Compact Flash / Secure Digital - verschillen & toepassing

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Daniël

Re: Compact Flash / Secure Digital - verschillen & toepassin

Bericht door Daniël » zo apr 04 2010 9:11 pm

Tom schreef:
pixelpeter schreef: Maar als ook Sandisk niet meer betrouwbaar is wordt ik onzeker.
Ten eerste is het een (twijfelachtig, imo) verhaal van één bezoeker van dit forum, en ten tweede is geen enkel geheugenkaartje voor 100% te vertrouwen. Ook iedere camera kan tijdens het wegschrijven kapot gaan, etc.

Als je foto's echt zoveel waard zijn, dan moet je de optie van de D300s gebruiken om de foto's naar beide kaartjes weg te schrijven. RAW, uiteraard, want je foto's zijn je veel waard. Zodra je de kans krijgt de foto's kopieeren naar een computer, en gelijk naar een externe HD, DVD, of wat dan ook. Liever nog uploaden naar een fysiek andere locatie, dat is nog veiliger. Daarna pas de kaartjes weer leeghalen en opnieuw gebruiken.

Of sla ik door? :)
Ik vind eigenlijk dat je nog te voorzichtig bent :lol: .
Heb je 4 externe HDD? Oei, crash mogelijkheid. Liever gebruik gaan maken van 4 SSD Schijven. Veel stabieler om je foto's niet kwijt te raken.

@ Peter, ik kan me natuurlijk vergissen qua aantal shots op een 4GB kaart. Vandaar ook de ~ teken gebruikt. Of had je liever de ± gezien :wink2: :lol:

Tja als verwend HDR schieter heb je dan inderdaad te weinig en moet je haast wel 12-bit gebruiken. Ik denk dat een leek het ook niet ziet. En dat ben ik dan :wink2:
Maar ik denk zo, wat maakt dat minder foto's kunnen maken op een kaartje nou uit. Voor een scheet en een zucht koop je er weer een paar bij.

Betreft Sandisk van Adobe, meen me te herinneren dat dit bekent was zo rond sept. 2008. Namelijk bij Photokina en daarbuiten. Maar kan me volledig vergissen natuurlijk. Ben ook maar een mens.

Tja, als Adobe PS chips gaat maken voor me body is denk ik dat ik bovenop de ±1200 euro voor een D300s body moet betalen nog een bedrag van ±1500 euro extra neer moet gaan leggen voor een Photoshop chip.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door diskfac » zo apr 04 2010 10:17 pm

pfitskie schreef:Leuk verhaal van Diskfac, alleen je hebt er geen zak aan. Dat hij een doos vol met kapotte exemplaren heeft, zegt mij niets.
Lijkt mij meer op paniek zaaien. Wat is de oorzaak? Verkeerd geconstrueerd of is er iemand met zijn dikke kont op gaan zitten?
Ik gebruik nu al een flink aantal jaren geheugenkaarten met Maaie in China erop en van verschillende merken en heb nog steeds
geen problemen ondervonden.

Gewoon kopen van een redelijk bekend merk, voorzichtig met je spullen omgaan dan kom je een heel eind.
ik zaai geen paniek ik wijs op het verschil tussen een terechte reputatie van een bedrijf en de huidige toestand nu ze dankzij de crisis in een vijandige overname zitten.
Slechte componenten door ander inkoop beleid.
Als je kaarten niet tot de limiet pusht zal je ook zelden problemen hebben. De vraag was wel niet wat werkt, maar wat is het verschil en wat is het beste.
Dat gebeurt hier de laatste tijd steeds. Persoonlijke aanvallen als iemand is toont, vraagt of uitlegt. Rara waarom er steeds minder beweging is op het forum.
Ik heb test-apparatuur en er zijn wel degelijk kwaliteitsverschillen alleen zijn ze niet meer merkgebonden.
Ik zou momenteel SD's van Panasonic en Sandisk (Extreme) aanraden, maar Sony (maken het niet zelfs kwam ook heel goed uit een testje dat ik met een 16GB deed).
Qua CF momenteel Sandisk, Lexar en Sony maar dan wel de high end omwille van de reeds eerder aangehaalde reden.
D3S

