foto's met lichtinval

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

foto's met lichtinval

Bericht door Maaikiehhh » do mei 27 2010 11:40 am

had dinsdag op de hondenschool foto's gemaakt, maar last van lichtinval en zat continue te rommelen met de instellingen van iso enz, wist op een gegeven moment niet meer wat ik nou moest hahahaha
plaats ze hier en zet erdan bij wat de instelling was.

1
iso400
Afbeelding

2
iso400
Afbeelding

3
iso200
Afbeelding

4
iso200
Afbeelding

5
iso400
Afbeelding

6
iso1000
Afbeelding

7
iso200
Afbeelding

8
iso640
Afbeelding
Groetjes Maaike en Dogs

Nikon D90- Nikon 18-105mm VR- Nikon 70-300mm VR Nikon 50mm 1.8D Sigma 10-20mm

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: foto's met lichtinval

Bericht door Roelof » do mei 27 2010 5:36 pm

Maaikiehhh schreef:had dinsdag op de hondenschool foto's gemaakt, maar last van lichtinval en zat continue te rommelen met de instellingen van iso enz, wist op een gegeven moment niet meer wat ik nou moest hahahaha
Als ik ze zo bekijk dan valt me op dat je bij alle foto's sluitertijdvoorkeuze hebt gebruikt, met een instelling van 1/1000 seconde. Bij een stel foto's had dat als consequentie dat het diafragma vol open ging en dat de foto toch nog te donker was. Die 1/1000 seconde was hier niet nodig geweest, zoveel beweging zit er niet in. Als je toch sluitertijdvoorkeuze wilt gebruiken dan had je rustig naar 1/250 seconde kunnen gaan, dan heb je ook nog iets aan je VR.
Je hebt zitten spelen tussen ISO 200 en 400, hoewel ISO 200 er niet voor niks op zit, kun je met de D90 rustig op 400 blijven zitten, hij geeft dan onder deze omstandigheden echt geen ruis.
Met deze twee aanpassingen had je bij je donkere foto's 3 stops extra speelruimte gehad en zoveel te donker zijn ze nu ook weer niet.

Waarom gebruikte je eigenlijk sluitertijdvoorkeuze, ik zou hier eerder diafrgmavoorkeuze gebruiken(, maar dat doe ik sowieso liever). Bij je foto's kwam de sluitertijd niet kritisch en met je diafragma kun je dan bewust met je scherptediepte spelen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » do mei 27 2010 5:40 pm

Roelof schreef:
Maaikiehhh schreef:had dinsdag op de hondenschool foto's gemaakt, maar last van lichtinval en zat continue te rommelen met de instellingen van iso enz, wist op een gegeven moment niet meer wat ik nou moest hahahaha
Als ik ze zo bekijk dan valt me op dat je bij alle foto's sluitertijdvoorkeuze hebt gebruikt, met een instelling van 1/1000 seconde. Bij een stel foto's had dat als consequentie dat het diafragma vol open ging en dat de foto toch nog te donker was. Die 1/1000 seconde was hier niet nodig geweest, zoveel beweging zit er niet in. Als je toch sluitertijdvoorkeuze wilt gebruiken dan had je rustig naar 1/250 seconde kunnen gaan, dan heb je ook nog iets aan je VR.
Je hebt zitten spelen tussen ISO 200 en 400, hoewel ISO 200 er niet voor niks op zit, kun je met de D90 rustig op 400 blijven zitten, hij geeft dan onder deze omstandigheden echt geen ruis.
Met deze twee aanpassingen had je bij je donkere foto's 3 stops extra speelruimte gehad en zoveel te donker zijn ze nu ook weer niet.

Waarom gebruikte je eigenlijk sluitertijdvoorkeuze, ik zou hier eerder diafrgmavoorkeuze gebruiken(, maar dat doe ik sowieso liever). Bij je foto's kwam de sluitertijd niet kritisch en met je diafragma kun je dan bewust met je scherptediepte spelen.
Wat bedoel je met diafragmavoorkeuze?
dit is de 2 de keer dat ik zelf instel en ben begonnen met de S stand.
van andere standen heb ik 'nog' totaal geen verstand :oops:
ben al blij dat ik nu een beetje wat van sluitertijd en iso snap hahaha

En sommige foto's lijken idd niet zo donker, maar vergeleken met de werkelijkheid wel.
Groetjes Maaike en Dogs

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » do mei 27 2010 8:40 pm

Hallo Maaike,

de diafragma stand is de A-stand op je camera :wink: :mryellow: .
alle begin is moeilijk :wink: :lol: , misschien even de handleiding erbij pakken , wil soms wel helpen :lol: :lol: :lol: 8)

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Maaikiehhh
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maaikiehhh » do mei 27 2010 8:46 pm

roes schreef:Hallo Maaike,

de diafragma stand is de A-stand op je camera :wink: :mryellow: .
alle begin is moeilijk :wink: :lol: , misschien even de handleiding erbij pakken , wil soms wel helpen :lol: :lol: :lol: 8)

groeten jos
handleiding wat is dat :lol: :lol: :lol:
volgens mij is die nog helemaal nieuw :mryellow:
Groetjes Maaike en Dogs

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » do mei 27 2010 8:51 pm

Maaike op de S stand stel je zelf de sluitertijd in. De camera 'kijkt' dan hoeveel licht er is en regelt zelf de lensopening die daarbij hoort. Dat heb je tot dusver gedaan, waarbij je de sluitertijd handmatig op 1/1000 instelde. Dat is prima bij snel bewegende onderwerpen en voldoende licht. Maar wanneer het wat donkerder wordt gaat de camera naar de grootste lensopening of komt daar zelfs nog aan tekort om een goede belichting te krijgen. Dat bedoelde Roelof.

Wanneer je de camera op de A stand zet stel je zelf de lensopening in, wat belangrijk kan zijn wanneer je veel of weinig scherptediepte wilt hebben. Met veel scherptediepte is het bereik, de afstand, waarover de foto scherp is groot en met weinig scherptediepte (bij een grote lensopening als 2.8 of 4 bijvoorbeeld) is het bereik van de scherpte erg klein. Dat komt goed uit, wanneer je bijvoorbeeld dat hondenkoppie tegen een wazige achtergrond wilt fotograferen.

In de M-stand moet je zowel de sluitertijd als de lensopening met de hand instellen, waarbij de camera onder in het zoekerbeeld laat zien wanneer je goed belicht hebt. En tenslotte is er ook de P stand, waarbij de camera het helemaal in zijn eentje voor je uitzoekt.

Ga er maar een wat mee experimenteren! Succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”