het verschil tussen 200mm en 300mm

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: het verschil tussen 200mm en 300mm

Bericht door Grojan » wo apr 21 2010 3:05 pm

shogun schreef:ik heb in het verleden een 18-200 VR gehad, maar die had ik al heel snel ingeruild omdat een zoom-range van 200mm max gewoon niet de moeite was voor mijn doeleinden.

Ik zit dus nu aan een prime AF-S 300mm f/4 te denken zoals veel van jullie misschien al hebben gelezen in m'n andere thread, maar ik vraag me af wat het daadwerkelijke verschil nou eigenlijk is.
Ik neem aan dat je die 18-200 niet op je D3 gebruikte, die 200mm op een cropcamera geeft het zelfde beeld als een 300mm op een D3 dus zal je dat waarschijnlijk weer te kort vinden, misschien is de 200-400 f4 AFS VR wat voor je om portretjes mee te schieten :) .

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 21 2010 3:21 pm

Grojan, je hebt helemaal gelijk.
Alle andere reacties (ook die van mijzelf) gaan uit van 200mm bij full frame FX en wat dan het verschil is met 300mm (op FX).
Maar die 200mm was wellicht gebruikt op een DX-camera omdat een 18-200mm zoom een DX lens is.
Tja, 200mm op DX is hetzelfde als 300mm op FX, dus geen verschil.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo apr 21 2010 6:36 pm

Wat ook nog een rol kan spelen is dat de 18-200 een variabele focale lengte heeft.
Dichtbij (dus op zo'n meter of drie) komt de 18-200 niet verder dan 135m, ook als de ring op 200mm staat.
Hij haalt de 200 pas op een behoorlijke afstand.
Daar is al veel over te doen geweest. De nieuwe 70-200 VII heeft hetzelfde.
Een prime 300mm is altijd 300mm.
De oude 80-200 2.8 heeft nauwelijks last van dit verschijnsel
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo apr 21 2010 6:39 pm

Jaap Driest schreef: Een prime 300mm is altijd 300mm.
Ook bij een prime hangt de absolute brandpuntsafstand af van de focusafstand.

yoyo

Bericht door yoyo » wo apr 21 2010 11:26 pm

Tom schreef:
Correct. Primes hebben hetzelfde probleem. De één meer dan de ander.

shogun

Bericht door shogun » wo apr 21 2010 11:40 pm

Grojan schreef:
shogun schreef:ik heb in het verleden een 18-200 VR gehad, maar die had ik al heel snel ingeruild omdat een zoom-range van 200mm max gewoon niet de moeite was voor mijn doeleinden.

Ik zit dus nu aan een prime AF-S 300mm f/4 te denken zoals veel van jullie misschien al hebben gelezen in m'n andere thread, maar ik vraag me af wat het daadwerkelijke verschil nou eigenlijk is.
Ik neem aan dat je die 18-200 niet op je D3 gebruikte, die 200mm op een cropcamera geeft het zelfde beeld als een 300mm op een D3 dus zal je dat waarschijnlijk weer te kort vinden, misschien is de 200-400 f4 AFS VR wat voor je om portretjes mee te schieten :) .

Groeten Jan
Met die mythe ben ik het niet eens.
Wel dat 300mm op FX (gecropt) hetzelfde resultaat geeft als een 200mm op een DX (niet gecropt) vanwegen de 1,5 vergrotings factor.

Echter is het zo dat FX 1,5x de sensor afmeting heeft over dat van een DX en dus blijft, ook op een FX, 200mm gewoon 200mm en veranderd niet in 100mm zoals veel mensen denken. Wel zie je veel meer beeld op je foto voor je range (vanwege de grote sensor dus). Op de D3 kan ik gewoon instellen dat ik op DX crop mode wil schieten met 1 druk op de knop en een draai aan het instel wiel. Wat je dan ziet in de viewfinder is precies wat ik niet vertelde, de 1,5x cropfactor word keurig aangegeven door de rest van de sensor te blinderen.

