welke body bij een 500mm lens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Tobias

Re: welke body bij een 500mm lens

Bericht door Tobias » zo aug 08 2010 3:21 pm

Tom schreef: Nee, natuurlijk niet. Extreem weinig licht + converter = NOG extremer minder licht.
Het licht wat je mist aanvullen met de hoge ISO van de betere body en daaruit dan weer gaan croppen levert naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde op als een D300s op hoge ISO.
Hangt een beetje van de situatie af maar met een 1.4 verlies je 1 stop waarmee je de crop opvangt. Genoemde D3s/D700 laten zich makkelijk op 1600 iso gebruiken is 3 stoppen - 1 voor converter = 2 stoppen winst. De D300 vind ik nu niet echt top op 800 en zelfs op 400 gebruik ik deze body zelden.

natuurlijk niet wat te stellige reactie. Deze keuze kan bepalend zijn om wel of niet met een beeldvullende opname thuis te komen. Ga niet zozeer van papier uit maar wat ik in het veld mee maak en daar pas ik de apparatuur op aan. dus sluit ik het eventueel inzetten van een converter niet uit.

Voor we in minder werkende AF of hunten terechtkomen. Bij tele zet ik vaak AF uit en stel alles handmatig. Zeker als het lange sluitertijden betreft vind ik VR en AF minder. Beter een goed statief of pittenzak.

Soms doet een bepaalde combinatie het nu eenmaal beter in de praktijk dan het op papier doet vermoeden :wink:

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » zo aug 08 2010 4:22 pm

Jongens,
Ik ben verrast door de reacties, wat is dit toch een heerlijk forum :D (ik kan Aart al aardig wat adviezen voorlezen)

Nog even iets meer info over Aart om jullie een beeld te vormen.
1. hij is ooit van Canon(analoog) naar Sony(digitaal) overgestapt.(met genoemde Sigma-lens en 2xTC´s, welke dus een slecht "huwelijk" oplevert)
2. hij heeft gehoord dat de comby Canon D7 met een dito lens van 500mm ook niet altijd probleemloos verloopt. Heeft hij gehoord, of het waar is weet ik niet.
3. Vandaar dat hij nu ook dit merk niet helemaal aandurft en op mijn aanraden, de Nikon laat meewegen.
4. Aart is 72 jaren jong, en ik heb hem geadviseerd nog 1 keer in zijn leven geld voor goed spul uit te geven omdat hij gewoon geen scherpe platen meer maakt sinds deze laatste combi. (wat is er erger dan thuis op je scherm er achter te komen dat je foto´s niet scherp zijn waar ze scherp moeten zijn :( )
Tuurlijk zeg ik ook wel: soms moet je ook wel eens manueel, maar Aart is een echte liefhebber van de autofucus.
5. Aart werk bijna altijd vanaf statief op pittenzak. Enige wat ik me nu nog afvraag of hij wel met een AB werkt om toch nog elke ongewenste trilling te voorkomen bij het ontsluiten....
6. Vraag van mij: werken vogelaars ook met opgeklapte spiegel?
7. Aart zit ook vaak in vogelhutten dus Aart neemt er de tijd voor, vandaar ook zo lullig dat het niet werkt bij hem.

Hans, ik zal het art. van jouw ook nog doorlezen. Hoe meer info hoe beter.

Als laatste: zou iemand Aart eens willen meenemen en demonstreren zodat hij kan voelen wat een bepaalde combi doet? Aart is eerlijke vent, kun je rustig meenemen.

Ik zal hem zeker KE aanraden om de verschillen tussen beide lenzen te horen, maar er gaat niets boven de praktijk, daarbij ben ik ook nog op een website gestuit waar je voor een dag kunt huren. Misschien ook nog wat.

Nu ga ik alles nog eens van voren of aan doorlezen.

Groet en nogmaals hartstikke bedankt jongens.

Mieke
O ja, gelukkig gaf ik hem ook als advies de D300s of de D700 aan te schaffen. Dus daar zit ik wel goed mee lees ik.
Laatst gewijzigd door Mieke53 op ma aug 09 2010 9:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo aug 08 2010 5:28 pm

Hans Braakhuis schreef:
noortje53 schreef:Hij wil nu volledig opnieuw beginnen en vandaar nu als uitgangspunt die 500mm lens. Mieke
Sorry dat ik antwoord heb gegeven op de vraag!

Misschien dat je op een Sony forum kunt uitzoeken waarom een Sony camera met een Sigma objectief en een XXX TC niet werkt. In dit forum kom je regelmatig tegen dat een bepaalde combinatie van een Nikon body, een ander merk objectief en een ander merk converter niet werkt. Op m'n website staat een overzichtje van meerdere combinaties.
Veelal is dat het gevolg van kopen op het WWW en niet even naar een winkel gaan om het uit te proberen.

Hans, ik zal je overzicht even doorlezen voor hem.
Hij heeft beide zaken, camera en lens overigens niet in een webwinkel gekocht.
Hoe hij is gestart met de aankoop doet er nu ook niet meer toe, het is geen goed "huwelijk", en heeft volledig vertrouwen gehad in het advies van de zaak en zal zeker gedacht hebben: waarom meer uitgeven dan nodig is. Maar Aart heeft ook dyslexie waardoor papieren info tot hem nemen moeilijk is. Ik help hem daar dus nu even mee.
Groet,
Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo aug 08 2010 5:32 pm

Patrick schreef:Wellicht een goed idee als de TS even aangeeft wat het budget is. Als de Nikon 500mm VR daar niet in past, dan maakt dat de discussie een stuk doelgerichter.

