Inzicht in archiveringswerkwijze gevraagd

Discussies over fotobewerking en archivering
willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Inzicht in archiveringswerkwijze gevraagd

Bericht door willemr » za jul 31 2010 1:10 pm

Hoi ALE,

allemaal met de hand?
Een pakket als LR kan het allemaal (behalve de smugmug upload) automatiseren (nee, ik heb geen Adobe aandelen ;) ).
Trash = Reject.
Bestandsnaam aanpassen tijdens import
IPTC wijzigen tijdens import (volgens mij, maar heb het nog nooit gebruikt).
Backup op extern medium tijdens import.

Wat me opvalt is dat er nog veel mensen zijn die een beheer pakket gebruiken, maar nog steeds vast houden aan een eigen folder structuur. Daar heb je juist zo'n pakket voor. Opdrachten, speciale gebeurtenissen pak je samen met (smart)collections en laat het pakket al die 'kopzorgen' maar wegnemen.

Ik zorg er overigens wel voor dat ik een goede backup van de database heb, en dat ik regelmatig toch die XMP-sidecards aan maak (save metadata). Just in case de poep tegen de ventilator aan vliegt.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 31 2010 2:23 pm

willemr schreef: Wat me opvalt is dat er nog veel mensen zijn die een beheer pakket gebruiken, maar nog steeds vast houden aan een eigen folder structuur. Daar heb je juist zo'n pakket voor.
Je kunt het wel allemaal schots en scheef op de harddisk zetten. Maar vroeg of laat moet je het zaakje een keer opnieuw organiseren door de omvang van het archief, nieuwe hardware, nieuwe ontwikkelingen die je zelf doormaakt. Dan blijft het handig dat toch reeds in basis in gestructeerde vorm op de HD te hebben staan. Ook bij problemen van software of anderszins, is het makkelijker dat te herstellen via een dergelijke structuur.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » za jul 31 2010 5:01 pm

Zo ik geloof dat ik ook maar eens ga spitten vooral nu ik 2 camera's heb
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » za jul 31 2010 5:19 pm

OP dit moment zit ik te denken wat ik zal doen want zoals Ale het doen lijkt me wel wat vooral omdat ik ViewNX en CNX 2 gebruik alleen zit ik even de losse foto's etc want ik maak ook wel eens een paar foto's en om daar dan allemaal appart mappen voor te maken?!

Zelf heb ik het nu zo:

De hoofdmappen

Sport
Familie
Evenementen
NCN uitstapjes
Natuur
Steden
etc

Alleen nu heb je dus het probleem dat als je wat van je harde schijf wil halen wegens ruimte gebrek, waar begin je dan....

dus ga maar op jaar werken denk ik...
Greetz... Robin

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 31 2010 6:28 pm

theshadow schreef:je wat van je harde schijf wil halen wegens ruimte gebrek, waar begin je dan....
dus ga maar op jaar werken denk ik...
Ik doe dat in ieder geval vanuit een jaarstructuur. Kun je oudere jaartallen in zijn geheel eraf halen en opbergen of op een externe harddisk overzetten, die je inschakelt zo gauw je iets uit die jaartallen nodig hebt. (Afgezien nog van de back-ups elders).
Vriendelijke groet, Léon Obers

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za jul 31 2010 7:19 pm

willemr schreef:Hoi ALE,

allemaal met de hand?
Een pakket als LR kan het allemaal (behalve de smugmug upload) automatiseren (nee, ik heb geen Adobe aandelen ;) ).
Trash = Reject.
Bestandsnaam aanpassen tijdens import
IPTC wijzigen tijdens import (volgens mij, maar heb het nog nooit gebruikt).
Backup op extern medium tijdens import.
Nee gelukkig niet. Zou er niet aan moeten denken met de hoeveelheid foto's die ik maak. Zoals je weet is LR een mengelmoes van Bridge, ACR en PS. Van alles zit in dit pakket verwerkt en werkt ook prettig. Bridge kan natuurlijk alles wat LR kan en nog meer. Dus alles wat jij opgaf laat ik Bridge ook doen tijdens het binnenhalen. Op het moment dat ik met ACR een aanpassing heb gemaakt wordt dit tevens via het netwerk op de Raid server bijgewerkt. Daar heb ik geen omkijken meer naar.

