Mijn bruiloft 24 juni

Plaats hier je tips over komende evenementen die interessant kunnen zijn om te fotograferen. Zet de periode/datum en plaats in je onderwerptitel.
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Mijn bruiloft 24 juni

Bericht door George Fennes » do mei 20 2010 8:25 am

Marco, Jessica en de kinderen ik wens jullie een hele fijne dag toe.
Ik begrijp dat jullie al een paar "semi professionals" hebben gecontracteerd?
Geweldig toch en mensen wees nou eerlijk, ik heb dit forum altijd gezien als een soort vriendenclub en als vrienden zou je toch wat voor elkaar over mogen hebben.
De vraag van Marco vind ik helemaal niet misplaatst, vragen mag toch?!
Alleen vind ik het zo jammer dat er verschillenden zijn die hier een slaatje uit willen slaan en met bedragen van 1100 euro komen.
Daar gaat het helemaal niet om, iemand die weinig geld te besteden heeft zoekt naar een alternatief.
En een duur betaalde fotograaf hoeft helemaal geen garantie te zijn dat de plaatjes dan ook goed zijn.
Je moet wel de sfeer kunnen pakken.
Soms zijn amateurs daar beter in dan zo genaamde professionals :wink:
Maar Marco, Jessica en de kinderen ik hoop van ganser harte dat er hele mooie plaatjes uit komen rollen waar jullie nog heel lang van kunnen genieten.
En Marco toch zijn we ook benieuwd hoe jij er op staat hoor, ik denk dat het best wel meevalt.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

BUG322

Bericht door BUG322 » do mei 20 2010 9:54 am

Hartstikke bedankt George!

Weet je, wie weet bied ik ook eens een ander een kans zijn portfolio op te bouwen.

Juist niet de fotograaf met vette portfolio .

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » do mei 20 2010 10:07 am

Marco en Jessica, ik wens jullie ook een hele fijne dag (en natuurlijk ook de kids)

Wij hebben 2 jaar geleden op onze bruiloft ook een hele goede vriend van ons (wel met veel ervaring) de foto's laten maken.
Hij heeft toen ook het album verzorgd en iedereen die het het album ziet of gezien heeft vind het resultaat echt prachtig.
en wij zijn er ook heel erg blij mee. Ik ga de prijs niet noemen, maar 1100,-- is daar wel een veelfout van.

Overigens is 1.100,-- voor 6 uur incl. album voor een fotograaf die zijn brood er mee verdient een koopje hoor.
Kijk maar eens op het trouwforum wat sommige stelletjes moeten of hebben betaald voor een reportage.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Barry

Bericht door Barry » do mei 20 2010 10:33 am

Alvast gefeliciteerd Marco,

Vorige week vrijdag heb ik voor het eerst bij vrienden de reportage gedaan! Ik wilde het eerst niet doen omdat ik al van andere had gehoord dat het een gestres is. Het bruidspaar wilde dat ik het ging doen.
Ik heb het gratis gedaan omdat het voor mij meer ging om te leren. Je moet snel zijn om op zo`n dag alles vast te leggen. Je hebt overal maar 1 kans voor!

Achteraf is het alles meegevallen en is het bruidspaar erg tevreden over de foto`s, gelukkig! Het was wel een risico voor mij en hun.
Het paar wist niet wat ze konden verwachten. Bij een proffesionele fotograaf ben je toch wat meer op je gemak.

Heb wel geleerd dat je als fotograaf de dag zelf moet regiseren! Anders loop je heel de dag te rennen om alle dingen op foto te krijgen.

Succes met het uitzoeken van de fotograaf en een hele fijne dag gewenst :D

Geurt
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Geurt » do mei 20 2010 12:53 pm

Marco, Jessica en de kinderen een hele fijne dag samen.

Een beetje bijklussen, is dat verkeerd?
Schakelen we bij klusjes in en om het huis altijd een erkend installateur, hovenier, schilder, etc. in?

Geurt
http://www.flickr.com/photos/61609087@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do mei 20 2010 1:45 pm

M.Oorthuis schreef:MOD: *bericht verwijderd, liever geen reactie dan zo'n reactie*
Is er ondertussen al een ignore functie ingebouwd in het forum? Ik hou me graag aanbevolen om het te testen zodra het er wel in zit.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do mei 20 2010 2:04 pm

noogle schreef:Is er ondertussen al een ignore functie ingebouwd in het forum? Ik hou me graag aanbevolen om het te testen zodra het er wel in zit.
Ja hoor. Klik maar op iemands forumnaam en aldaar kiezen voor "Toevoegen als vijand". Als het goed is zie je zijn/haar berichten niet meer.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do mei 20 2010 2:14 pm

Het werkt, thanks!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do mei 20 2010 2:15 pm

Als ik het zo teruglees, denk ik dat er twee verschillende 'kampen' zijn.
Mensen die vaker bruiloften "doen" en daar (deels) qua inkomen van afhankelijk zijn en mensen die puur en alleen voor de leut fotograferen. En misschien een derde categorie een beetje er tussen in.

