Tips natuurfoto's watervallen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Nienke1

Tips natuurfoto's watervallen?

Bericht door Nienke1 » ma aug 09 2010 8:35 pm

Hallo,
Ik ben een beginnende digitale fotografie hobbyist en weet dat ik nog heeeeeeel veel te lezen, leren en oefenen heb. Ik heb net een D90 gekocht met de volgende lenzen: AF-S Nikkor 18-105 mm 1: 3,5-5,6 G ED DX en AF-S Nikkor 55-200 mm 1: 4-5,6 G ED DX.
Normaal gesproken durf ik mijn camera niet mee te nemen op vakantie (bang voor verlies, schade, diefstal). Maar nu ga ik binnenkort naar een gebied waar hele prachtige watervallen (o.a. Herrison) zijn. Nou kun je foto's downloaden, maar ik vind het natuurlijk vele malen leuker om zelf van die mooie foto's te schieten. :) Kan iemand me (zonder hele ingewikkelde uitleg sorry) tips geven hoe ik een zo mooi mogelijk resultaat bereik?? Althans in ieder geval voor een beginner.
Ik heb eerder een spiegelreflex gehad (analoog) en daar hele leuke foto's meegemaakt, maar nooit verder gekomen dan de auto-stand. Met deze camera wil ik wel de diepte in en ga zeker een gedegen cursus volgen.
Ik heb al ervaren dat de automatische stand bij deze Nikon niet zulke mooie/superscherpe resultaten geeft als mijn eerdere camera, maar heb wel hele mooie opnamen gezien bij het zoeken naar een geschikte camera. Ik heb zoals je dat kunt noemen, watervrees en ben (mede-beginners zullen dit vast herkennen...) nog bang om de fabrieksinstellingen te veranderen, omdat ik nog niet goed genoeg weet hoe ik het weer terug moet zetten en wat ik precies doe. :oops: Nou kan ik de komende week zeker nog oefenen, maar ik heb in de omgeving hier geen vergelijkbare objecten om te fotograferen. Ik zou zo graag met op zijn minst een paar hele mooie plaatjes terug komen.
Is iemand bereid deze beginneling op weg te helpen?
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!

Bart Gossen

Re: Tips natuurfoto's watervallen?

Bericht door Bart Gossen » ma aug 09 2010 9:03 pm

Hoi Nienke,

Welkom! Zelf ben ik begonnen om de techniek te leren begrijpen zoals diafragma en sluitersnelheid (en bij de D90 kun je ook veel met ISO spelen). Wat doet dit met je foto als je daar aanpassingen aan verricht (bekijk het resultaat op je computer)? Als je dat een beetje in de smiezen hebt dan kun je al snel naar de stand A (aperture) en S (shutterspeed) gaan en daarmee gaan spelen. Probeer een en ander maar gewoon in de woonkamer uit op een voorwerp wat op de tafel staat.

Om watervallen mooi te fotograferen, dat zul je in veel draadjes zien, worden relatief lange sluitertijden gebruikt (daardoor heb je een vaste hand nodig/stabiele ondergrond maar moet je ook waken voor overbelichting) of je gebruikt een ND-filter om overbelichting tegen te gaan.

Ik heb het in al meer draadjes geschreven, ik heb veel gehad aan digitalefotografietips.nl. Op de website van Nikon staat volgens mij ook uitleg over wat basisbegrippen en Canon heeft ook veel voorbeeldfilmpjes (de letters zijn volgens mij anders maar principe is bij elk merk hetzelfde). Voordeel van websites is dat je direct voorbeelden ziet. In de handleiding kan het allemaal wat abstracter staan.

