d3000 fotografie in donkerdere ruimtes

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Maaike580

d3000 fotografie in donkerdere ruimtes

Bericht door Maaike580 » zo aug 01 2010 11:40 pm

Hallo, ik ben nieuw hier.

Heb sinds een week of 6 d D3000 met 18-55 en 70-300. Ik zit ermee te spelen, veel in de A stand, oefenen om meer en meer straks in de M stand te gaan. Wie wil mij met het volgende helpen:

Ik heb ruzie met schemering en donkere ruimtes. Ik vind de flitser vaak het licht verzieken. Ik ben veel aan het spelen maar kom er maar niet achter. Nu is het zo dat ik in december naar Afrika ga (gelukkig nog tijd zat dus), en ik ermee zit dat ik straks dieren in het donker wil gaan fotograferen. Heb een statief maar merk thuis al met oefenen zonder flits, dat er naar mijn smaak veel ruis ontstaat. Vandaag ook weer in blijdorp, waarom krijg ik Nemo niet scherp op de foto zonder flits te gebruiken en dus de mooie kleuren te verstieren, of andere delen van aquaria? De rest staat er behoorlijk mooi op...ik zie soms foto's gemaakt door mensen met heel wat kleinere, minder kwalitatief goede camera's dat ik denk goh... (ja kan ook aan mij liggen dus hahaha)

Wie heeft ervaring met fotograferen in dergelijke omstandigheden (dieren dus niet flitsen, beweging door dieren, natuurlijke kleur behouden, in het donker)?? Ik moet even een stap de goede richting in krijgen wat dit betreft...

(en ja ik heb de handleiding gelezen :D)

TNX!!!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: d3000 fotografie in donkerdere ruimtes

Bericht door Patrick » ma aug 02 2010 1:12 am

Je vraagt een beetje het onmogelijke van je set. Je objectieven zijn niet lichtsterk, dus moet je het al snel hebben van hoge ISO waarden of lange sluitertijden. Het eerste zorgt voor meer ruis, het tweede voor bewogen foto's. Een statief laat je onderwerp niet stil staan, dus dat werkt ook niet mee.

Je bent hier trouwens niet de enige mee hoor. Camera's die echt goed met hoge ISO waarden omgaan zijn eigenlijk pas uit, en kosten nog steeds een hele stapel D3000's.

Mooier kan ik het niet maken. :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Maaike580

Bericht door Maaike580 » ma aug 02 2010 12:35 pm

tnx...ooit weleens alles geweten, lang lang geleden..was er al een beetje bang voor. Dan wordt het maar filmen... :lol:

toch blijf ik ook ruzie hebben in ruimtes als oceanium, of zelfs mijn eigen huis. Is hier vrij donker in de avond met sfeerlicht. Weet je, zoals in een discotheek, of een feestje, of een bruiloft, daar bewegen mensen ook, en dan toch de sfeerlichten er goed op krijgen zonder een en al ruis...vind het maar heel pittig...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 02 2010 12:56 pm

Wellicht is het ook wel goed als het een beetje moeilijk is. Niets mis met een uitdaging op z'n tijd, en anders zou iedereen het zo maar kunnen... :twisted:

Ik persoonlijk heb niets met filmen. Is dat makkelijker onder donkere omstandigheden?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di aug 03 2010 8:15 pm

Dieren fotograferen in het donker in Afrika? Ik ben daar ooit geweest en het is dringend af te raden in het donker in de bush te gaan rondlopen of rijden. En de schemering duurt echt heel kort.
Ik heb toen (5 jr. geleden) gewerkt met 200 ISO film en een Tamron 28-300 3.5-6.3 op een F4S. De resultaten hangen nog steeds aan de muur wat betreft de 'big five'.
Daarom denk ik dat je met een D3000 ook een eind moet komen, en dat de cropfactor nog gaat helpen (van het jachtluipaard heb ik alleen op 500 m afstand foto's kunnen maken).

Destijds was voor de digitale fotografen een groot probleem om hun batterijen op te laden. Aan de bomen zitten geen stopcontacten. Ik heb er toen 20 films doorgetrokken met één set van 8 AA batterijen en die waren toen nog lang niet op. Ik denk dat dat nu minder lastig is, op basis van hoeveel foto's ik nu met mijn d700 kan maken met één batterij. Niettemin is dat het grootste aandachtspunt en ik zou minstens twee of misschien wel drie batterijen meenemen.

Verder zou je voor aquaria kunnen overwegen een 1.8 50 mm te kopen (niet duur); dat levert je ca. twee stops op t.o.v. je standaardzoom. Op een D3000 heb je dan geen AF maar dat is overkomelijk in die situatie. Het blijft wel lastig werken, je moet je niet laten afleiden door de beelden die men op de monitor van z'n compactcamera laat zien. Die zijn qua scherpte etc. totaal niet te beoordelen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”