Alleen heb ik dan een DX shot van 6,1 megapixel in plaats van de volledige 12,2 megapixel die ik zou hebben bij het schieten op FX of op een DX camera van 12 megapixel.
Dit is echter alleen een nadeel voor de wat grotere prints, maar ook 6,1 megapixel kun je (mits perfect scherp geschoten) afdrukken op A0 en een perfecte print als resultaat hebben voor een toegepaste kijkafstand vanaf zo'n 6 meter.

Stel dat je nou een D3X camera zou hebben, heb je dus een volledige D3 op DX formaat met 12,2 megapixel en een upgrade van een FX formaat voor 24,4 megapixel. Daarom is dat ding zo mega duur (althans IMO).
Wel is het zo dat je bij de D3X moet inleveren op je ISO waarde en niet zo klein beetje ook (1600 MAX!). De D3X is dus alleen interessant voor de daadwerkelijke journalist of een groot printbureau, of gewoon voor die genen die het zat zijn met een D3 body+lens en een tweede D300+lens rondlopen om hun DX formaat van 12,2 megapixel te behouden.

Wat je misschien ook nog niet wist, is dat een DX camera (door de kleinere sensor) ook 1,5x minder ligt opvangt dan een FX sensor.
Mensen die dus een 2.8 lens op hun DX camera gebruiken, schieten dus eigenlijk met een minimaal diafragma 4.2!! (Uiteraard behoud de lens wel zijn kwaliteit). Op FX formaat geniet je dus niet alleen van het volledige bereik van je lens (24-70 == 24-70), maar ook van je volledige diafragma (2.8 == 2.8 ) in plaats van op een DX 24-70 2.8 == 36-105 4.2 .

Daarom ben ik het niet met je eens dat mensen die een 300mm op hun FX camera gebruiken er op achteruit gaan en net zo goed een 200mm zouden moeten kopen omdat ze die cropfactor niet zouden hebben.
Het is het tegendeel, je krijgt JUIST MEER foto voor je milimeters en dus ook MEER WAARDE voor je geld.

Overigens, is dit verhaal alleen van toepassing op FX compatibel lenzen en niet op lenzen die specifiek gemaakt zijn voor DX (altijd terug te vinden in de naam). Deze lenzen kunnen simpelweg niet een hele FX sensor bedekken omdat ze gebouwd zijn voor een DX sensor. In dit geval heb jij 100% gelijk :wink: .
Een DX camera profiteert wel van een FX compatibel lens wanneer op een DX camera bevestigd. Zo hebben ze bijna geen last van vignetting omdat dat aan de randen het FX formaat voorkomt en een DX cropt gewoon het midden gedeelte eruit. Datzelfde geld voor eventuele distortion dat optreed bij het gebruiken van zo'n lens. Je kan je voorstellen, dat een fisheye van 8mm dramatisch zal worden op een DX sensor omdat je dan alleen de bol gecropt hebt en niet het totaal plaatje wat een panorama effect zou moeten geven. HET gewilde effect van een fisheye lens!

De 300mm f/4 waar we het over hebben is een FX compatibel lens, en dus net zo goed (eigenlijk beter) beter te gebruiken op een FX lens omdat je dan meer foto voor je DAADWERKELIJKE 300mm krijgt met een EXTRA optie het te croppen met een 1,5 vergroting, of een 1,2 of wat je dan ook maar wil.

Lange read ik weet het, maar ik hoop dat ik je wat heb bij kunnen brengen :mrgreen:

shogun

Bericht door shogun » wo apr 21 2010 11:47 pm

yoyo schreef:
Tom schreef:
Correct. Primes hebben hetzelfde probleem. De één meer dan de ander.
Dit klinkt inderdaad logisch omdat je bij focussen het brandpunt (scherpte punt) verplaatst om het beste stukje naar keuze scherp te maken.
Een prime ( == primetime == permanent) is niets anders dan een lens die NIET kan in of uit zoomen.

