Het vorkje op mijn groothoek heeft 1 sleufje en geen gaatjes. Hij zit nu op de FM2n body en alles functioneert. Dan kun je toch zeggen dat hij past? Blijft alleen over, dat vreemde gedoe met de diafragma-instelling.Léon Obers schreef:Info over wel of niet passen. Als het vorkje naast het bekende sleufje ook twee extra sleufgaatjes heeft is het een AI of AIS versie. Past het.
Verdere kenmerken of iets wel of niet past: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37#p316737" onclick="window.open(this.href);return false;
en: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 45#p316945" onclick="window.open(this.href);return false;
nikon objectief met vorkje
Re: nikon objectief met vorkje
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Omdat het een lens betreft met een vorkje zonder gaatjes, heb je beslist van doen met een pre-AI lens.
Ik heb een vermoeden dat de diafragmaring van die "pre-AI" lens tegen het meeneemnokje van de camerabody drukt, waardoor de meeneemnok meedraait met je diafragmaring, maar feitelijk niet op de juiste wijze zoals bedoeld.
Dat meeneemnokje op de camera is bedoeld voor AI- en AIS lenzen.
Waar zit dat nokje op de camera? Zie plaatje hieronder, als je de lens eraf hebt op circa "6 minuten over 12".

AI- en AIS lenzen hebben een diafragmaring die minder diep naar achteren doorloopt, maar over een deel een extra uitsteeksel heeft die aan de zijkant van dat nokje tegen dat nokje op de camera drukt. Dat is allemaal op elkaar afgestemd zonder harde weerstand. Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p341847" onclick="window.open(this.href);return false;
Een "pre-AI" lens drukt door de verder naar achteren uitstekende diafragmaring aan de "voorkant" tegen dat nokje van de camera. Feitelijk forceer je die combinatie. Door de wrijving zal het meeneemnokje wel meedraaien met het verstellen van de diafragmaring, maar zit willekeurig afhankelijk van de stand van het diafragma van de lens hoe je hem erop zet. Je kunt dan nog verstellingen doen binnen de vaste draai-afstand van dat nokje. Begin je met een andere eerste stand, heb je die draai-speling niet.
Maar zoals gezegd is dit een uiterst geforceerde verbinding. Het zou me niet verbazen als je de 3 verende metalen strips van de camera-bajonet daarmee te ver "strak" hebt geforceerd, en de veerspanning eraf is als je een objectief met correcte diafragmaring zou hebben gebruikt.
Dat het op een Nikon EM wel werkt is misschien meer geluk als wijsheid, in die zin dat het nokje minder strak tegen die diafragmaring aangetrokken is.
Waar het om gaat is dat een lens niet afgestemd op camera's met dat meeneemnokje geforceerd worden als je dat toch gaat bevestigen. Ik hoop dat je het allemaal niet teveel beschadigd hebt. Bij net iets oudere camera-modellen in de overgang van pre-AI naar AI- en AIS lenzen kon je dat nokje op de camera wegklappen om forceren/beschadiging te voorkomen.
Ik heb een vermoeden dat de diafragmaring van die "pre-AI" lens tegen het meeneemnokje van de camerabody drukt, waardoor de meeneemnok meedraait met je diafragmaring, maar feitelijk niet op de juiste wijze zoals bedoeld.
Dat meeneemnokje op de camera is bedoeld voor AI- en AIS lenzen.
Waar zit dat nokje op de camera? Zie plaatje hieronder, als je de lens eraf hebt op circa "6 minuten over 12".
AI- en AIS lenzen hebben een diafragmaring die minder diep naar achteren doorloopt, maar over een deel een extra uitsteeksel heeft die aan de zijkant van dat nokje tegen dat nokje op de camera drukt. Dat is allemaal op elkaar afgestemd zonder harde weerstand. Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p341847" onclick="window.open(this.href);return false;
Een "pre-AI" lens drukt door de verder naar achteren uitstekende diafragmaring aan de "voorkant" tegen dat nokje van de camera. Feitelijk forceer je die combinatie. Door de wrijving zal het meeneemnokje wel meedraaien met het verstellen van de diafragmaring, maar zit willekeurig afhankelijk van de stand van het diafragma van de lens hoe je hem erop zet. Je kunt dan nog verstellingen doen binnen de vaste draai-afstand van dat nokje. Begin je met een andere eerste stand, heb je die draai-speling niet.
Maar zoals gezegd is dit een uiterst geforceerde verbinding. Het zou me niet verbazen als je de 3 verende metalen strips van de camera-bajonet daarmee te ver "strak" hebt geforceerd, en de veerspanning eraf is als je een objectief met correcte diafragmaring zou hebben gebruikt.
Dat het op een Nikon EM wel werkt is misschien meer geluk als wijsheid, in die zin dat het nokje minder strak tegen die diafragmaring aangetrokken is.
