Ik meen ook iets gehoord te hebben van een Canon gebruiker dat elk onderwerp weer een andere instelling moet hebben in de menu's.
Of dat nu klopt weet ik niet omdat ik er nooit 1 gebruikt hebt.
Maar als je een beginnende reflex gebruiker bent en de oerwoud van menu's bij de D300s al erg vind zou ik niet overstappen naar een pro camera.
Ik denk dat je beter kon beginnen met de D90. Maar eenmaal de D300s wil je dan niet meer terug.
Dus gewoon door blijven gaan.
Er zit namelijk geen sport standen op de D300s.
De TS wilt namelijk een sport stand keuze en dan wordt er over geswitcht naar een Canon door iemand anders.
Wil je lekkere resultaten met de D300s voor sport zet hem dan is eerst op Auto-ISO. Dan hoef je je daar niet meer druk om te maken. Dit kan je altijd weer uitzetten.
Zet de camera op S. Dan kan je zelf je sluitertijd bepalen. Kijk dan goed wat de camera kiest als diafragma. En ga dan bedenken of je dan misschien wel een hogere diafagma wilt hebben of niet. Dan kan je eventueel overstappen naar A of M.
Speel ook met de +/- belichting. Kies een goede lens die snel genoeg is. 1tje met een SWM zou ik aanraden.
Zet je AF op AF-C. Je dynamisch veld op 51-punten 3D tracking. Dan volgt hij je onderwerp goed. Zet de keuze velden op L. Dan raakt de camera niet snel afgeleid door iets anders wat meer contrast heeft.
Als je veel pics wilt hebben kies dan voor JPG. Maar ik zou kiezen voor RAW om het bewerken beter te krijgen.
Betreft Tom, als je over wilt stappen moet je dat gewoon doen.
Ik zou even kijken of er niks mis is met je AF. Kan zijn dat je gewoon een front of back focus probleem. Maar aangezien je min. F4 moet hebben om een acceptabele foto te krijgen zou ik het eerder zoeken in de lens.
(auto)Sport settings D300s
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: (auto)Sport settings D300s
De D300s is (volgens Nikon) een pro camera. De bediening is hetzelfde als die van een D700, en eigenlijk nauwelijks anders dan die van een D3/D3s/D3x. Dat was trouwens ook al het geval met bijvoorbeeld een D200.Daniël schreef:Maar als je een beginnende reflex gebruiker bent en de oerwoud van menu's bij de D300s al erg vind zou ik niet overstappen naar een pro camera.
Een niet-pro camera kan je eigenlijk heel eenvoudig herkennen; er zitten "pretstanden" op als portret, landschap, sport, etc.
eerst werd de D300 toch beschouwd als een semi pro?
Als ik het fout heb leg ik me erbij neer.
De amateur is D90 en lager.
Als ik het fout heb leg ik me erbij neer.
De amateur is D90 en lager.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De D90 is voor de gevorderde amateur, de D3000 en 5000 zijn voor de beginnend amateur.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon maakt zelf slechts onderscheid tussen Professioneel en Consument.
De categorie Professioneel wordt op dit moment gevormd door de D3, D3S, D3X, D700, D300 en D300S; de categorie Consument door de D90, D60, D5000 en D3000.
Zie http://www.nikon.nl/nl_NL/products/prod ... ry=l3&ID=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kwalificaties als semi-professioneel worden officieel door Nikon niet gebruikt. Ook is er binnen de categorie Professioneel tussen de genoemde camera's nauwelijks verschil in bediening en instellingsmogelijkheden.
De categorie Professioneel wordt op dit moment gevormd door de D3, D3S, D3X, D700, D300 en D300S; de categorie Consument door de D90, D60, D5000 en D3000.
Zie http://www.nikon.nl/nl_NL/products/prod ... ry=l3&ID=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kwalificaties als semi-professioneel worden officieel door Nikon niet gebruikt. Ook is er binnen de categorie Professioneel tussen de genoemde camera's nauwelijks verschil in bediening en instellingsmogelijkheden.
Jur
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bedankt voor de tips zo her en der.
Ik heb een aantal voorbeeld settings gevonden en in een aparte bank gezet.
Eén bank heb ik neutraal gelaten, zodat ik daarmee weer een frisse start kan maken mocht ik er v/d week echt niet meer uitkomen.
Morgenochtend reis ik af naar LeMans en dan kan het feest beginnen.
Uiteraard hou ik jullie bij terugkomst met beeldmateriaal op de hoogte en zal ik m'n eerste ervaring met een fatsoenlijke camera delen.
Ik heb een aantal voorbeeld settings gevonden en in een aparte bank gezet.
Eén bank heb ik neutraal gelaten, zodat ik daarmee weer een frisse start kan maken mocht ik er v/d week echt niet meer uitkomen.
Morgenochtend reis ik af naar LeMans en dan kan het feest beginnen.
Uiteraard hou ik jullie bij terugkomst met beeldmateriaal op de hoogte en zal ik m'n eerste ervaring met een fatsoenlijke camera delen.