:Ja, ik had eerlijk gezegd verwacht dat er naast een vergelijking "met tekst" eindelijk eens wat praktische vergelijkingen met foto's gemaakt zouden worden. Zij aan zij. Of zo je wilt, dan de ene lens erop, dan de andere.
de titel van het onderwerp geeft inderdaad die indruk.
nu is het dezelfde oude discussie in 1 post samengevat met als enige vorm van onderbouwing de beide persoonlijke meningen. (en die wisten al)

groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma apr 12 2010 9:09 am

ik wil mijzelf even verbeteren...

ik zei dat dat de zoekfunctie net zoveel oplevert als dat er tot nu toe gezegd is.
neem zelf eens de proef op de som...gebruik de zoekfunctie...zoals zo vaak hier geroepen word.
het levert meer op dan deze 3 magere pagina's.

Arend

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » ma apr 12 2010 9:18 am

Beste Arend dat men de zoekfunctie kan gebruiken ben ik met je eens, maar als we dat argument voor elk topic gebruiken waar al eens een keer wat over gezegd is wordt dit een heel mager forum.
Dat dit een onderwerp is wat jou niet interesseert kan ik begrijpen, maar verziek het dan niet voor degenen die het wel interessant vinden.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om duur glas aan te schaffen en voor die personen kan een topic als deze een uitkomst bieden.
Er zullen ongetwijfeld goede argumenten voor of tegen hier gepresenteerd worden, wat is daar mis mee?
Vind je het niet interessant of geneuzel dat mag, maar geef een ander de vrijheid om zijn/haar conclusie uit dit geneuzel te trekken.
Het kan heel goed zijn dat er toch nieuwe gezichtspunten naar voren komen voor beide objectieven.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » ma apr 12 2010 10:21 am

beste George.

Ten eerste verziek ik niets maar haal ik een quote aan die veel gebruikt word: gebruik de zoekfunctie.
Er wordt genoeg gepost dus een mager forum...nee zeker niet.
Ten tweede heb ik het woord geneuzel niet opgeroepen... moet je bij patrick zijn...ik haakte even aan omdat iig mijn opmerking weggehaald is.

Je opmerking van nieuwe gezichtspunten verbaasd mij.....jij die al +-3 jaar "de Tamron show" opvoert hebt nu toch wel alles gezegd lijkt mij.
De tegenhangers ook...zoals je ongetwijfeld met de zoekfunctie terug kan vinden :D

Vanzelfsprekend is iedereen vrij om zijn of haar conclusie te trekken. zo ook ik, bij deze;

Als je het geld niet hebt kan je het ook niet kopen....Let op geld lenen kost geld.

herhaling 17-55 t.o.v. "de George":

Af is beter
Bouw is beter
IQ is beter

geneuzel:

Zonnekap is groter
Oogt lekkerder op je camera
Zwaarder.

Arend

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » ma apr 12 2010 10:43 am

Beste Arend, het gaat mij niet om de "Tamron show" maar er zijn veel gebruikers van dit objectief en er zijn veel gebruikers van de Nikkor.
Iedereen mag zijn zegje doen en jij heb met je aanhaling toch weer goede punten benadrukt bedankt voor je bijdrage.
Verder is het prettig dat in één draadje alles over deze twee objectieven gezegd wordt.
Wat gesuggereerd wordt dat een vergelijkende test ook erg nuttig kan zijn ben ik met degene die dat opperden helemaal eens.
Alleen ik woon nu in een uithoek en ik heb niet beide objectieven tot mijn beschikking, dus ik kan de test niet uitvoeren.
Maar misschien kunnen forumleden die bij elkaar in de buurt wonen zo'n test regelen en hier neerzetten, lijkt mij een strak plan en is beter dan alle verhalen over en weer.
Ik zou daar een voorstander van zijn :P

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”