Zodra je één keer met een "echt goede camera" (en in de ogen van veel mensen is een D60 dat al) gesignaleerd bent, zijn de verzoekjes niet van de lucht. Ik (categorie: fotograferen voor de leut) heb er twee keer aan toegegeven. Beide keren met een in mijn ogen volstrekt onvoldoende resultaat, maar dat mocht de pret voor de "afnemers" niet drukken (ik had hen overigens gewaarschuwd dat het kon tegenvallen). De eerste keer kreeg ik nog een kadootje. De tweede keer is me dat wel beloofd, maar ik heb het nooit meer gezien. Maar wel binnen een week de foto's willen hebben. Dat ik ze nog wilde nabewerken was allemaal niet belangrijk. Als mensen me nu nog eens vragen denk ik: het is goed, maar ik doe het niet meer. Als je iets voor niets of weinig doet is mijn ervaring dat het toch niet echt serieus wordt genomen. Aan de andere kant weten mensen vaak niet wat ze van je vragen: je bent toch een tijdje bezig om al je apparatuur helemaal in orde te hebben: extra batterijen kopen voor de flitser. Misschien nog wat lenen hier en daar (tweede body als back-up). Uren achter elkaar op de been om alles en iedereen maar op de foto te krijgen. Dan alle foto's selecteren, nabewerken. Netjes ordenen. Op een cd'tje branden.
Persoonlijk viel ik de post van Marco nog het meest over de wel erg bescheiden prijs in combinatie met de opmerking dat een 80-200mm f/2.8 objectief (afhankelijk van de uitvoering toch minstens €800) wel op prijs werd gesteld. In mijn ogen was de verhouding dan zoek, maar eerlijk is eerlijk: dat objectief was geen harde eis.

Ik speel ook in een band. Wat de band betreft val ik in de categorie: regelmatig bruiloften en we willen ook nog wel wat verdienen (maar het is zeker niet onze broodwinning).
Nou, je wil niet weten hoeveel verre neven en nichten, collega's etc. me ineens weten te vinden om voor een zacht prijsje op hun partij te komen spelen. Ook daar beginnen we niet aan: we zijn met negen man en als we al die verzoekjes honoreren spelen we elke week voor nop op een bruiloft. En de enkele keer dat we tegen onkostenvergoeding spelen is het altijd slecht geregeld en lopen mensen te zeiken dat je teveel ruimte inneemt, te hard speelt, te lang, te kort etc. Bovendien wordt zelfs over de onkosten gemarchandeerd ("Ah joh, ik heb in de schuur ook nog een geluidssetje staan, dan hoef je dat niet zelf te huren!"). Laat je een bruidspaar dik betalen, dan wordt je ontvangen alsof je Marco Borsato bent en krijg je nauwelijks commentaar. Wederom: als je voor niks werkt, wordt het minder serieus genomen.

Vandaar mijn gereserveerde reactie. Neemt niet weg dat er kennelijk ook mensen zijn die deze gelegenheid graag aangrijpen. Toch wel mooi en het bevestigt deels mijn ongelijk. Ik hoop dat ze niet (zoals ik) achteraf denken: dat doe ik nooit meer.

Uiteraard wens ik het bruidspaar erg veel geluk op hun mooie dag!

Barry

Bericht door Barry » do mei 20 2010 2:37 pm

Ben het helemaal eens met Joepert. De daggasten op het feest hebben erg hoge verwachtingen en sommige denken dat niet zo moeilijk is!
Ik was zelf al een lange tijd bezig om ideeen op te doen, bruidsreportages kijken, lokaties bezoeken! Het paar kon slecht een lokatie kiezen maar pas 2 dagen voor de bruiloft kwamen ze met een lokatie waar ik meteen naartoe be gereden om te kijken. Het was een lokatie van niks! Het was erg donker en heel erg groen, het onkruit stond een halve meter hoog en het was er erg drassig. Leuk om met een witte trouwjurk doorheen te moeten!

Ben zelf naar een bekendere lokatie gereden, wat foto`s gemaakt en laten zien aan het paar! Gelukkig stemden ze ermee in.
Ze vonden dat ik er veel mee bezig was. Ik vertelde dat het voor mij ook een serieus ding is! Je staat toch voor lul als je het verknalt, ook al doe je het gratis!
Moest voor een back-up camera op zoek, zul je zien dat je op het moment van het ja woord storing hebt op de camera! Veel batterijen meenemen, accu's vol.
Ik had gevraagd of er in het gemeentehuis niemand wilde flitsen. Dat heb ik eerst uit moeten leggen waarom ik daar last van heb!

Ben nu al een dag of 3 foto`s aan het bewerken en uitzoeken welke geschikt zijn! Als de foto`s gemaakt zijn begint het werk pas :wink:

Zoals ik al zei, het is leuk om een keer te doen want je leert er veel van maar het is een stresdag!!!!!!!!!

