D300(s) vs D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D300(s) vs D700

Bericht door lock » zo jun 27 2010 10:50 pm

Ik ga wel op het verzoek van de TS in. Kennelijk wordt over het hoofd gezien dat de TS weliswaar veel richting geeft in haar voorkeuren, maar dat ze desondanks twijfelt. En die twijfel kan ik mij wel voorstellen.

Hoeveel scherptediepte je nodig hebt bij paardensport hangt af van het doel van de foto, en je positie (hoek/afstand). De TS weet ongetwijfeld wat ik bedoel. Het is inderdaad correct dat een DX sensor sneller het hele paard scherp krijgt, en niet zelden is dat ook gewenst. Op FX moet je daarvoor het diafragma verder knijpen dan op DX. Dat knijpt je sluitertijd af en dat is weer van belang wat je fotografeert: races, concours hippique of dressuur. Bij snelheid krijg je rap bewegingsonscherpte, en dat wordt nog nijpender als je bij indoor wedstrijden moet schieten !

Mijn ervaring is dat alleen bij heel, heel goed belichte hallen het licht op iso 3200 redelijke sluitertijden toelaat. Redelijk tot goed voor dressuur, en als je kan pannen, af en toe ook goed genoeg voor concours. Maar meestal is het beroerder.

Ik gebruik ook de 70-200 op DX ( D300). Op enige afstand genomen (schat een meter of 10-15) zie je hieronder een (crop van een) foto met een sluitertijd van 1/1250 op f/5, iso 320:
Afbeelding

Het diafragma heb je wel nodig wil je zeker zijn dat het hele paard op DX 'scherp' is (sluitertijd kan wat omlaag maar soms heb je dit gewoon nodig). Je zult dus naar 5.6 moeten op FX enz. Als je dit bij indoor omstandigheden wilt realiseren dan kom je er niet met iso 3200. Mijn ervaring is dat je minimaal 6 stops moet kunnen afdekken tussen daglicht en indoor licht, dus zelfs een D700 is beperkt. Beter dan de D300s, zeker. Maar wat jij nodig hebt is gezien de eisen die je stelt (bij Nikon) minimaal een D3. En liever nog een D3s. Elke andere keus is als je commercieel bezig bent een frustratie.

Bernd

Bericht door Bernd » zo jun 27 2010 10:57 pm

Ik heb de D300 gehad, heb nu de D700.
De keuze voor mij was vooral gemaakt omdat ik werk met de 24-70, op een D300 was met de 1,5 niet altijd een fijne afstand.
Natuurlijk had ik een groothoek erbij kunnen kopen, maar vind de 24-70 een toplens en op de D700 helemaal.
Ook vind ik de D700 rond de 1600asa gewoon beter, niet dat de D300 slecht was, maar ik zie toch verschil.
Het ligt eraan wat je fotografeert, ik zie dat je op redelijke afstand fotografeert, dan is denk ik een crop praktischer.
Je kunt dit eenvoudig checken in je exif gegevens wat je meest gebruikte brandpunt is, als je nu al aan je max. zit zal een FX je tekort doen.
Beide camera's zijn heerlijk om mee te werken, ik doe vooral veel portretten, bij de roofvogels kom ik erg dicht bij....au.
Dat is ook belangrijk om mee te nemen.
Ik heb een flitser, gebruik deze vaak, niet omdat het te donker is, maar vaak als invul flits, met bruiloften is het vaak mooier om geen flits te gebruiken, dan is een hogere asa weer fijner.
Tja en wat zegt je gevoel, heb je je zinnen op een D700 gezet zal niemand dat uit je hoofd kunnen praten.
Anders, indien mogelijk kijk eens of je ze kunt huren voor een dag, een test zegt meer dan theorie.

LottyLotty

Bericht door LottyLotty » ma jun 28 2010 10:40 am

@lock
Bedankt voor je reactie, daar heb ik veel aan, gezien het vakgebied.
De D3 ligt niet binnen mijn bereik, dat is helaas geen optie. Trouwens: die D3 is toch ook FF? Dan houd ik wat dat betreft dezelfde nadelen als ik me niet vergis. Of raad je hem aan ivm de betere prestaties bij hogere ISO? Helaas kan ik die investering niet doen nu. Langer sparen is ook geen optie, omdat ik voor het indoorseizoen al een upgrade van materiaal nodig heb. Het is dus de D700 of de D300. Is op paardenfotografiegebied de D300 dan toch een betere optie?

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » ma jun 28 2010 1:38 pm

Tuurlijk is D3 FF. En eerlijk gezegd, de D3 lijkt meer op de D700 qua sensorprestatie dan de D300s op de D700 lijkt. Dus mijn opmerking dat je een D3 nodigt hebt is slechts ten dele gerechtvaardigd: en beetje winst vanaf iso 6400.
Wel is dit precies de range waar je denk ik vaak in zult verkeren. Dat kan je wel proberen te voorkomen door het diafragma verder te openen, maar dan boet je aan scherptediepte in. Je zult de fotos dan anders moeten aanpakken, bv meer frontaal (recht voor de hindernis) zodat je minder last hebt van de lengte van het paard, of bewust onscherp (beweging/snelheid). Of je gaat meer pannen (moet je kunnen).

Mijn advies is daarom: huur een D700 en een D300s. Het kost je de kop niet voor één dag. Ga in de avonduren de manege in en kijk hoe de twee bodies het met je 70-200 doen. Meestal zijn dat dressuurlessen. Als je mazzel hebt wordt er wel gesprongen,. Maar als het met dressuur al niet echt lukt dan weet je dat je flink aan de bak moet bij indoor concoursen !

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”