Grojan schreef:shogun schreef:ik heb in het verleden een 18-200 VR gehad, maar die had ik al heel snel ingeruild omdat een zoom-range van 200mm max gewoon niet de moeite was voor mijn doeleinden.
Ik zit dus nu aan een prime AF-S 300mm f/4 te denken zoals veel van jullie misschien al hebben gelezen in m'n andere thread, maar ik vraag me af wat het daadwerkelijke verschil nou eigenlijk is.
Ik neem aan dat je die 18-200 niet op je D3 gebruikte, die 200mm op een cropcamera geeft het zelfde beeld als een 300mm op een D3 dus zal je dat waarschijnlijk weer te kort vinden, misschien is de 200-400 f4 AFS VR wat voor je om portretjes mee te schieten

.
Groeten Jan
Met die mythe ben ik het niet eens.
Wel dat 300mm op FX (gecropt) hetzelfde resultaat geeft als een 200mm op een DX (niet gecropt) vanwegen de 1,5 vergrotings factor.
Echter is het zo dat FX 1,5x de sensor afmeting heeft over dat van een DX en dus blijft, ook op een FX, 200mm gewoon 200mm en veranderd niet in 100mm zoals veel mensen denken. Wel zie je veel meer beeld op je foto voor je range (vanwege de grote sensor dus). Op de D3 kan ik gewoon instellen dat ik op DX crop mode wil schieten met 1 druk op de knop en een draai aan het instel wiel. Wat je dan ziet in de viewfinder is precies wat ik niet vertelde, de 1,5x cropfactor word keurig aangegeven door de rest van de sensor te blinderen.
Alleen heb ik dan een DX shot van 6,1 megapixel in plaats van de volledige 12,2 megapixel die ik zou hebben bij het schieten op FX of op een DX camera van 12 megapixel.
Dit is echter alleen een nadeel voor de wat grotere prints, maar ook 6,1 megapixel kun je (mits perfect scherp geschoten) afdrukken op A0 en een perfecte print als resultaat hebben voor een toegepaste kijkafstand vanaf zo'n 6 meter.
Stel dat je nou een D3X camera zou hebben, heb je dus een volledige D3 op DX formaat met 12,2 megapixel en een upgrade van een FX formaat voor 24,4 megapixel. Daarom is dat ding zo mega duur (althans IMO).
Wel is het zo dat je bij de D3X moet inleveren op je ISO waarde en niet zo klein beetje ook (1600 MAX!). De D3X is dus alleen interessant voor de daadwerkelijke journalist of een groot printbureau, of gewoon voor die genen die het zat zijn met een D3 body+lens en een tweede D300+lens rondlopen om hun DX formaat van 12,2 megapixel te behouden.
Wat je misschien ook nog niet wist, is dat een DX camera (door de kleinere sensor) ook 1,5x minder ligt opvangt dan een FX sensor.
Mensen die dus een 2.8 lens op hun DX camera gebruiken, schieten dus eigenlijk met een minimaal diafragma 4.2!! (Uiteraard behoud de lens wel zijn kwaliteit). Op FX formaat geniet je dus niet alleen van het volledige bereik van je lens (24-70 == 24-70), maar ook van je volledige diafragma (2.8 == 2.8 ) in plaats van op een DX 24-70 2.8 == 36-105 4.2 .
Daarom ben ik het niet met je eens dat mensen die een 300mm op hun FX camera gebruiken er op achteruit gaan en net zo goed een 200mm zouden moeten kopen omdat ze die cropfactor niet zouden hebben.
Het is het tegendeel, je krijgt JUIST MEER foto voor je milimeters en dus ook MEER WAARDE voor je geld.
Overigens, is dit verhaal alleen van toepassing op FX compatibel lenzen en niet op lenzen die specifiek gemaakt zijn voor DX (altijd terug te vinden in de naam). Deze lenzen kunnen simpelweg niet een hele FX sensor bedekken omdat ze gebouwd zijn voor een DX sensor. In dit geval heb jij 100% gelijk

.
Een DX camera profiteert wel van een FX compatibel lens wanneer op een DX camera bevestigd. Zo hebben ze bijna geen last van vignetting omdat dat aan de randen het FX formaat voorkomt en een DX cropt gewoon het midden gedeelte eruit. Datzelfde geld voor eventuele distortion dat optreed bij het gebruiken van zo'n lens. Je kan je voorstellen, dat een fisheye van 8mm dramatisch zal worden op een DX sensor omdat je dan alleen de bol gecropt hebt en niet het totaal plaatje wat een panorama effect zou moeten geven. HET gewilde effect van een fisheye lens!
De 300mm f/4 waar we het over hebben is een FX compatibel lens, en dus net zo goed (eigenlijk beter) beter te gebruiken op een FX lens omdat je dan meer foto voor je DAADWERKELIJKE 300mm krijgt met een EXTRA optie het te croppen met een 1,5 vergroting, of een 1,2 of wat je dan ook maar wil.
Lange read ik weet het, maar ik hoop dat ik je wat heb bij kunnen brengen :mrgreen: