Beeldinstelling

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Tobias

Beeldinstelling

Bericht door Tobias » do jul 29 2010 11:24 pm

Vandaag een nieuwe beeldinstelling met picture controll gemaakt voor mijn camera's. De reeds aanwezige vind ik vaak teveel van het goede hebben.

Uitgangspunt was dat de foto zonder correctie van het contrast, verzadiging etc. kan worden verwerkt. Hooguit een lichte verscherping. Dus een zo neutraal mogelijke weergave bij een automatische witbalans.

De route die ik gebruik is nxvieuw, capture nx2 en cs voor het watermerk, verscherping en het randje. Zodoende worden de exif gegevens bewaard.

Omdat ik hoofdzakelijk mijn opnames op het net plaatst graag wat commentaar hoe het overkomt. Zelf ben ik tevreden over het resultaat hoe het nu uit de camera's rolt en de weergave op de gekalibreerde iMac.

Onderstaande opname iets gecropt en licht verscherpt. Klikje op de opname voor het hele formaat.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Beeldinstelling

Bericht door Léon Obers » vr jul 30 2010 12:20 am

De opname ziet eruit met mooie subtiele zachte beeldtonen die de tere bloemblaadjes goed laten uitkomen in die tere eigenschappen. Dus het lijkt mij goed gelukt. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jul 30 2010 12:35 am

Het ziet er goed uit, maar ik denk niet dat je één instelling voor allerlei verschillende foto's kan gebruiken, tenzij je steeds gelijksoortige foto's maakt. Sowieso is een automatische witbalans al beperkt bruikbaar, want als je verschillende uitsnedes maakt met de camera van een vaste studio opstelling zie je al verschillen in de kleurbalans met AWB. En met natuurlijk licht verschilt het contrast steeds.

Tobias

Bericht door Tobias » vr jul 30 2010 9:06 am

Mee eens dat AWB zijn beperkingen heeft maar een pre instelling is in de vrije natuur -waar ik voornamelijk bewegende onderwerpen fotografeer- veelal niet te doen.

Zoals benoemd zijn zelfs in de studio al schommelingen waarneembaar. In de vrije natuur en op locatie zijn de schommelingen des te groter. Een kleurtemperatuur -meter zou de betere oplossing zijn. Maar dan nog is de beeldinstelling een stevige bepalende factor hoe je opname wordt opgeslagen qua verzadiging etc..

Om niet constant met een grijskaart buiten te lopen heb ik een aantal voorgeprogrammeerde WB pre instelling in de camera's opgeslagen maar dit is niet altijd voldoende.Ook met een pre instelling van de WB geeft de nieuwe beeldinstelling een voor mij prettiger en werkbaarder resultaat.

Los van de WB vind ik de standaard aanwezige beeldinstelling zoals aanwezig in de d300 en d700 vaak overdone wat betreft tint, contrast, verzadiging enz. en kom ik vaak niet tot het gewenste resultaat zonder te corrigeren met nx2 en zo.

Anderzijds is het gewoon leuk om eens te experimenteren met het maken van een 'eigen' beeldinstelling en die in te zetten onder bepaalde omstandigheden.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jul 30 2010 12:20 pm

Ik heb een kleurtemperatuurmeter van Broncolor en dat is een serieus apparaat dat ooit een klein vermogen heeft gekost. Toch werkt dat maar beperkt en krijg je veel betere resultaten door met een Tempo zakdoekje over de lens naar de lichtbron gericht een CustomWB te maken.

Probeer voor de grap eens een opname te maken met AWB van een sloot met kroos :shock:

Als je wilt experimenteren zou ik op DPReview eens zoeken naar 'UniWB'. Dat is een techniek om je WB zo aan te passen dat het histogram de daadwerkelijke lichtwaarden aangeeft en niet gefilterd wordt door je instellingen. Het heeft niets te maken met de kleur, want je foto's uit de camera worden knalgroen, maar je kan er preciezer mee belichten waardoor je je beeldkwaliteit optimaliseert. Verder werkt IMO de instelling 'Neutral' het best met daarna aanpassingen op de computer.

Tobias

Bericht door Tobias » vr jul 30 2010 12:46 pm

Daar wringt bij mij de schoen. Ook beeldinstelling neutraal vind ik niet neutraal genoeg. Losstaand van de WB wel of niet pre of Auto! De nieuwe beeldinstelling vind ik in de basis beter dan de aanwezige.

