Zoals beloofd een aantal opnames die ik vanochtend heb gemaakt om de nieuwe beeldinstelling te testen. Zeker geen hoogwaardige of scherpte opnames maar bedoeld om nieuwe instelling te beoordelen onder uiteenlopende omstandigheden. Gisteren was het licht vrij zacht en nu vrij hard. Bewust wat contrasten opgezocht.
Streven is om d.m.v. een beeldinstelling een zo natuurgetrouwe weergave te benaderen, zonder achteraf softwarematig te corrigeren.
Na een dag of onder steeds wisselende omstandigheden gefotografeerd te hebben op locatie, lijkt het me ondoenlijk om tijdens het softwarematig corrigeren de toen heersende omstandigheden weer terug te toveren. Vaak corrigeer je tot je zelf het resultaat mooi vind. Als je vogels fotografeert doe je soms je onderwerp zodoende teveel geweld aan en niet alleen vogels dunkt me.
Alle opnames zijn zonder crop terug gebracht tot 750 pixel breedte en alleen een verscherping intensiteit 19 straal 3 in CNX2. Verder geen correcties.
Deze donald duck zwom in een donkere veen sloot. Het verendek is natuurgetrouw weergegeven en het oranje pootje zegt genoeg. Ondanks het felle zonlicht lopen schaduwpartijen niet dicht en zijn de hoge lichten acceptabel. Met een maskertje is alles nog te pimpen.
Deze eend was aan het foerageren onder overhangende takken waartussen het geelachtige zonlicht doorbrak wat goed te zien is op het verendek. In het donkere water zie je nog de hemel die het water complementair t.a.v het geel blauw kleurt. Zelf vind ik dit een goede graadmeter of het met de weergave klopt.
Aan de overkant stond een herder wat loom te kijken. Mooie gelegenheid om even het groen dat volop van het zonlicht genoot te testen tegenover de kleuren van de herder. Belangrijk vind ik dat het groen niet overheerst en dat is met de neutrale beeldinstelling veelal wel het geval.
Twee opnames van een bond zandoogje. Prima natuurgetrouwe weergave in de volle zon en stevig contrast zonder dat het groen en andere kleuren bovenmatig zijn.
Bij deze opname het standpunt even veranderd en zo ook veranderd de reflectie van het zonlicht. Ook hier weer een prima weergave van het vlindertje en nergens kleuren die doorslaan.
Tot nu toe ben ik tevreden over de gebruikte beeldinstelling in combinatie met AWB. Wellicht zal de vijl er hier en daar nog overheen moeten en/of een nieuwe beeldinstelling er aan worden toegevoegd.
@Leon, @Flitslicht
bedankt voor het reageren en alle op of aanmerkingen zijn welkom.