Nee, dat is nu juist veel te stellig om dat zomaar als algemeenheid te beweren.Johan schreef: Als je het niet hebt mis je het niet.
Ik zeg niet dat je het perse wel zou gaan missen, maar dat is juist de persoonlijke voorkeur die je nooit voor iemand anders kunt invullen.
Vandaar dat je veel meer opties open moet houden.
Dat kan toch net zo goed voor een ander ook gelden (en velen met mij)?Johan schreef: Ik twijfel er niet aan dat jij het wel mist, omdat je een specifiek soort fotografie uitoefent.
Sorry maar op fullframe een 50mm een portretlens klopt toch echt niet. Waarschijnlijk bedoel je voor DX, en ook daar is het aan de krappe kant.Johan schreef: Aan de andere kant, op fullframe is de 50mm een portretlens en wordt de 70-200 ook vaak gebruikt. Wanneer je de 18-55 hiernaast zou zetten, past die er prima in met z'n bereik tot begin 80mm.
Tot 80mm (omgerekend voor FX) is ook nog steeds krap als enige optie. Een 70-200 voor zo nu en dan een portretje (op de 70mm stand bij DX) is wel te doen, maar zo gauw je je meer gaat toeleggen op portretfotografie is die lens veel te groot/zwaar en daarmee onhandelbaar om daar lekker je portretjes mee te maken en mis je het "gat" juist tussen die 55 en 70mm (op DX). Vandaar die tussenbereiken waar mensen (en de TS) naar vragen.
Maar daar kiest de TS al voor, dat heeft hij reeds aangegeven. Daarnaast zoekt hij mogelijk nog naar een vervanging van zijn kitlens in een iets groter tele-bereik. Daar gaan specifiek zijn vragen over, dus kennelijk heeft hij die persoonlijke voorkeur. Dan ben ik niet degene die hem gaat adviseren af te zien van dat bereik, maar kijk wat er in dat bereik dan eventueel voor opties zijn of hoe de kwaliteit is waar hij naar vraagt.Johan schreef: Overigens in het geval van de topicstarter wordt er gevraagd om een aanvulling op de 18-55. Ik zou dan eerder mijn geld steken in een 70-300VR
Als iemand graag vogeltjes fotografeert en heeft vragen over een 400mm of 500mm lens ga ik hem daar niet vanaf houden en proberen iets anders in een ander bereik te adviseren omdat ikzelf geen vogeltjes fotografeer. Snap je?