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za jul 31 2010 7:27 pm

Zoals Leon beschrijft werk ik ook.
Op m'n primaire schijf staat het lopende jaararchief. Ieder uur wordt van deze schijf een backup gemaakt.
Bij opstarten wordt het fotoarchief op een derde schijf gebackupped.
Aan het begin van een nieuw jaar verplaats ik het afgelopen jaararchief op een externe schijf (ook RAID) met Expression. Ik hoef me dan geen zorgen meer te maken over directorypaden e.d.
Ik maak nu weer een nieuwe map aan voor het nieuwe jaar.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » zo aug 01 2010 1:49 pm

Zo wat een computer techneuten hier,

Ik doe alles nog met de hand (voorlopig) maar wil ook meer automatiseren nu alleen nog een manier vinden hoe ik dit ga doen op mijn Macbook.

Heb het idee dat Bridge veel meer kan (kwa organiseren van bibliotheek) is het een goede optie om te gebruiken naast Capture NX2?
Greetz... Robin

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » ma aug 02 2010 10:33 am

Capture nx2 is heel instabiel vergeleken naast andere fotosoftware. Ik gebruik nu naast NX2 LR3 64b en die draait op alle platformen vlekkeloos en levert nu betere kwaliteit dan NX2. Of wachten op NX3 en hopen dat de problemen zijn opgelost. Maar als je Thom Hogan moet geloven is de kans klein daarop.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

whvg
Clublid
Clublid

Bericht door whvg » ma aug 02 2010 2:40 pm

Het is wel leuk te zien dat er zo veel geavanceerde progjes zijn voor archivering. Ik houd het simpel en wel als volgt:
Ik maak één hoofddirectory genaamd FOTO met daaronder een subdirectory met de naam van de serie die ik naar de PC ga laden. Koppel de camera aan de PC en upload de betreffende serie. Dan start ik Picasa op (gratis te downloaden) en dit progje maakt in de interne albumdirectory een entry aan op datum met de naam van de subdirectory uit de FOTO directory. Heel duidelijk herkenbaar. De manier van weergeven is ook te wijzigen, zodat de albumweergave, grootte van de thumbnails etc. zich aanpast aan de eigen wensen.
Picasa zal beslist niet de top op dit gebied zijn, maar het voldoet uitstekend. Vanuit Picasa is het ook simpel een webalbum te maken.
D40 met 18-55 kitlens, D80, 55-200 VR, Metz 48 AF-1, Manfrotto 479-4b monopod en een Nikon fototas.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » ma aug 02 2010 8:21 pm

peterpj schreef:Capture nx2 is heel instabiel vergeleken naast andere fotosoftware. Ik gebruik nu naast NX2 LR3 64b en die draait op alle platformen vlekkeloos en levert nu betere kwaliteit dan NX2. Of wachten op NX3 en hopen dat de problemen zijn opgelost. Maar als je Thom Hogan moet geloven is de kans klein daarop.
Dat is ook waar maar toch blijft het de beste Raw bewerker voor Nikon (vind ik) :wink2:

Maar het gaat vooral om het archiveren, wat ik nu aangepakt heb.

Mijn structuur:

Hardisk/ ..../ Afbeeldingen/2010/ 2010-01-01_onderwerp
/Jpeg 1024x1024_Border (deze zijn voor internet doeleinde)
/Jpep ............

Hierbij gebruik ik Bridge om dit alles te beheren, met als voordeel dat de structuur van verkenner behouden blijft.