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » do mei 20 2010 3:25 pm

Barry schreef: Ben nu al een dag of 3 foto`s aan het bewerken en uitzoeken welke geschikt zijn! Als de foto`s gemaakt zijn begint het werk pas :wink:

Zoals ik al zei, het is leuk om een keer te doen want je leert er veel van maar het is een stresdag!!!!!!!!!
Dat is waar wat je zegt Barry, ik heb een aantal keren mee mogen lopen met de professionele fotograaf en een aantal keren was ik de enige hoofdfotograaf.
Maar erg veel stress en zweetdruppeltjes, gelukkig waren de resultaten goed, maar het was wel zenuwslopend, dat kan ik je wel zeggen hoor.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Herman55

Bericht door Herman55 » do mei 20 2010 3:56 pm

[quote="Barry"]Ben nu al een dag of 3 foto`s aan het bewerken en uitzoeken welke geschikt zijn! Als de foto`s gemaakt zijn begint het werk pas :wink:
[quote]
plus een dag schieten, nog 1 of 2 dagen nabewerken en dan nog het album maken in, laten we zeggen 2 dagen. En dan heb je het nog niet eens over het zoeken/vinden van mooie locaties. Tel daarbij op dat de kosten van een album minimaal 250 euro bedragen...

Dan is dat bedrag van 1100 euro inclusief BTW toch zo raar nog niet.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do mei 20 2010 5:13 pm

Marco, het is dat ik geen tijd heb die dag want anders kwam ik het met veel plezier gratis voor je doen.
Wat een gezeik hier zeg van weer dezelfde figuren die altijd denken de wijsheid in pacht te hebben maar niet eens de moeite te nemen de TS zijn startvraag goed te lezen.
Heb trouwens de foto's van Barry gezien en die zagen er veel beter uit als wat ik van zogenaamde profs al mogen bekijken heb.
Wens jullie alvast een hele leuke dag en hopelijk hebben jullie net zulk weer als vandaag.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mei 20 2010 6:04 pm

Kijk, dat er aan de ene kant amateurs zijn die iets ervaring willen opdoen, en aan de andere kant beroepsmensen wiens broodwinning het is, daar zul je altijd wel meningsverschillen in blijven houden in de aanpak en welke vergoeding dat er tegenover staat.

Maar wat me het meest tegenvalt is de insteek en reacties van Marco zelf, die de argumenten van de beroepsmensen direct al met minachting weghoont en verzoekt om in deze openbaar openstaande draad eigenlijk maar op te donderen, alsof die geen “real life” zouden hebben.

Het is net zoiets als iemand die een klusjeswerker ronselt.
Het huis aan het verbouwen, schilderen, timmeren en omdat zijn vader wel gereedschap heeft maar kennelijk toch twee linkse handen, in de eigen kennissenkring kennelijk ook geen mensen bereid zijn die dat als vriendendienst willen doen, wordt een openbare oproep gedaan of er iemand buiten die kennissenkring bereid is te komen klussen.

Voor de boormachine, hamer en nijptang kun je dan nog gebruik maken van het gereedschap van degene die het werk aanbiedt. Maar het wordt verder toch wel erg op prijs gesteld als de klusser zijn eigen luchtcompressor, tacker en zaagtafel meebrengt want die heeft degene die het werk aanbiedt niet.

Buiten die ene dag grof werk moet er vooraf toch ook het een en ander worden doorgesproken van wat de bedoeling is en het werkplan in deze klus. Verder heeft de klusser dan ook nog 1-2 dagen extra nodig voor de afwerking. Moet al gauw 3 keer op en neer rijden met heel de reutemeteut van voorbereiding, werken en oplevering.
En dat alles mag hij komen doen voor de lieve somma van € 75,-
Krijg je de schaft en de koffie met gebak er nog wel gratis bij. Het wordt tenslotte wel leuk gehouden. Je doet verder een hoop werkervaring op. Ook goed voor je portfolio voor andere toekomstige klussen. Dat moet toch interessant zijn.

Ach, als je een briefje bij Albert Heijn neerhangt, zullen er echt altijd wel lieden zijn die daar op reageren. Een Hongaar of Bulgaar, is gaarne bereid voor die paar grijpstuivers de benen onder het lijf te lopen. Je vindt er altijd wel, dat is het punt niet. Verder niet nodig om er prat op te gaan om daarmee te bewijzen dat het heel goedkoop kan zonder beroepsmensen in te huren. Voor fotografie komen er zelfs Nederlanders op af. Zelfs gratis als ik de reactie hiervoor lees.

Ik zou zeggen succes. Maar ik vind het een droevige vertoning. Dan misschien nog niet eens zozeer het werk waarin je gradaties hebt in een vergoeding die er tegenover staat, maar meer nog de wijze waarop er met mensen wordt omgegaan en hoe dat tegen elkaar wordt uitgespeeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

GSAndré

Bericht door GSAndré » do mei 20 2010 6:51 pm

Een droevige vertoning ..........

Weet je wat ik droevige vindt, hoe jij over Bulgaren praat !
Begrijp dat dit niet in dit topic past, maar die mag je mij eens uitleggen !!! :evil:

Een Bulgaar :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Komende evenementen”