Zou je uitsluitend van de WB uitgaan dan kunnen de aanwezige beeldinstellingen de prullenbak in. Er zijn niet voor niets instellingen voor landschappen, portret enz..

Met het fotograferen van kroost of het veel aanwezige groen in de natuur wordt het vaak veel te overdreven weergegeven en is softwarematig corrigeren noodzaak. Ook met neutraal als beeldinstelling. Dit is met mijn huidige beeldinstelling juist gereduceerd.

Vanochtend rond tussen half elf elf uur bij knalhard licht wat uit de vrije pols lopen fotograferen. Los van de onderwerpen vind ik de resultaten uitstekend en veel minder overdreven dan de neutrale beeldinstelling.

Helaas nu geen tijd omdat ik zo weg moet maar ik zal wat voorbeelden plaatsen die zo uit de camera rollen.

@flitslicht,

Kennelijk is onze benadering verschillend en zeker het uitgangspunt is tegenovergesteld.

In mijn tekst vermeld ik dat ik streef naar een zo goed als mogelijke opname gemaakt met de camera zonder al teveel dit softwarematig te moeten corrigeren. Vandaar de nieuwe beeldinstelling. Jouw voorkeur gaat uit om dit via de aanwezige neutrale beeldinstelling te doen en later softwarematig te corrigeren. Niks mis mee het gaat uiteindelijk om eindresultaat.

Tobias

Bericht door Tobias » vr jul 30 2010 3:57 pm

Zoals beloofd een aantal opnames die ik vanochtend heb gemaakt om de nieuwe beeldinstelling te testen. Zeker geen hoogwaardige of scherpte opnames maar bedoeld om nieuwe instelling te beoordelen onder uiteenlopende omstandigheden. Gisteren was het licht vrij zacht en nu vrij hard. Bewust wat contrasten opgezocht.

Streven is om d.m.v. een beeldinstelling een zo natuurgetrouwe weergave te benaderen, zonder achteraf softwarematig te corrigeren.

Na een dag of onder steeds wisselende omstandigheden gefotografeerd te hebben op locatie, lijkt het me ondoenlijk om tijdens het softwarematig corrigeren de toen heersende omstandigheden weer terug te toveren. Vaak corrigeer je tot je zelf het resultaat mooi vind. Als je vogels fotografeert doe je soms je onderwerp zodoende teveel geweld aan en niet alleen vogels dunkt me.

Alle opnames zijn zonder crop terug gebracht tot 750 pixel breedte en alleen een verscherping intensiteit 19 straal 3 in CNX2. Verder geen correcties.

Deze donald duck zwom in een donkere veen sloot. Het verendek is natuurgetrouw weergegeven en het oranje pootje zegt genoeg. Ondanks het felle zonlicht lopen schaduwpartijen niet dicht en zijn de hoge lichten acceptabel. Met een maskertje is alles nog te pimpen.

Afbeelding

Deze eend was aan het foerageren onder overhangende takken waartussen het geelachtige zonlicht doorbrak wat goed te zien is op het verendek. In het donkere water zie je nog de hemel die het water complementair t.a.v het geel blauw kleurt. Zelf vind ik dit een goede graadmeter of het met de weergave klopt.

Afbeelding

Aan de overkant stond een herder wat loom te kijken. Mooie gelegenheid om even het groen dat volop van het zonlicht genoot te testen tegenover de kleuren van de herder. Belangrijk vind ik dat het groen niet overheerst en dat is met de neutrale beeldinstelling veelal wel het geval.

Afbeelding

Twee opnames van een bond zandoogje. Prima natuurgetrouwe weergave in de volle zon en stevig contrast zonder dat het groen en andere kleuren bovenmatig zijn.

Afbeelding

Bij deze opname het standpunt even veranderd en zo ook veranderd de reflectie van het zonlicht. Ook hier weer een prima weergave van het vlindertje en nergens kleuren die doorslaan.

Afbeelding

Tot nu toe ben ik tevreden over de gebruikte beeldinstelling in combinatie met AWB. Wellicht zal de vijl er hier en daar nog overheen moeten en/of een nieuwe beeldinstelling er aan worden toegevoegd.

@Leon, @Flitslicht

bedankt voor het reageren en alle op of aanmerkingen zijn welkom.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”