nachtfotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
george013

Re: nachtfotografie

Bericht door george013 » zo mei 09 2010 11:08 am

noortje53 schreef: Toch krijg ik weleens de opmerking dat de foto´s meer tikkies licht nodig hebben als je het histogram leest. Dat kan wel maar ik vind het histogram dan niet zo belangrijk meer omdat ik de sfeer wil weergeven.
Dit was m.i. de kern van je vraag. En mijn antwoord is, dat of jouw foto meer of minder licht nodig heeft bepaald wordt door jouw beoordeling van de foto en niet door het histogram.
In tweede instantie kun je het histogram gebruiken om te zien hoe de verdeling eruit ziet.
En bij het maken van de foto helpt het histogram je met de beoordeling of er sprake is van clippen, zowel aan de donkere als de licht kant. In deze heb je de mogelijkheid om dan de belichting aan te passen en de foto opnieuw te maken.
Essentieel is dat je een foto niet kunt beoordelen aan de hand van een histogram. Het is een stuk gereedschap om in de opnamefase je belichting te controleren, en aan te passen aan de hand van jouw wensen en de sitatie. En in da nabewerking kun je hem gebruiken om de foto van extreme waarden te ontdoen, als je wilt.
In die link van Tiny staat niet veel anders.
George

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » zo mei 09 2010 11:40 am

George en Tiny,
Hartelijk bedankt voor jullie uitleg. Ik begin het te snappen.
Vanaf nu ga ik ook mijn histogram raadplegen en de foto´s hier op maken om te kijken welke ik dan de mooiste vind. Nog meer controleren dus.
Ik kan natuurlijk ook een verkeerde (kleur)smaak hebben m.b.t. dit soort foto´s. :wink:
Fijna zondag beiden/allemaal.

Mieke

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 09 2010 11:41 am

Staat u allen mij toe een woudreus in het kippenhok te werpen.
Naar mijn mening wordt er iets te veel waarde aan het histogram toegeschreven.
In het onderhavige geval, een nacht- of avondopname met grote contrastverschillen zul je altijd onder- en overbelichte delen in het beeld hebben. Je kunt niet altijd aan het histogram zien hoe of wat. Als je in deze situatie je camera op het statief hebt en de opnames aan het maken bent, zou ik niet blindvaren op een histogram. Pas bij zorgvuldige beoordeling thuis op een print of een beeldscherm zul je een keuze kunnen maken welke delen in het beeld je belangrijk vindt en welke niet qua densiteit.
Een histogram is uiteindelijk niet meer dan een grafiekje waarop je kunt aflezen welke delen in het beeld "ideaal" belicht zijn - en wie maakt dat uit? Ga je dat op locatie - en hier in het halfdonker - tot in details staan uit te vogelen?
Het gaat bij een histogram immers om de horizontale verdeling van de lichtwaarden. Dat wil zeggen: als er in een verticale lijn op de foto een helder punt boven een donker punt ligt, krijg je toch op het grafiekje te zien dat de belichting over die verticale lijn in zijn totaliteit "goed" is. En nogmaals: de fotograaf maakt uit of dat heldere puntje of dat donkere puntje belangrijk is.
Persoonlijk zou ik in deze situatie (dat wil zeggen: in het geval dat ik digitaal zou werken...) een belichtingstrapje maken van desnoods zeven opnames met verschillen van een halve stop en thuis eens op mijn gemak gaan kijken. Het aantal opnames hoeft in het digitale tijdperk toch ook echt geen probleem te zijn.
Veel belangrijker vind ik dan ook dat je de belichtingsmeter van de camera beheerst. En nog veel belangrijker vind ik dat je ervaring opdoet zodat je in voorkomende gevallen zelf kunt inschatten waar je heen moet met je belichting.
Kortom: enige relativering bij de toeters en bellen.
emdeklerk

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo mei 09 2010 3:40 pm

Dag meneer De Klerk........... leuk u weer eens te ontmoeten :)
Met interesse uw verhaal gelezen.
Leve de bewerkingsprogramma´s.(in mijn geval)
Maar ik zal inderdaad eens trapjes gaan maken. Heb wel genoeg geschoten maar niet aan kleine stopwaardes gedacht. Nam grotere, en op het LCD schermpje ziet inderdaad alles er goed uit.
Misschien leent de toren als hierboven zich ook meteen wel goed voor HDR fotografie.
I`l be back, zullen we maar zeggen.
Heerlijk, dit forum!

Groet,
Mieke

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo mei 09 2010 5:28 pm

Sorry, maar van dat LCD-schermpje moet je al helemaal niet uit gaan.

