Probleem met autofocus met D-300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Janha
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Probleem met autofocus met D-300

Bericht door Janha » di jun 22 2010 7:40 pm

Hallo,

Ik heb sinds kort een probleem met de scherpstelling van twee van mijn objectieven bij gebruik op een D-300 (20000 opnamen)
De objectieven zijn de 70-200 2.8 VR met 1.7 converter en de 200-400 4.0 VR. (zonder de converter),
Als ik enkelpunts autofocus gebruik bij brandpuntafstanden boven de 200 mm (vandaar de 70-200 met de converter) werkt alles naar behoren, echter als ik kies voor dynamisch veld autofocus of automatisch veld autofocus gaat het helemaal mis. Als er geen focus kan worden verkregen gaat de focus naar oneindig of naar de kortste scherpstel afstand, het is dan niet meer mogelijk om opnieuw scherp te stellen niet met de ontspan knop en ook niet met AF-ON . Wanneer ik echter de focus handmatig iets bijregel gaat het in de meeste gevallen weer werken, maar ja daar heb ik geen autofocus objectieven voor! Heb al een volledige reset gedaan na contact met het Nikon Sevice Center, maar dit heeft niet geleid tot de oplossing van het probleem . De beide objectieven doen het overigens prima op een 5 jaar oude D-70! Daarom mijn vraag, is er misschien iemand op het forum die het probleem bekent voorkomt en misschien een oplossing weet!

Vriendelijke groet
Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Probleem met autofocus met D-300

Bericht door Léon Obers » di jun 22 2010 7:57 pm

Contacten schoonmaken bij de bajonet van de camera.
Anders camera door Nikon Service in Beverwijk laten nakijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Janha
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Janha » di jun 22 2010 8:02 pm

Léon Obers schreef:Contacten schoonmaken bij de bajonet van de camera.
Anders camera door Nikon Service in Beverwijk laten nakijken.
Dank Léon, heb het niet vermeld maar natuurlijk was dat het eerste wat ik heb gedaan!

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » di jun 22 2010 9:31 pm

Hier vind je een soul mate : http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=35632300" onclick="window.open(this.href);return false;

Irritant natuurlijk. Ik heb ooit eens gehoord dat hetzefde optrad met een K20d (Pentax). De eigenaar gooide voorde gein de AF afstelling op +20, en nam een paar (onscherpe) foto's. Daarna terug gezet, en nooit meer klachten. Je kan het proberen, maar garantie tot de deur... :D

Kontakten schoonmaken doe je overigens niet alleen op de body, ook al werken ze wel op een andere body. Helpt het allemaal niet , probeer het probleem dan reproduceerbaar te maken en stuur camera + één lens op naar Nikon.

lock

Janha
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Probleem met autofocus met D-300 (opgelost)

Bericht door Janha » vr jun 25 2010 8:41 pm

Na enkele telefoontjes met het Nikon Service Center maar besloten om naar het service center te gaan.
Dus vanmiddag naar Beverwijk gereden met de D-300 en beide objectieven .

Het probleem bleek eigenlijk erg mee te vallen, er zat op een van de autofocus sensoren wat vuiligheid. Toen dit verwijderd was werkte alles weer naar behoren.

Dit verklaarde ook dat de autofocus wel werkte bij single point autofocus en dat het niet werkte bij dynamisch en automatisch autofocus, in deze standen was er een sensor die foute informatie door gaf.

Op de terugweg even langs Schiphol om te kijken of alles echt weer functioneert, nou geen enkel probleem meer, alle focus varianten doen het perfect!!!

Groet,
Jan

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 26 2010 1:26 am

Hoe krijg je het voor elkaar daar vuil op te krijgen? :huh: :huh: :huh:

Mooi dat het zo snel geregeld is!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Janha
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Janha » za jun 26 2010 8:57 am

Patrick schreef:Hoe krijg je het voor elkaar daar vuil op te krijgen? :huh: :huh: :huh:

Mooi dat het zo snel geregeld is!
Geen idee, probeer altijd de objectieven zo snel mogelijk te wisselen, maar blijkbaar ben ik een keer niet snel genoeg geweest :oops:

Dat het zo snel gereld is, daar ben ik ontzettend blij om, ga binnenkort naar de Air Tattoo en moet er niet aan denken dat ik zonder de D-300 op reis moet!

Jan

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za jun 26 2010 11:28 am

Janha schreef:Geen idee, probeer altijd de objectieven zo snel mogelijk te wisselen, maar blijkbaar ben ik een keer niet snel genoeg geweest :oops:
Ik denk dat "snel" niet goed is. je kan het beter zorgvuldig doen.

Staat er geen wind -> camera naar de grond laten wijzen.

Staat er wel wind -> van de wind af draaien (wind op je rug) en de camera ook met de lensopening van de wind af houden, iets naar beneden wijzend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”