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » zo apr 04 2010 10:21 pm

diskfac schreef: Sandisk is Sandisk niet meer. Die garantie is enkel voor consumenten. Niet voor wie in het groot koopt.
Ik denk dat geen enkele fotograaf kaartjes in het groot inkoopt, dus wat is het probleem dan?[/quote]
Dat je ze bij een handelaar moet kopen die ze in retailverpakking verkoopt. Dus Makro, MediaMarkt enz. Een fotozaak kan je dus geen betere prijs meer maken omdat ze jedec-trays kopen. Of als je bij een IT-bedrijf werkt en er veel afneemt ben je de klos.
In se zou de garantie op het produkt moeten slaan en niet op het channel.
D3S

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo apr 04 2010 10:33 pm

Daniël schreef: Betreft Sandisk van Adobe, meen me te herinneren dat dit bekent was zo rond sept. 2008. Namelijk bij Photokina en daarbuiten. Maar kan me volledig vergissen natuurlijk. Ben ook maar een mens.
Het enige wat ik terug kan vinden op internet is dit:
http://www.reuters.com/article/idUSN0931095620070409" onclick="window.open(this.href)return false;
Maar het zegt mij niks omtrent een overname van Sandisk door Adobe. Het zijn ook twee verschillende fondsen op de beurs.
Ik zou ook niet weten wat een softwarebedrijf als Adobe nu ineens zou moeten met chipbakkers. Een totaal andere markt.
Wel een bericht gevonden dat Samsung geprobeerd zou hebben Sandisk over te nemen, maar het bod is geweigerd.
http://www.zdnet.nl/itprofessional/9141 ... h-samsung/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » zo apr 04 2010 10:45 pm

Tom schreef:
Daniël schreef:Sandisk is Adobe geworden.
Buiten dat ik hier niet van gehoord heb en zo 123 geen bron kan vinden vraag ik me af wat het zegt. Het is natuurlijk niet zo dat opeens het Photoshop-team chips aan het ontwikkelen is, en het InDesign-team zorgt voor de blisters.

Niettemin zou ik graag een bron van bovenstaande bewering zien.
klopt niet zover ik weet. Toshiba heeft de productie joint-venture grotendeels overgenomen en kondigde 22/3 aan dat ze de bouw van een nieuwe fabriek voor NAND hervatten. Samsung wou Sandisk in 2008 kopen en dat ging niet door maar zorgde voor serieus veel problemen omdat ze als leverancier 13% van de supplies leverden.
D3S

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo apr 04 2010 10:46 pm

Ik heb nu vier 8GB 133x Transcend kaartjes en laatst twee 16GB 400x kaartjes erbij gekocht, ook van Transcend. Bevallen uitstekend. Twee van die 8GB kaartjes zitten nu in een USB adapter in een RAID1 configuratie waar 4x per dag mijn database op wordt gebackuped. Geen enkel probleem en ben behoorlijke Transcend-fan geworden :D

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » zo apr 04 2010 10:53 pm

flitslicht schreef:Ik heb nu vier 8GB 133x Transcend kaartjes en laatst twee 16GB 400x kaartjes erbij gekocht, ook van Transcend. Bevallen uitstekend. Twee van die 8GB kaartjes zitten nu in een USB adapter in een RAID1 configuratie waar 4x per dag mijn database op wordt gebackuped. Geen enkel probleem en ben behoorlijke Transcend-fan geworden :D
Transcend is een degelijk Taiwanees bedrijf en de media zijn gemakkellijk te krijgen omdat diverse distributeurs ze aanbieden in de Benelux. Het is belangrijk te kijken welke produkten voor welke doelgroep aangeboden worden.
D3S

