george013 schreef:Mappen openen en naar je foto's gaan. Ik wed dat je niet weet waar ze staan. Is niet lullig bedoeld, maar een gebrek aan hoe de pc werkt. Ben je een van de velen op dit forum, hoef je je dus niet voor te schamen.
Haal je kaartje uit de camera, stop in een cardreader, laat GEEN programma je foto's verplaatsen. Ga naar mijn computor-> cardreader, selecteer/copieer de foto's en breng ze naar een map die jij uitgekozen hebt. Als je dit gelukt is, heb je iets gedaan waar JIJ de bedoeling mee had. Begrijp je dit, dan kun je ook de transfer-software beter begrijpen of wegdoen.
George
Rich:
Niet naar luisteren. Hij schrijft het met de beste bedoelingen, maar hij is anti-Transfer. Nikon Transfer heeft behalve wat nukken ook zéer nuttige kanten, zoals automatisch backups wegschrijven en - last but not least - bestandsnamen toekennen
precies zoals jij het wilt. Ik ben b.v. erg blij met het bestandsnamensysteem dat NTransfer voor mij regelt. Als een foto vandaag om 13:26:03 uur is gemaakt, dan krijgt het bestand bij het binnenhalen automatisch de naam 100721-132603.NEF. Is er binnen die seconde nóg een foto gemaakt, dan wordt dat 100721-132603-01.NEF. Heb je op de camera ingesteld dat er van elke opname behalve een NEF ook nog een JPG wordt gemaakt dan krijgt de JPG dezelfde naam, maar met zijn eigen extensie, dus 100721-132603.JPG. Alle foto's worden bij het binnenhalen behalve naar de map
waar ik ze in wil hebben, ook nog weggeschreven naar de
door mij ingestelde doelmap op mijn externe harddisk.
Wat je dus wél moet doen in NTransfer is precies instellen wáár je je fotobestanden wilt hebben en hoe ze genoemd moeten worden. Verder kun je het ook zo instellen dat Ntransfer automatisch wordt afgesloten nadat je foto´s zijn binnengehaald en dat ViewNX vervolgens wordt geopend, automatisch op de map met de zojuist binnengekomen foto´s.
Wél heeft George natuurlijk helemaal gelijk dat je eerst wel een beetje thuis moet zijn in de werkomgeving van je computer (Windows of Apple?) voordat je er ook maar iets mee kunt doen (hoewel hij het ietsje anders zei

)