Waar het om gaat is dat een lens niet afgestemd op camera's met dat meeneemnokje geforceerd worden als je dat toch gaat bevestigen. Ik hoop dat je het allemaal niet teveel beschadigd hebt. Bij net iets oudere camera-modellen in de overgang van pre-AI naar AI- en AIS lenzen kon je dat nokje op de camera wegklappen om forceren/beschadiging te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jun 10 2010 10:20 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dank voor de moeite om mij zo uitgebreid te informeren. Bij mijn FM2n body zit het nokje inderdaad op 6 min. over 12.
Ik heb gisteravond nog de nieuwe lens verwijderd om te kijken. Ik constateer geen schade en het is inderdaad zo, dat het plaatsen van de pas gekochte lens met enige kracht moet gebeuren. Dat vind ik al vreemd.
Na het lezen van deze informatie heb ik besloten, de lens niet meer te gebruiken. Ik neem contact op met de - zeer redelijke - verkoper. Nader nieuws volgt nog.
Ik heb gisteravond nog de nieuwe lens verwijderd om te kijken. Ik constateer geen schade en het is inderdaad zo, dat het plaatsen van de pas gekochte lens met enige kracht moet gebeuren. Dat vind ik al vreemd.
Na het lezen van deze informatie heb ik besloten, de lens niet meer te gebruiken. Ik neem contact op met de - zeer redelijke - verkoper. Nader nieuws volgt nog.
- Léon Obers
- Forumlid
Je kunt het een en ander controleren door de camera zonder objectief met de hand dat meeneemnokje op de camera tegen een zeer lichte veerspanning in naar links te draaien. (Dat gebeurd normaal ook als je de diafragmaring verdraait van een AI-lens). Gaat het bij loslaten ook weer netjes terug naar zijn uitgangspositie, lijkt dat in ieder geval niks te hebben geleden.tootles schreef:Ik constateer geen schade
Verder een "nieuw" of juist AI(S) lens erop zetten. Zit de lens voldoende "strak" tegen de body aan, in de zin dat de lens niet kantelt / rammelt bij het net iets tegendrukken op de lens ten opzichte van de body?
EDIT
Dat het erop zetten met het "verkeerde" lensje zo strak met enige kracht moet gebeuren, is omdat het meeneemnokje van de camera de lens feitelijk iets naar voren drukt omdat het tegen de iets verder naar achteren stekende diafragmaring aanloopt.
Er wordt als het ware afstand/speling gehouden tussen de bajonet flenzen van body en lens. Die kracht kan de 3 verende net iets gebogen metalen lipjes in de bajonet van de camera zodanig strak/slap maken, dat die gebogen verende lipjes niet voldoende veerkracht meer hebben om "goede" lenzen strak zonder speling tegen de body aan te trekken.
(Een wat zwaarder objectief rammelt dan al gauw met wat speling tegen de body aan).
Op te lossen zelf door de cameraflens eraf te schroeven. Dan die 3 metalen lipjes eraf te schroeven, met een tangetje iets verder krom te zetten en weer terug te monteren. Je kunt het ook in Beverwijk laten doen.
Dat je een lens klokgewijs iets meer of minder binnen een kleine voelbare speling op en neer kunt doordraaien nadat hij in het vergrendelingsslot is gevallen, is normaal.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jun 10 2010 10:02 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb, na het lezen van je vorige bericht, deze proef op de som al genomen. Deze nok beweegt normaal en komt ook geheel in de uitgangspositie terug. Nooit meer zo'n experiment!Léon Obers schreef:Je kunt het een en ander controleren door de camera zonder objectief met de hand dat meeneemnokje op de camera tegen een zeer lichte veerspanning in naar links te draaien. (Dat gebeurd normaal ook als je de diafragmaring verdraait van een AI-lens). Gaat het bij loslaten ook weer netjes terug naar zijn uitgangspositie, lijkt dat in ieder geval niks te hebben geleden.tootles schreef:Ik constateer geen schade
Verder een "nieuw" of juist AI(S) lens erop zetten. Zit de lens voldoende "strak" tegen de body aan, in de zin dat de lens niet kantelt / rammelt bij het net iets tegendrukken op de lens ten opzichte van de body?
Dat je een lens klokgewijs iets meer of minder binnen een kleine voelbare speling op en neer kunt doordraaien nadat hij in het vergrendelingsslot is gevallen, is normaal.
Zie pb.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb het bericht nog iets verder uitgebreid nadat je de laatste reactie had geschreven. PB moet kennelijk nog komen. 

Bedankt. Alle beschreven controles uitgevoerd en die stellen mij gerust. Geen speling van welke aard dan ook.Léon Obers schreef:Ik heb het bericht nog iets verder uitgebreid nadat je de laatste reactie had geschreven. PB moet kennelijk nog komen.
PB zal er nu wel zijn.
Het nieuws is, dat verkoper bereid is de transactie terug te draaien. Zeer coulant van hem.tootles schreef:Nader nieuws volgt nog.