Maar ik denk toch dat ik meer heb aan foto's van voorbeelden waar duidelijk de verschillen te zien zijn tussen "Vlak" en "Normale" gezichten :oops:

flitslicht

Bericht door flitslicht » do apr 22 2010 12:07 am

shogun schreef: Lange read ik weet het, maar ik hoop dat ik je wat heb bij kunnen brengen :mrgreen:
Ik denk dat de mensen tegen wie je het hebt wel op de hoogte zijn van wat je probeert te vertellen.
shogun schreef: Wat je misschien ook nog niet wist, is dat een DX camera (door de kleinere sensor) ook 1,5x minder ligt opvangt dan een FX sensor.
Mensen die dus een 2.8 lens op hun DX camera gebruiken, schieten dus eigenlijk met een minimaal diafragma 4.2!! (Uiteraard behoud de lens wel zijn kwaliteit). Op FX formaat geniet je dus niet alleen van het volledige bereik van je lens (24-70 == 24-70), maar ook van je volledige diafragma (2.8 == 2.8 ) in plaats van op een DX 24-70 2.8 == 36-105 4.2 .

Daarom ben ik het niet met je eens dat mensen die een 300mm op hun FX camera gebruiken er op achteruit gaan en net zo goed een 200mm zouden moeten kopen omdat ze die cropfactor niet zouden hebben.
Het is het tegendeel, je krijgt JUIST MEER foto voor je milimeters en dus ook MEER WAARDE voor je geld.
Het is niet zo dat de verlichtingssterkte op de sensor kleiner wordt met een DX camera tov een FX camera. Het is wel zo dat als je dezelfde uitsnede maakt vanaf hetzelfde standpunt, dus bijv 35mm f/2.8 op FX vs 24mm f/2.8 op DX, de geregistreerde scherptediepte anders is. De belichting blijft echter hetzelfde. De scherptediepte verhoudt zich dan zo dat de 24mm f/2.8 op DX hetzelfde resultaat geeft als de 35mm f/4.2 op FX zou doen. Let wel, dit is bij dezelfde belichting; wil je dezelfde scherptediepte halen met FX dan zal je naar f/4.2 moeten diafragmeren en ofwel je sluitertijd moeten verlagen ofwel je ISO moeten verhogen.

Als je dus op DX met 200mm f/2.8 schiet krijg je exact hetzelfde resultaat als met 300mm op f/4.2. Je moet dan wel de ISO op je FX camera met 1.25 stop verhogen om dezelfde sluitertijd te kunnen handhaven waardoor je ISO voordeel van je FX camera weer teniet wordt gedaan. Het is wel zo dat je met een 300mm f/2.8 op FX een kleinere scherptediepte kunt bereiken dan met een 200mm f/2.8 op DX als je dat wilt. Maar daar zit dan een belangrijk prijskaartje aan.

shogun

Bericht door shogun » do apr 22 2010 12:23 am

Hey Flits :D .
je hebt gelijk, dat detail heb ik inderdaad verkeerd uitgelegd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 22 2010 2:26 am

Hey Sjogun,
Niet om het een of ander, maar lees dit even: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p332903" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

shogun

Bericht door shogun » do apr 22 2010 3:17 am

Léon Obers schreef:Hey Sjogun,
Niet om het een of ander, maar lees dit even: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p332903" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
hehe, leest misschien wel makkelijker ja LoL.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 22 2010 8:52 am

De bedoeling is dat je ernaar handelt, niet alleen makkelijker leest. 8)

BUG322

Bericht door BUG322 » do apr 22 2010 10:02 am

Portretten gaat prima.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do apr 22 2010 10:06 am

Mooie platen Bug, met name de bovenste.
Gaat het dan om 200mm of 300mm en op welke camera, DX of FX. Er staat geen EXIF info in de geplaatste foto's.

BUG322

Bericht door BUG322 » do apr 22 2010 10:13 am

300MM op DX
bedankt en groetjes :)

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”