vlekje op foto's

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Heidi

vlekje op foto's

Bericht door Heidi » vr jun 25 2010 7:06 am

Eerst dacht ik dat het een vlekje op de muur was, maar toen ik hetzelfde vlekje ook op een andere locatie zag, begon ik aan de camera te denken. Toevallig maak ik veel opnamen met een witte achtergrond en op alle foto's is op de zelfde xy coördinaten een zwart vlekje te zien.

Lens poetsen helpt niet dus ik denk dat ik het in het innerlijk van de camera moet zoeken. Kan het een vuiltje op de sensor zijn, kan ik daar zelf iets aan doen? Of moet ik gaan denken aan slechte pixels?

Afbeelding

Arend-ho

Re: vlekje op foto's

Bericht door Arend-ho » vr jun 25 2010 7:41 am

Het ziet er uit als een vuiltje op je sensor.
als je een blaasbalg hebt..objectief van je body af draaien....spiegel opklappen en een paar keer goed puffen met de balg
ik hou zelf altijd camera ondersteboven...
niet met je mond of met spuitbussen gaan uitblazen want dan blaas je meestal vocht mee.
mocht het niet op deze manier lukken kan je overwegen je sensor schoon te laten maken of het evt zelf te doen met een ander middel zoals sensor swab.
des te kleiner je diafragma [ dus hoger F getal ] des te meer stof en troep je gaat zien op je sensor.
schiet voor de grap eens een keer een foto op F16 of hoger naar een witte muur.....wordt je meestal niet vrolijk van.

Arend

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » vr jun 25 2010 7:44 am

Aanvulling op het bericht van Arend-ho

Gebruik een nieuwe blaaspeer.
Oude of de bekende kleine blaasperen bevatten
vaak aan de binnenzijde talk tegen uitdrogen.
Dit kun je ook mee blazen waardoor de sensor alleen
maar vuiler wordt.

Succes,

matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Heidi

Bericht door Heidi » vr jun 25 2010 1:02 pm

Deze foto's schiet ik inderdaad meestal wel op F11 of F16 of zo. Ik heb eens terug gekeken en op 7 oktober vorig jaar zie ik het voor het eerst. Maar de lens gaat er nooit af want ik heb alleen de standaard lens dus ik zou ook niet weten hoe het er in gekomen kan zijn.
Een blaasbalg heb ik niet maar zou het met de fietspomp lukken?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 25 2010 1:14 pm

Heidi schreef:Een blaasbalg heb ik niet maar zou het met de fietspomp lukken?
Um... dat lijkt me niet zo verstandig... Die dingen zitten meestal onder de rotzooi en vuiligheid. Waarschijnlijk ook wat te krachtig.... :?

Ik zou toch even langs een fotozaak of desnoods mediamarkt of een warenhuis gaan waar ze camera's verkopen, die hebben allemaal wel een of ander merk blaasbalg. Die dingen kosten ook maar een paar euro. Ook handig trouwens om eerst stofdeeltjes van je lens te blazen voor deze reinigt.

En niet vergeten om je spiegel op te klappen voor je de camera uitblaast (zie de speciale functie daarvoor in je menu) en de camera met de opening naar beneden te houden. En alleen maar doen met een volle batterij.

Verder heb je een lens die 'uitschuift'. Die zuigen op termijn altijd wel wat stof naar binnen. Maar zelfs dan, er komt altijd wel een keer stof in je camera terecht (en uiteindelijk op de sensor). Dat hoort er gewoon bij.
Spul waarmee je foto's maakt...

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » vr jun 25 2010 3:51 pm

De spiegel alleen is niet genoeg, je moet ook nog je sluiter openen (bulb stand)
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » vr jun 25 2010 5:11 pm

Warner schreef:De spiegel alleen is niet genoeg, je moet ook nog je sluiter openen (bulb stand)
Vooral geen bulb. Maar het speciale menu-item gebruiken dat er speciaal daarvoor ingeprogrammeerd is. En dat heet 'spiegel omhoog' en is te vinden in het setup menu (steeksleuteltje).
Zie blz 105 van de handleiding.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

george013

Bericht door george013 » vr jun 25 2010 5:31 pm

Roelof schreef:
Warner schreef:De spiegel alleen is niet genoeg, je moet ook nog je sluiter openen (bulb stand)
Vooral geen bulb. Maar het speciale menu-item gebruiken dat er speciaal daarvoor ingeprogrammeerd is. En dat heet 'spiegel omhoog' en is te vinden in het setup menu (steeksleuteltje).
Zie blz 105 van de handleiding.
En dan lees je van dat "deze functie met deze settings niet beschikbaar is". En maar zoeken en zoeken. Blijkt dat ze bedoelen dat de batterij niet vol genoeg is.
Bij de D80.
George

Ruben D3000

Bericht door Ruben D3000 » vr jun 25 2010 5:40 pm

Als ik de foto zo bekijk is het een aardige vervuiling op de sensor. Ook onderin zie ik een klenere zwarte vlek, misschien dat dit op het behang zit, maar als dit ook op de sensor zit dan zou ik de body even wegbrengen voor een "schoonmaakbeurt". Mits je verzekerd bent (ik wel altijd) dan is dit gratis.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr jun 25 2010 6:21 pm

gratis ? vertel ?!

Arend...nooit te oud om te leren....

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » vr jun 25 2010 6:58 pm

Er zit altijd wel stof op je sensor, en ja , als je dan f/22 kiest is dat wel zichtbaar. Zo erg vind ik dit nog niet eens.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » vr jun 25 2010 7:49 pm

of gewoon even nilfisken.

Heidi

Bericht door Heidi » za jun 26 2010 6:30 pm

Hartelijk dank voor de reacties. Als eerste stap zal ik bij gelegenheid proberen een balgje te scoren.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » za jun 26 2010 6:36 pm

Arend-ho schreef:gratis ? vertel ?!

Arend...nooit te oud om te leren....

Misschien is hij verzekerd bij de fotozaak, heeft mijn zoon ook gedaan. Zal eens vragen of hij ook gratis zijn sensor kan laten reinigen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Ruben D3000

Bericht door Ruben D3000 » wo jun 30 2010 11:04 pm

Klopt. Ik ben inderdaad verzekerd via mijn fotozaak (Ringfoto in Heemskerk) voor 72 euro per jaar voor val, stoot en waterschade, maar ook censorcleaning valt hieronder.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”