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 04 2010 11:09 pm

diskfac schreef:
diskfac schreef:
Léon Obers schreef: Sandisk is Sandisk niet meer. Die garantie is enkel voor consumenten. Niet voor wie in het groot koopt.
Ik denk dat geen enkele fotograaf kaartjes in het groot inkoopt, dus wat is het probleem dan?
Dat je ze bij een handelaar moet kopen die ze in retailverpakking verkoopt. Dus Makro, MediaMarkt enz. Een fotozaak kan je dus geen betere prijs meer maken omdat ze jedec-trays kopen. Of als je bij een IT-bedrijf werkt en er veel afneemt ben je de klos. In se zou de garantie op het produkt moeten slaan en niet op het channel.
Sorry, ik snap je zienswijze in het geheel niet.
Sandisk geeft aan 10 jaar garantie te geven, in USA zelfs levenslang. Die garantie staat op hun verpakkingen en hun websites. Ook de voorwaarden waaronder die garantie geldt. Heb je een factuur en bewaar je de verpakking en er is iets mis met je kaartje, kun je IMO dus simpel je kaartjes omwisselen. Of ik dat nu via mediamarkt heb gekocht of via een fotohandel zal me verder worst zijn. Doet volgens mij ook helemaal niet ter zake.

Dat jij ze betrekt intern via een bedrijf waar je werkt ligt anders, je hebt ze dan niet gekocht via een officieel verkoopkanaal, staat ook in hun garantiebepalingen. Maar doorgaans elke fotograaf, hobbyist gaat toch gewoon ergens naar een of andere winkel? Zoek simpel op internet welke leverancier het goedkoopst levert, en koop het, klaar. Ik krijg ze tot nu toe altijd gewoon verpakt in een expliciet Sandisk doosje, inclusief boekje met hun garantiebepalingen, en mini-CD-tje met recovery-software. Koop ik 5 kaartjes krijg ik 5 verpakte geheugenkaartjes, waarbij voor elk kaartje die garantie geldt. Dat is nog steeds kleinverpakking.
Ik ken geen enkele fotograaf die grootverpakkingen koopt, 50 - 100 stuks, wat is grootverpakking?
Nu ja, vroeger wel voor een schoolfotografiebedrijf gewerkt die ze per 50 kocht. Ik maak me sterk dat als er één of twee het niet goed zouden doen, dat het bedrijf ze niet omgewisseld zou krijgen.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » zo apr 04 2010 11:35 pm

als je groot inkoopt krijg je de kaartjes hetzij in pp-doosjes (wat je nu zelfs niet meer krijgt in retail-blisters) in speciale kartonnen dozen waar die netjes per 50 inpassen in kartonnen vakjes.
Als het losse kaartjes zijn dan liggen ze op plastic trays in een pizzabox.
Dei beweringen over levenslang krijg je wel vaker. Tektronix zou levenslang gratis zwarte inkt leveren bij hun kleurenprinters. Bleek enkel te kloppen als je kleuren aankocht dan kreeg je een paar zwarte. Xerox nam het over en stopte er mee.
3M gaf garantie op diskettes, maar je moest ze per 10 slechte opsturen wat je al snel 20 gulden kostte.
D3S

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 04 2010 11:51 pm

diskfac schreef: Die beweringen over levenslang krijg je wel vaker.
Ja en, die maken ze ook waar. Daar moeten ze gewoon aan voldoen als ze dat claimen. Zo ligt dat juridisch namelijk zo.
Een half jaar geleden begaf één van de 2 geheugenmodules het van het merk Corsair van een wat oudere PC van mij (5 jaar oud of zo ??). Corsair geeft ook levenslang garantie. Via hun support website info gekregen hoe te testen, een RMA aangevraagd, moest ze alle twee opsturen (ook de niet kapotte) gewoon hier naar een adres in Nederland, factuur van indertijd hoefde er niet eens bij en kreeg binnen een week gewoon 2 nieuwe in een blisterverpakking. Perfecte service. Zonder morrelen, zonder gedoe.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » ma apr 05 2010 12:02 am

Léon Obers schreef:
diskfac schreef: Die beweringen over levenslang krijg je wel vaker.
Ja en, die maken ze ook waar. Daar moeten ze gewoon aan voldoen als ze dat claimen. Zo ligt dat juridisch namelijk zo.
Een half jaar geleden begaf één van de 2 geheugenmodules het van het merk Corsair van een wat oudere PC van mij (5 jaar oud of zo ??). Corsair geeft ook levenslang garantie. Via hun support website info gekregen hoe te testen, een RMA aangevraagd, moest ze alle twee opsturen (ook de niet kapotte) gewoon hier naar een adres in Nederland, factuur van indertijd hoefde er niet eens bij en kreeg binnen een week gewoon 2 nieuwe in een blisterverpakking. Perfecte service. Zonder morrelen, zonder gedoe.
Klopt ik heb dat met een XBOX 360 ook gehad, maar ik heb ook andere ervaringen o.a. met Sony en Canon (zelfs garantie was niet mogelijk omdat ETB failliet ging).
Ik mag hopen dat de meerderheid zich aan zijn eigen voorwaarden houdt.
D3S