Maar nu nog even kijken hoe ik de 2 camera's ga scheiden (D90 en D700), map met het jaar of in de onderwerpmap dit laatste lijkt me het meest logisch maar ben hier nog niet uit :oops:
Greetz... Robin

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door willemr » ma aug 02 2010 8:35 pm

Custom bestandsnaam gebruiken voor beide camera's. Alle foto's uit de D90 laten beginnen met D90_***** en de D700 als D700_**** instellen.
Kan je daar iig op filesysteem niveau redelijk eenvoudig op filteren.
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma aug 02 2010 8:57 pm

Bridge (CS5) kan filteren op cameratype...
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Rijko

Bericht door Rijko » ma aug 02 2010 10:11 pm

Erg leuk om zoveel verschillende benaderingen van anderen te lezen. Zelf doe ik het als volgt:

- Met Nikon transfer de NEF's (ik schiet alles in NEF) naar een map op de HD kopiëren (NT automatisch een nieuwe map laten aanmaken; 001 dan 002 etc)
- Bestand namen zoals op de camera handhaven, bijv DSC5000, na 9999 clicks door NT laten hernoemen tot 1_DSC0001, etc
- Hernoemen van de map met iets dat tot relatie met de mapinhoud staat (bijv 001_vakantie_Wales090717-090801)
- Bewerking met Capture NX2, jpeg opslaan in een sub map en hernoemen door er een code voor te zetten, ik doe DSC0001 tot RES_DSC0001 (RES geeft aan dat ik de foto bewerkt heb; de DSC0001.jpeg zou dus alleen een conversie zijn zonder bewerking).
- RES-jpegs sla ik op in een submap bijv HD/001_vakantie_Wales090718-090801/001_RES-jpegs
- Als ik de jpegs ook nog resize komt er een code achter de naam in een extra submap
- In Capture NX2 voeg ik voor de bewerkte foto's ook tags in.
- Nu ik twee camera's heb , heb ik twee hoofd mappen D90 en D700. In naamgeving maak ik geen onderscheid tussen fotos gemaakt met de D90 en de D700 omdat ik toch wel zie in ViewNX welke camera en lens gebruikt is.
- Hernoemen en verplaatsen van grote aantallen foto's doe ik met de Total Commander.
- Ik heb een backup van alle fotos op een externe HD

Toch wel een aantal interessante dingen gelezen in dit draadje die mij wellicht mijn werkwijze iets zullen doen aanpassen, daar moet ik nog eens goed over nadenken!

Rijko

Mitchel

Bericht door Mitchel » vr aug 24 2012 6:11 pm

Ik ben zelf ook een tijdje in de weer geweest om een systeem te bedenken. Een beetje orde is altijd fijn, zeker gezien het feit dat er (als het goed is) steeds meer foto's bijkomen. Ik ben zelf geen "pro" en fotografie is een sub-hobby binnen mijn grote hobby, waar ik het alleen maar voor gebruik eigenlijk. Ik schiet altijd in jpeg en raw, en bewaar normaal gesproken beide bestanden mits de foto's enigzins gelukt zijn. Af en toe bewerk ik de .nef bestanden. Ik maak foto's van verschillende categorien, zoals natuur, portret, materiaal e.d.

Mijn voorlopige systeem ziet er als volgt uit (windows verkenner):

1. Hoofdmap: "Fotografie"

2. Jaarmappen: "2011, 2012.. etc"

3. Seriemappen: volgnummer. Lokatie of onderwerp (datum), "001. Cassien (25-09-2012)"

4. De foto's: Nu plaats ik de foto's (ongeacht de categorie, formaat, bewerkt ja/nee) in desbetreffende map. Soms maak ik nog een map van een hoofdonderwerp met een zeer korte beschrijving. De nummering is als volgt: serienummer_volgnummer_jaartal, bijvoorbeeld: "001_001_2012.jpg, 001_001_2012.nef, 001_001_2012_bw.jpeg (bewerkt).

Iemand nog tips en/of opmerkingen voordat ik deze wijze toepas op voorgaande jaren?

Alvast bedankt

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”