Evident lijkt me dat je in principe voor een camera gaat met een crop-factor. DX dus in geval van een Nikon. Voor dit soort fotografie kom je minder goed weg met een FX camera, omdat je de gratis verlenging mist die een DX camera je biedt.
Patrick, hij gaf meteen aan te willen gaan voor die 500mm als het opnieuw aanschaffen wordt.
Dus dan zal er ook wel een D300S of D700 vanaf kunnen denk ik. :wink:
Groet,
Mieke

Tobias

Bericht door Tobias » zo aug 08 2010 8:02 pm

@Noortje53/Mieke,

Sigma en Canon gaan minder goed met elkaar om dan Nikon Sigma. De 300-800 presteert beter op een Nikon d300 body dan op een Canon. Sigma rekent zelf een hogere prijs voor de Nikon versie, terwijl het optisch het zelfde ontwerp is. Nee geen enkele relatie of commercieel belang bij wie dan ook :lol:

Het spreekt bijna voor zich dat met een dergelijk brandpunt een pittenzak of statief noodzakelijk is. Met spiegel omhoog is wat moeilijk omdat je onderwerp bewegelijk is. Los van de ondersteuning zijn de juiste camera instellingen ook belangrijk. Zet focustracking op kort of uit, dynamisch veld 9 punten of hooguit 21. Zo zijn er nog een aantal voordelen te halen om de scherpte daar te leggen waar je het noodzakelijk vind. Ook met AF.

Zelf woon ik in de regio Rotterdam. Als Aart een keer de combi D300 500mm VR in de praktijk uitgelegd wil hebben of om deze combi eens in alle rust.... dan kunnen we een keer afspreken.

Zelf fotografeer ik voornamelijk vogels in mijn vrije tijd.

Geef maar een pm of zoiets als er interesse is.

Op mijn site http://www.zwiebertje.nl staat het nodige werk gemaakt met de vr 500.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo aug 08 2010 8:59 pm

Jeetje mineetje Tobias, hij valt flauw als ie jouw werk ziet. En mijn mond viel ook open.... :huh:
Geweldig aanbod van je dat ie een keer mag komen. Ik zal hem even berichen.
Ik denk zelf dat er bij Aart nog wel wat winst te behalen valt in de scherpstelvelden en wat andere zaken. Ik bericht je vanavond nog even in een PM.
Groet,
Mieke

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo aug 08 2010 9:08 pm

Tobias schreef:De D300 vind ik nu niet echt top op 800 en zelfs op 400 gebruik ik deze body zelden.
Nee precies. De D300 is zelfs op ISO400 behoorlijk belabberd. Je hebt gelijk.

Tobias

Bericht door Tobias » zo aug 08 2010 10:02 pm

Tom schreef:
Tobias schreef:De D300 vind ik nu niet echt top op 800 en zelfs op 400 gebruik ik deze body zelden.
Nee precies. De D300 is zelfs op ISO400 behoorlijk belabberd. Je hebt gelijk.
Belabberd daar doe je de D300 teveel geweld mee aan. In vergelijking met de D700 (de D3s vind ik een stap te groot) gaat het nog niet eens zozeer om ruis maar meer over de totale overdracht. Daar vind ik de D700 onder sommige omstandigheden beter op 1600 iso dan de D300 op bv 400.

Wil zeker mijn werkpaard bij uitstek niet te kort doen. Ook op 800 zijn er (onder de juiste condities) goede resultaten te behalen. http://www.pbase.com/huibtom/image/94941711 maar als ik hier een D700 had in kunnen zetten (toen nog niet in bezit) dan zou er meer detaillering aanwezig zijn op 1600 iso.
Laatst gewijzigd door Tobias op zo aug 08 2010 10:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Tobias

Bericht door Tobias » zo aug 08 2010 10:05 pm

noortje53 schreef:Jeetje mineetje Tobias, hij valt flauw als ie jouw werk ziet. En mijn mond viel ook open.... :huh:
Geweldig aanbod van je dat ie een keer mag komen. Ik zal hem even berichen.
Ik denk zelf dat er bij Aart nog wel wat winst te behalen valt in de scherpstelvelden en wat andere zaken. Ik bericht je vanavond nog even in een PM.
Groet,
Mieke
Niet zo bescheiden! Je stillevens mogen er zijn, evenals je overige werk!

arie griffioen

Bericht door arie griffioen » wo sep 08 2010 9:40 pm

Goeden avond
Een d300 is een goede camera denk ik.
Snelle af en goede scherpstel punten.
En een leuke prijs voor de body.
Ik gebruik hem zelf ook met heel veel voldoening.
Lens en cropfactor is 750mm en bij een scherpe foto is er ook nog wel 1of 2 maal te croppen zonder zichtbaar verlies .
Groetjes arie.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo sep 08 2010 9:55 pm

Dag forumleden,
Ik heb dit topic opgestart voor een lid van mijn fotoclub. Namens Aart wil ik jullie dan ook hartelijk bedanken voor jullie adviezen.
Ik kan jullie vertellen dat Aart een Nikon D300(s) en een 70-200 rijker is. Heeft er ook een TC 1.4 bij gekocht.
En dan als klapper: er komt ook een 500mm aan.
Mede door een persoonlijke demo van een enthousiast Nikon-lid is Aart overstag gegaan. Het was fantastisch dat hij die kans kreeg, om in eigen omgeving de spullen vast te houden en het Nikon-gevoel te krijgen.

Persoonlijk wil ik jullie natuurlijk ook bedanken. Bij deze dus.

Vriendelijke groet,

Mieke

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » do sep 09 2010 10:42 pm

Daar gaat Aart nog ontzettend mee genieten!
Proficiat met zijn keuze.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » do sep 09 2010 10:50 pm

Dat weet ik wel zeker Rinus :) .
Maar even alles ontdekken als je Sony gewend bent.
Groet,
Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”