Waar ik naar toe wil: dat een fotograaf van te voren weet waar hij of zij mee bezig is. Dat die werkwijze ook zijn nadelen heeft moge duidelijk zijn, maar toch vind ik dat we daar van uit moeten gaan.
Vaak draait het in de "new wave" van digitale fotografie hierom: er wordt geschoten, en achteraf wordt gekeken of het resultaat goed is, op het LCD-tje, op het histogram of op een gekoppelde laptop. Bij een minder geslaagde opname wordt deze dan overgemaakt, indien en voor zover daar tijd en mogelijkheid voor is, of met alle mogelijke programma's bewerkt tot hij toonbaar is.
In de "old school" van de analoge fotograaf ging dat uit de aard der zaak anders. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit zaligmakend was. Maar je wist wat en waarop je moest meten, je kende je camera en je opnamemateriaal, je maakte de opnames en je moest een tijdje wachten tot je de resultaten zag. Dit leerde je wel nadenken vóór je een opname maakte.
Er werden dan ook dure fouten gemaakt. Ik ben heel erg content als blijkt dat opnamen goed zijn die ik van de nachtelijke skyline van Rotterdam met mijn Noct-Nikkor maakte op Kodachrome 64. Als ik die na tien dagen uit het postpakketje haal: dat is voor mij fotograferen, iets vastleggen wat je bij de opname al in je koppie had.
Ik wil niet beweren dat een digitalo zijn opnamen pas na tien dagen mag bekijken, maar aan de andere kant: nu hebben ze de meest uiteenlopende hulpmiddelen - let wel: hulpmiddelen - en nog hebben ze er soms geen idee van waar ze mee bezig zijn.
Mijn raad: leer je camera kennen, laat hem eens op 100 of 200 ISO staan, blijf van de automaatstanden P, A en S af, ga eens lekker contrastrijke onderwerpen fotograferen in RAW bij daglicht en zie wat er allemaal gebeurt. Ga dan weer nachtopnamen maken, leef je in de materie in, maak belichtingstrapjes, noteer van iedere opname de gegevens terwijl je die opname maakt (ja, ik weet het: er zijn exif-gegevens, maar dat is ook weer achteraf...), en ga later eens op je gemak kijken welke belichting (diafragma, sluitertijd, ISO-waarde, kleurbalans) het voor jou beste resultaat gaf. Je zult dan ook zien dat als je bij het maken van de opnamen een blik op je LCD-scherm hebt geworpen, de beste resultaten daar geen enkele relatie mee hadden. Sterker nog: het zal dan niet zo heel lang duren voor je jeuk krijgt bij alleen al het horen van de woorden LCD-scherm en histogram...
En, noortje, ik weet het wel: ik ben in een bevoorrechte positie. Ik heb topcamera's van Nikon met sublieme zoekers, belichtingsmeters en objectieven, die door het gebrek aan toeters en bellen veel hebben gedaan aan stimulering van mijn grijze cellen - hoewel ook daar nog wel zeer ruime discussie over mogelijk is...
succes, emdeklerk

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo mei 09 2010 8:26 pm

Een echt De Klerk betoog. :)
Even duidelijkheid: natuurlijk wil ik het liefst direct een prachtige opname uit de camera maken. Maar ik moet zeggen, dat lukt niet altijd, en waar ik dus van denk dat het mooi is, lopen de meniengen uiteen. Heerlijk dus dat die bewerkingsprogramma´s er zijn:D
Maar natuurlijk wil ik er wel naartoe dat ik deze fouten niet meer achteraf moet corrigeren.
Natuurlijk begrijp ik best dat jullie vroeger hebben moeten zwoegen, maar ja, tijden veranderen, de donkere kamer is ook vaak achter de computer.

Ik bewerk mijn foto´s altijd na. Schiet bijna altijd in NEF, maar doe het fotograferen misschien net allemaal iets te weinig waardoor ik die vaste routine niet in de vingers krijg.

We gaan gewoon nog weer eens de nacht in.

Dank meneer De Klerk. Ik zou eigenlijk eens met u op stap moeten. :wink:

Groet,
Mieke

george013

Bericht door george013 » zo mei 09 2010 8:30 pm

Wauw, dit is pas een echte woudreus in het kippenhok.
George

Carloss

Bericht door Carloss » za mei 15 2010 4:52 am

Wat doet iedereen uitgebreid over die histogram zeg.. Zorg gewoon dat de grafiek binnen het kader blijft, zo gaan er geen pixels verloren. Voor de rest, jij bent de fotograaf, jij bepaald wat jij mooi vindt, niet het histogram.

:D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”