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 05 2010 2:17 pm

Henk schreef:Interessante discussies zijn er naar voren gekomen.
Mag ik dus zeggen dat ik in het gebruik geen verschillen ga merken tussen een CF en SD met dezelfde specificaties?
Nee, dat mag je niet zeggen, omdat het apparaat zelf waar het in gaat ook veel duiten in het zakje doet welke snelheid er praktisch gehaald worden. Wel een heel groot verschil wat bijv. de SanDisk Extreme III 30MB/s doen in SDHC uitvoering of in CF uitvoering bij de Nikon D3x. Goed kijken ergens onderaan komen de SDHC uitvoeringen aan bod. Lijkt me niet een goed geoptimaliseerde controller voor SDHC: http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9830" onclick="window.open(this.href)return false;
Het zegt niks wat die SDHC kaartjes doen in andere camera's. Bij de D90 komen ze het beste uit de bus.
http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9597" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij een firmware van de Nikon D3x zou het zomaar ineens ook heel goed kunnen werken.

diskfac
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door diskfac » di apr 13 2010 1:16 am

Henk schreef:Leon,
Ik begrijp dat ik met wegschrijven naar een pc ook meer baat heb met hogere snelheden. Maar goed, dat hoef ik nooit met spoed te doen.
Verder helpt met fotograferen de buffer ook een eind bij langzame kaarten ;)
best met aparte snelle reader (Firewire 800). de meeste lezers zijn niet zo snel als je kaarten. Via de camera is altijd traagste methode. Daarom dat in Macbook Pro tegenwoordig een SD-lezer zit.
vrgr

Lode
D3S

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 13 2010 1:34 am

Henk schreef: Oorspronkelijke vraag was vooral bedoeld of CF bijvoorbeeld (zoals ik wel eens hoorde) een stabielere beelddrager is dan SD.
Ik denk dat dat weinig uitmaakt. Intern als geheugenonderdeel zal er niet zoveel verschil zijn. Het is meer het jasje wat er omheen zit. Misschien de controller die andere specs heeft.
Henk schreef: Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben is waarom ik een CF kaart beter via de camera leeg zou kunnen maken, iemand?
Ik zou het niet weten. Vanaf pakweg 1999 maak ik CF-kaarten altijd leeg via card-readers. Nooit problemen ondervonden aan CF-kaarten dóór het gebruik van een card-reader of het uithalen van een CF-kaart uit camera's. Wel slechte cardreaders waardoor bestanden niet meer goed binnenliepen. Nieuwe cardreader en de CF-kaartjes konden weer gelezen worden. Één keer twee slechte type CF-kaartjes gehad (Dane Elec) waar een "verkeerde" niet met Nikon D1x compatibele controller in zat. Kreeg per expressepost nieuwe met een type controller wat wel compatibel was. Daarbuiten verder ooit één schrijffout gehad met een CF-kaart (corrupt fotobestand op een Lexar kaartje) door waarschijnlijk een versleten en daarmee slechte accu waar niet voldoende spanning meer op zat (camera schakelde op dat moment ook uit).

Met SD / SDHC kaartjes (sinds 2007) heb ik nog nooit problemen gehad (Sandisk).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 14 2010 12:07 pm

Henk schreef: Reden heb ik inmiddels al gehoord; pinnetjes in je camera zouden kunnen beschadigen..
Gewoon gezond verstand erbij houden. Als je ziet hoe dun die pinnetjes zijn nooit iets forceren.
Verder de niet gebruikte geheugenkaartjes goed opbergen. In de gaatjes kan makkelijk wat vuil en stof komen. Los in de broekzak met misschien wel zandkorreltjes omdat je toevallig ook op het strand hebt gelopen, is uit den boze. Kan een gaatje verstopt raken. Bij insteken in de camera kan er dan inderdaad een pinnetje verbuigen, want waar zand zit, kan geen pinnetje zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”