ik heb dezelfde specs als jou, q6600 en 4gb en win 7 en 64 bit, met nx2 geen enkel probleem qua snelheid.
nu dat mijn computer helemaal vol staat is hij iets langzamer, heb de instelling ook gewoon aangevinkt staan dat je elke bewerking gelijk ziet (de bewerking waarbij staat dat je een snelle computer nodig hebt).
mijn graf. kaart is een 8800gt, is dacht ik net iets sneller dan de 9600gs.
misschien draaien er op de achtergrond programma's mee?
als er veel icoontjes rechtsonder op je bureaublad staan scheelt dat hoop geheugen, 5 mb per icoontje ongeveer.
meer Ram alleen voor NX2?
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: meer Ram alleen voor NX2?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Bedankt, Iefie. Ik heb wel veel programma's opgestart, dus veel ikoontjes rechtsonder, maar die zijn voor zover ik begrijp alleen "staande bij".iefie schreef:misschien draaien er op de achtergrond programma's mee?
als er veel icoontjes rechtsonder op je bureaublad staan scheelt dat hoop geheugen, 5 mb per icoontje ongeveer.
Is het echt zo dat ze al geheugen slurpen als ze nog niet opgestart zijn?
Het NX2 boek van Hagen werd zojuist bezorgd. Snel doorgebladerd naar cache en...hij raadt een zo groot mogelijke cache aan...op een andere HD dan vanwaar je je NX opstart, dat wel. Het blijft verwarrend, maar proefondervindelijk is vanmiddag gebleken dat NX in mijn geval beduidend sneller werkt zonder de cache te gebruiken. (Ik had nog een flauwe hoop dat er in de hardcover editie van zijn boek een links zou staan naar een te downloaden pdf - zoals ik dat van diverse webdesign boeken ken - maar, helaas.)
Of programma's stand by staan of daadwerkelijk actief zijn (zoals een virus scanner) maakt voor het geheugen gebruik weinig uit. Maar de programma's die in de systemtray actief zijn zijn vaak wel kleine programma's. Maar hoe dan ook, deze programma's nemen geheugen en processorkracht op en in sommige gevallen conflicteren ze met de draaiende programma's op de voorgrond. Wat je kunt doen is eens alle programma's in de systemtray geheel afsluiten (als dat lukt) en dan capture nx draaien met een foto en vergelijken op snelheid. Ik zou wel de internet verbinding verbreken om eventuele besmetting te voorkomen.A.Translator schreef:Bedankt, Iefie. Ik heb wel veel programma's opgestart, dus veel ikoontjes rechtsonder, maar die zijn voor zover ik begrijp alleen "staande bij".iefie schreef:misschien draaien er op de achtergrond programma's mee?
Als CNX merkbaar vlotter draait, kun je de systemtray programma's een voor een uitzetten en CNX blijven proberen totdat je de ergst vertragende programma's hebt gevonden. En je dan afvragen of je deze programma's werkelijk nodig hebt

succes
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Bedankt voor de goede raad!dotcat schreef:ergelijken op snelheid. Ik zou wel de internet verbinding verbreken om eventuele besmetting te voorkomen.A.Translator schreef:Bedankt, Iefie. Ik heb wel veel programma's opgestart, dus veel ikoontjes rechtsonder, maar die zijn voor zover ik begrijp alleen "staande bij".iefie schreef:misschien draaien er op de achtergrond programma's mee?
Als CNX merkbaar vlotter draait, kun je de systemtray programma's een voor een uitzetten en CNX blijven proberen totdat je de ergst vertragende programma's hebt gevonden. En je dan afvragen of je deze programma's werkelijk nodig hebt![]()
succes
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Daar kan je beter anders achter komen. Met je task manager bijvoorbeeld. Op te roepen via Ctrl-Shift-Esc. Onder het tabje "processen" kan je zien wat er allemaal draait, hoeveel van de processor wordt gebruikt en hoeveel geheugen het inneemt. Zet wel het vinkje bij "Toon processen van alle gebruikers" even aan.dotcat schreef:Als CNX merkbaar vlotter draait, kun je de systemtray programma's een voor een uitzetten en CNX blijven proberen totdat je de ergst vertragende programma's hebt gevonden. En je dan afvragen of je deze programma's werkelijk nodig hebt![]()
Veruit de grootste belasting op de achtergrond is trouwens je virusscanner. Die iets minder strikt zetten wil nog wel eens veel schelen. Of dat hier ook geldt is de vraag.
Tip: als je echt wil kijken wat er zich allemaal afspeelt in je PC onder Windows, installeer dan Process Explorer!

Ook Patrick bedankt. Sinds ik de cache heb uitgezet, ben ik tevreden met de snelheid van NX2, dus ik ga niet verder in mijn computer wroeten.
Ik blijf het nog wel vreemd vinden dat sommige experts, zoals Mike Hagen, juist een zo groot mogelijke cache aanbevelen. Odell spreekt zich niet over de grootte uit, maar zegt wel: "I have found that checking the 'cache files saved in batch process' box actually speeds up batch processing slightly (I have no idea why)."
Ik blijf het nog wel vreemd vinden dat sommige experts, zoals Mike Hagen, juist een zo groot mogelijke cache aanbevelen. Odell spreekt zich niet over de grootte uit, maar zegt wel: "I have found that checking the 'cache files saved in batch process' box actually speeds up batch processing slightly (I have no idea why)."
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik niet. Wie weet op wat voor systemen zij werken. Als je niet hetzelfde systeem hebt en op dezelfde manier werkt kan het advies al niet meer te kloppen. Tegenwoordig kan iets wat nu een prima advies is kan over een half jaar alweer compleet achterhaald kan zijn. Niet alleen door hardware ontwikkelingen, maar bijvoorbeeld omdat de software producent een patch uitbrengt die de interne werking van je applicatie compleet veranderd. En dan hebben we ook nog internet, waarop alle oude/achterhaalde informatie ook nog eens zichtbaar blijft en trouw wordt opgelepeld door Google. Het is met alle complexiteit van tegenwoordig bijna onmogelijk alles nog te overzien of technische adviezen te geven die voor iedereen van toepassing zijn... Er zijn altijd wel uitzonderingen en afwijkende situaties...A.Translator schreef:Ook Patrick bedankt. Sinds ik de cache heb uitgezet, ben ik tevreden met de snelheid van NX2, dus ik ga niet verder in mijn computer wroeten.
Het maakt het leven een stuk interessanter, maar soms ook een stuk lastiger.

Spul waarmee je foto's maakt...