Uv-filter

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

filter

Bericht door George Fennes » wo mei 16 2007 9:53 pm

Polarisatiefilter moet je met een speciaal doel op je lens zetten.

Spiegelingen en om b.v. een mooiere doortekende lucht te krijgen.

Neem wel een goed polarisatie filter en wel een circulair een lineair kan de AF nadelig beïnvloeden.

Polarisatiefilters zijn duur dus vergis je er niet in.

En ze nemen een stukje licht weg.

Dus ik zou hem er niet zo maar op doen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

filter

Bericht door George Fennes » wo mei 16 2007 10:00 pm

Wat betreft de UV filters of de Nikon Neutraal filters.

Ik heb nog nooit nadelige effecten gezien van een filter op mijn lens.

Heb ik op dit moment die extra dunne van Hoya, goedkoper dan Nikon, maar doeb het goed.

Ik gebruik ze hoofdzakelijk om mijn frontlens te beschermen.

Als ik langs zee wandel en er staat een lekker windje dan is na een paar uur wandelen mijn frontlens met een vettige laag aangeslagen en zitten er overal zandcorreltjes.

Dan blaas ik hem wel helemaal schoon met mijn Rocket dinges maar toch is er een zankorreltje overgebleven en die heeft op mijn filter toch een aardige kras achtergelaten.

Gelukkig zie je er niets van op de foto, maar ik had het erger gevonden als dat met mijn frontlens gebeurd was.

Dus in dit opzicht ben ik maar wat blij dat ik een filter op mijn lens heb.

Gewoon een stukje bescherming.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 16 2007 10:33 pm

George,
jammer van de kras op je filter. Gelukkig geen Nikon filter...
Ik zou je aanraden je filter voortaan "nat" te reinigen. Vroeger gebruikte ik Kodak Lens Cleaning Fluid, daar is niet zo goed meer aan te komen.
Nu heb ik een spuitbusje "Opti-Spray" van Spector.
Heb speciaal een paar vaakgewassen zakdoeken in de foto-lade.
Ik spuit een beetje spray op een zakdoek en maak HEEL voorzichtig het filter of eventueel de frontlens schoon. Bij erg vieze filters spuit ik wel eens een druppel spray in het midden van het filter, en verdeel dat over het oppervlak. NIET veel kracht zetten, gewoon voorzichtig en licht schoonmaken.
Voordeel van een wat vochtig oppervlak is dat bijvoorbeeld zandkorreltjes veel minder snel krassen.

Hans Braakhuis adviseert een bierglasreiniger, dat lijkt me ook subliem spul, maar heb het nog niet geprobeerd.

P.S. Toch adviseer ik een Nikon filter op je dure Nikon-objectief... Ondanks berichten op het forum als zouden deze filters uit de handel zijn, zie ik de L37C filters nog ruimschoots voorhanden bij de fotohandelaren op het net. Maar tegenwoordig hebben we natuurlijk ook de Neutral Filters.

Groet, E.M. de Klerk

George Fennes
Clublid
Clublid

filter

Bericht door George Fennes » do mei 17 2007 12:05 am

Ja EM de Klerk,

Toen ik dat ontdekte heb ik een reinigingsset van Hama aangeschaft een spuitflesje met reinigingsvloeistof en inderdaad in het midden wat spuiten, dan naar buiten wrijven, werkt perfect.

Op zich kan ik geen enkele hinder van dit filter ondervinden, de kras zit aan de rand en valt niet op.

Maar die Nikon Neutraalfilter zal waarschijnlijk wel beter zijn, maar ook veel duurder denk ik.

Maar ik zal er eens naar gaan kijken.

Bedankt voor het advies.

paparazzi

Bericht door paparazzi » do mei 17 2007 6:33 am

zat laatst ook te zoeken naar dat nikon-neutraalfilter voor op m'n nieuwe lenzen, maar kon 'm niet vinden; iemand 'n linkje?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”