Nieuw matglas besteld voor m'n D40

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Gideon
Forumlid
Forumlid

Nieuw matglas besteld voor m'n D40

Bericht door Gideon » za jul 17 2010 12:06 am

Hallo mensen,

Ik heb sinds een tijdje een 60mm AF-S lens. En bedacht me dat ik eigenlijk weleens op MF wilde gaan schieten. Nu heb ik vorige week een nieuw matglas (split focus screen) besteld uit China(was er binnen 4 dagen).

Erin gezet, en wat een verschil.. Ik kan nu Manual Focussen met m'n Nikon D40

Het gaat hier niet om de bekende KatzEye, maar gewoon om een simpel matglas van 10 euro...:D

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Nieuw matglas besteld voor m'n D40

Bericht door Tom » za jul 17 2010 10:21 am

Dat is niet verkeerd! Het originele matglas kost al ruim 3 tientjes. Blijft de AF werken met dit matglas?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 17 2010 10:36 am

Gideon schreef: Het gaat hier niet om de bekende KatzEye, maar gewoon om een simpel matglas van 10 euro...:D
En wat is de leverancier? Hebben anderen wellicht ook wat aan die informatie om goedkoop een matglas te scoren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » za jul 17 2010 5:22 pm

Ik heb hem via ebay gekocht.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jul 17 2010 6:44 pm

Gaat het dan om een eenmalige aanbieding op E-bay, of van een Chinese leverancier die hele partijen aan producten en matglazen aanbiedt? Je spreekt zelf namelijk over een "bestelling". Dus ik neem aan gewoon van een leverancier die via E-bay handelt en grotere partijen heeft. Het zou handig zijn als je wat meer specifiek bent in de uitwisseling van informatie welke leverancier zodat anderen er ook profijt van kunnen hebben.

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » za jul 17 2010 7:18 pm

hmmm, nu kom ik met de opmerking.. ga naar ebay, en typ in: focus screen nikon D...

maar bij deze.. http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trks ... Categories

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » za jul 17 2010 7:19 pm

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » za jul 17 2010 7:23 pm

Voor degenen die niet weten hoe hij geplaatst moet worden

http://www.youtube.com/watch?v=3IjSPL584zg

Heidi

Bericht door Heidi » za jul 17 2010 9:25 pm

Is dat China matglas dan veel duidelijker dan het origineel? Heeft het alleen zin icm een niet standaard lens?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jul 17 2010 9:34 pm

Heidi schreef:Is dat China matglas dan veel duidelijker dan het origineel? Heeft het alleen zin icm een niet standaard lens?
Met jouw 18-55 heeft het geen zin, tenzij je handmatig gaat focussen. Je ziet dan duidelijk of iets in focus is of niet.

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » zo jul 18 2010 12:02 am

Heidi schreef:Is dat China matglas dan veel duidelijker dan het origineel? Heeft het alleen zin icm een niet standaard lens?
Hoi Heidi,

Als je nooit gebruikt maakt van MF is de aanpassing zinloos. Ik heb ook een macrolens, daarvoor is het wel makkelijk

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door rjmulder » zo jul 18 2010 1:10 am

Waar ik eigenlijk wel erg benieuwd naar ben is het verschil tussen het matglas uit china en het matglas van KatzEye.

Ik kan nog rustig aan doen bij de huidige camera (D80) laat ik het wel zoals het is maar bij de nieuwe (D700) ga ik hem toch aanpassen alleen is de vraag waarvoor :)
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » zo jul 18 2010 8:51 am

rjmulder schreef:Waar ik eigenlijk wel erg benieuwd naar ben is het verschil tussen het matglas uit China en het matglas van KatzEye.

Ik kan nog rustig aan doen bij de huidige camera (D80) laat ik het wel zoals het is maar bij de nieuwe (D700) ga ik hem toch aanpassen alleen is de vraag waarvoor :)
Als je een D700 aanschaft, zou ik persoonlijk een Katz Eye aanschaffen. De reden waarom ik geen KatzEye heb, is omdat een D40 economisch al afgeschreven is. Het matglas zou ook duurder zijn dan de Body. Tevens weet ik niet hoe lang ik nog met deze body blijf fotograferen..

Als je een keer in de buurt bent van Kampen, wip je even langs voor een bak koffie en een matglas test :mryellow:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 18 2010 9:10 am

Gideon schreef: Als je een D700 aanschaft, zou ik persoonlijk een Katz Eye aanschaffen.
Het nadeel van een Katz Eye voor het D700 model is dat het enkel een splitbeeld scherpstelling heeft, geen microprisma's.
Dat beperkt de mogelijkheden van scherpstellen behoorlijk. Microprisma's zijn in de meeste situaties waar geen specifiek duidelijk verticale lijnen aanwezig zijn zinvoller dan een splitbeeld.
http://www.katzeyeoptics.com/item--Niko ... _D700.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jul 18 2010 10:01 am

IK heb toch wel mijn vraagtekens bij zo'n matglas, je kun immers alleen scherpstellen op een klein gebied in het midden. Scherpstellen op bijv. 1 of 2 ogen zit meestal hoger in het beeld en eerst scherpstellen en opnieuw kaderen zal met de meestal gebruikte kleine scherptediepte niet werken. Overigens gaat scherpstellen met MF-objectieven op een D700, zelfs voor een brildrager als ik, met het standaard matglas best goed. Vergeet niet dat een FX-zoeker in vergelijking met een DX-zoeker veel groter en helderder is.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”