Capture NX 2.2.4 Update - Windows

Discussies over ons favoriete merk
gewoon peter

Re: Capture NX 2.2.4 Update - Windows

Bericht door gewoon peter » di jul 13 2010 9:30 am

GdP schreef:[quote="george013] Als ViewNX wel de bewerkte NEF-bestanden kan weergeven, waarom dan niet ook wegschrijven? Dat is wat ik mij afvraag.
George

ViewNX beschikt over beperkte bewerkingsmogelijkheden. Ik heb dat programma daar nooit voor gebruikt. Ik vraag mij af, als je binnen ViewNX een foto bewerkt of hij dan wel als NEF-bestand kan worden weggeschreven?

ViewNX is een handig programma, en ik denk dat er bewust gekozen is voor een aantal beperkingen .[/quote][/quote][/quote]

Gerrit, heb net even wat gespeeld met View NX en een NEF bewerkt met hun zeer beperkte editor. Het lijkt veel op "snel herstel" in CNX2. Daarna kun je nog wel converteren. gr. peter

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jul 13 2010 10:50 am

View NX in z'n huidige vorm snapt goed wat er in een NEF staat, maar heeft simpelweg niet de intelligentie ingebouwd om alles te kunnen interpreteren dat Capture NX eraan kan toevoegen. Gelukkig ook maar, anders zou het een veel zwaarder en dus trager programma worden (het is al niet bijster snel).

Capture NX voegt een lijstje met instructies toe aan je NEF bestanden. Dat is voor andere programma's pas leesbaar als ze het kunnen lezen en snappen. En dat kan dus niet. Wat moet View NX bijvoorbeeld doen als je een bepaald filter aanroept dat je als plug-in in Capture NX geïnstalleerd hebt? Sterker nog, dat heb je ook al als je een NEF aan iemand anders met Capture NX geeft die ene bepaalde plug-in niet heeft. Dan krijg je ook de melding dat een bepaalde stap niet begrepen is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » di jul 13 2010 3:49 pm

george013 schreef:@JaapV
Zone Alarm heb ik tot een jaar of 4 geleden ook gehad. Veroorzaakte een wormvirus (niet "stopte het niet", maar "veroorzaakte het"!!). Het zal er wel niets mee te maken hebben, maar ik gebruik gratis M$ Security Essentials. Werkt als een zonnetje en de CNX2-VNX combo ook.
Een virus wordt door mensen geschreven en verspreidt middels netwerkverbindingen en/of malavide software. Zonealarm is niets meer dan en firewall die bovenop het inkomende verkeer ook het uitgaande verkeer in de gaten houd.
<KNIP>
George
Je hebt gelijk. Mijn fout :oops: . Het was niet ZoneAlarm (dat ik toen ook had), maar een Duits progje "AntiVir". Ik - met vele andere gebruikers - kreeg het virus gratis, verpakt in een definitie-update. Kostte me bijna een week opnieuw installeren :x .
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

george013

Bericht door george013 » di jul 13 2010 8:40 pm

Je hebt gelijk. Mijn fout :oops: . Het was niet ZoneAlarm (dat ik toen ook had), maar een Duits progje "AntiVir". Ik - met vele andere gebruikers - kreeg het virus gratis, verpakt in een definitie-update. Kostte me bijna een week opnieuw installeren :x .
Is niet erg. Maar als je nu googled op "zonealarm wormvirus" in het nederlands ben je bij mij nr.3. Toch wel een overweging hoe je Google en Internet moet beoordelen. Dit was terzijde.
George

george013

Bericht door george013 » do jul 15 2010 10:42 pm

Nog een opmerking. Heb al eerder gemeld dacht ik dat Capture niet goed aangeeft wanner het met een bep. taak klaar is.
Net een serie foto's voorzien van trefwoorden, 158. Een voortgangsbalk wordt zichtbaar tijdens de verwerking. Normaal gesproken is het programma klaar als de voortgangsbalk ook klaar is. Na einde is programma nog steeds bezet en niet benaderbaar, ik schat 1 minuut. Bezigheden zijn zichtbaar op de Task Manager-processes.
George

RichardSasla

Bericht door RichardSasla » wo jul 21 2010 6:04 pm

Hallo iedereen,

kan iemand me vertellen hoe dat ik de foto's binnen Nikon Tranfer kan overzetten naar ViewNX?

Dank op voorhand.
Rich

Roelof
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jul 21 2010 7:23 pm

RichardSasla schreef:kan iemand me vertellen hoe dat ik de foto's binnen Nikon Tranfer kan overzetten naar ViewNX?
Dat hoeft niet. ViewNX kan bij alle foto's op je harde schijf komen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

george013

Bericht door george013 » wo jul 21 2010 7:32 pm

Roelof schreef:
RichardSasla schreef:kan iemand me vertellen hoe dat ik de foto's binnen Nikon Tranfer kan overzetten naar ViewNX?
Dat hoeft niet. ViewNX kan bij alle foto's op je harde schijf komen.
Als je het verschil in deze programma's uitlegt is hij er meer mee gebaat.
Transfer is een overdrachtsprogramma. Verplaatst je foto's van je camera of mobiele gegevensdrager naar je harde schijf.
ViewNX is een browser waarmee je foto's kunt bekijken, op elke gegevensdrager die de computer kan bereiken, onder voorbehoud.
George

RichardSasla

Bericht door RichardSasla » wo jul 21 2010 7:50 pm

Dank je George voor je snelle reactie,

ik heb net een foto op mijn desktop gezet, maar hoe krijg ik die foto in ViewNX ?

Grt,
Rich

george013

Bericht door george013 » wo jul 21 2010 8:33 pm

Mappen openen en naar je foto's gaan. Ik wed dat je niet weet waar ze staan. Is niet lullig bedoeld, maar een gebrek aan hoe de pc werkt. Ben je een van de velen op dit forum, hoef je je dus niet voor te schamen.

Haal je kaartje uit de camera, stop in een cardreader, laat GEEN programma je foto's verplaatsen. Ga naar mijn computor-> cardreader, selecteer/copieer de foto's en breng ze naar een map die jij uitgekozen hebt. Als je dit gelukt is, heb je iets gedaan waar JIJ de bedoeling mee had. Begrijp je dit, dan kun je ook de transfer-software beter begrijpen of wegdoen.
George

RichardSasla

Bericht door RichardSasla » wo jul 21 2010 10:36 pm

Beste George,
het is me gelukt.

Weet je ergens een goede fotoclub in het zuiden van Nederland, 'k ben vooral gek op macro fotografie?

dank je,
Rich

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 21 2010 10:39 pm

george013 schreef:Mappen openen en naar je foto's gaan. Ik wed dat je niet weet waar ze staan. Is niet lullig bedoeld, maar een gebrek aan hoe de pc werkt. Ben je een van de velen op dit forum, hoef je je dus niet voor te schamen.

Haal je kaartje uit de camera, stop in een cardreader, laat GEEN programma je foto's verplaatsen. Ga naar mijn computor-> cardreader, selecteer/copieer de foto's en breng ze naar een map die jij uitgekozen hebt. Als je dit gelukt is, heb je iets gedaan waar JIJ de bedoeling mee had. Begrijp je dit, dan kun je ook de transfer-software beter begrijpen of wegdoen.
George
Rich:
Niet naar luisteren. Hij schrijft het met de beste bedoelingen, maar hij is anti-Transfer. Nikon Transfer heeft behalve wat nukken ook zéer nuttige kanten, zoals automatisch backups wegschrijven en - last but not least - bestandsnamen toekennen precies zoals jij het wilt. Ik ben b.v. erg blij met het bestandsnamensysteem dat NTransfer voor mij regelt. Als een foto vandaag om 13:26:03 uur is gemaakt, dan krijgt het bestand bij het binnenhalen automatisch de naam 100721-132603.NEF. Is er binnen die seconde nóg een foto gemaakt, dan wordt dat 100721-132603-01.NEF. Heb je op de camera ingesteld dat er van elke opname behalve een NEF ook nog een JPG wordt gemaakt dan krijgt de JPG dezelfde naam, maar met zijn eigen extensie, dus 100721-132603.JPG. Alle foto's worden bij het binnenhalen behalve naar de map waar ik ze in wil hebben, ook nog weggeschreven naar de door mij ingestelde doelmap op mijn externe harddisk.
Wat je dus wél moet doen in NTransfer is precies instellen wáár je je fotobestanden wilt hebben en hoe ze genoemd moeten worden. Verder kun je het ook zo instellen dat Ntransfer automatisch wordt afgesloten nadat je foto´s zijn binnengehaald en dat ViewNX vervolgens wordt geopend, automatisch op de map met de zojuist binnengekomen foto´s.
Wél heeft George natuurlijk helemaal gelijk dat je eerst wel een beetje thuis moet zijn in de werkomgeving van je computer (Windows of Apple?) voordat je er ook maar iets mee kunt doen (hoewel hij het ietsje anders zei ;))
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 21 2010 10:44 pm

george013 schreef: Is niet erg. Maar als je nu googled op "zonealarm wormvirus" in het nederlands ben je bij mij nr.3. Toch wel een overweging hoe je Google en Internet moet beoordelen. Dit was terzijde.
George
Wel een beetje heel erg terzijde.
Groet, Jaap

george013

Bericht door george013 » wo jul 21 2010 11:36 pm

Bommeltje,
Hij heeft geluisterd en begrepen. Nu jij nog.
george013 schreef:Mappen openen en naar je foto's gaan. Ik wed dat je niet weet waar ze staan. Is niet lullig bedoeld, maar een gebrek aan hoe de pc werkt. Ben je een van de velen op dit forum, hoef je je dus niet voor te schamen.

George
Ik ben niet anti-transfer programma's, zijn er meerdere. Maar je moet ze wel begrijpen. Kijk naar de items over geen NEF-bestanden bijvoorbeeld. Zijn er verschillende voorbijgekomen laatste tijd. Het gaat om het begrijpen wat de pc en je al dan niet bewust gebruikte software doet. Nikon-transfer en cardreader moet ook gebruikt kunnen worden. Zo niet, dan pech.

Rich,
Nee, ik weet geen fotoclubs in het zuiden.
Maar als je verder gaat, probeer altijd het waarom af te vragen, het hoe is te gemakkelijk.
En met vallen leer je opstaan.
En je belangrijkste foto's zijn je foute foto's, daar kun je van leren.
En schiet altijd in NEF, dat zijn je negatieven.

George

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jul 21 2010 11:56 pm

george013 schreef:Bommeltje,
Hij heeft geluisterd en begrepen. Nu jij nog.
:roll:
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”