Vooral veel oefenen! Op de automatische stand kun je altijd nog terugvallen om daar nog snel een plaatje mee te schieten.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma aug 09 2010 10:25 pm

Ik denk dat de beste tip hierboven al gegeven is door Bart; lees over en experimenteer met de elementaire begrippen zoals sluitertijd, diafragma en ISO. Daarna kun je gaan spelen met sluitertijdvoorkeuze of diafragmavoorkeuze en bij een waterval voor een langere sluitertijd kiezen om beweging in het water te krijgen (in plaats van het te "bevriezen" met een snelle sluitertijd).

Hoe je dit simpel kan doen: Zet je camera op een zo laag mogelijke ISO waarde (ik denk 200 bij de D90) en op diafragma voorkeuze (A-stand). Stel het diafragma in op een hoog getal (bijvoorbeeld 22). Dit komt overeen met een kleine diafragma opening (hoe hoger het getal hoe kleiner de opening - 22 is dan ook eigenlijk 1/22) en dus komt er weinig licht de camera binnen. De camera zal dit tekort aan licht compenseren met een langere langere sluitertijd.

Of die sluitertijd dan genoeg is om echt beweging in het water te zien dat hangt van de omstandigheden af. Bij een waterval in het bos en met bewolkte hemel waarschijnlijk wel. Is het echter een zonnige dag dan zal, ondanks de kleine diafragma opening en de lage ISO, de door de camera gekozen sluitertijd nog te kort zijn om beweging in het water te krijgen. Wat dan? Zelf handmatig een langere sluitertijd kiezen gaat niet want dan overbelicht je de foto.
Enige optie die je dan hebt is om voor minder licht te zorgen; dit kan door een donker filter voor de lens te plaatsen. Dit kan een ND (neutraal grijs) filter zijn maar ook een polarisatiefilter houdt aardig wat licht tegen.

Oh ja, en werk je met langere sluitertijden gebruik dan de zelfontspanner en een statief. Heb je geen statief probeer dan op een andere manier je camera "vast" te zetten. Ik heb al vele verschillende noodstatieven gebruikt in de loop der jaren; rotsblokken of stenen muurjes met een opgevouwen trui of t-shirt erop, de hittepit van mijn vriendin, een wollen muts en ga zo maar door.

En voor de komende week: lees en oefen ze!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 09 2010 10:57 pm

De tips voor de waterval laat ik even aan anderen over. Wel even een opmerking over het "niet meenemen van je camera op vakantie". Dat moet je natuurlijk absoluut WEL doen. Dat is de beste mogelijkheid om lekker te fotograferen. Laat dat je niet afnemen door wat angst. Een camera niet meenemen, dat is pas echt zonde!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di aug 10 2010 7:47 am

Nienke1 schreef:prachtige watervallen (o.a. Herrison) zijn.
Iets anders geschreven is Herisson en dan kom je dit tegen:

Afbeelding
Gemaakt met statief en zonnekap. tegenlicht en middels een grijsfilter, lage iso, diafragma 11 en een sluitertijd van rond de 3 tot 15 seconden.

Afbeelding
idem

Afbeelding
idem. maar er is minder zon. Gezien het blauw, misschien gemaakt rond de schemering, dan heb je ook geen grijsfilter nodig. De maker: "Voor deze opname heb ik de focus gericht op de voet van de waterval. Daar waar al het water met geweld naar beneden komt. Om een gevoel van beweging te creëren heb ik een lange sluitertijd gebruikt."

Afbeelding
moet je zeker maken. Nodig waterdichte wandelschoenen, plastic tas om de cameraspullen, statief en nu al vast opzoeken in de handleiding hoe de zelfontspanner van je camera werkt.

Meer foto's: http://www.google.nl/images?hl=nl&clien ... 90&bih=912

Ga eens oefenen bij de waterval in Arnhem (Sonsbeek)
Afbeelding
woon je daar niet in de buurt: google waterval en naam van je woonplaats of omgeving

leren over fotografie: Basisbegrippen fotografie (en iets meer) van dit forum
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =35&t=7462" onclick="window.open(this.href);return false;

Nienke1

Bericht door Nienke1 » wo aug 11 2010 6:39 pm

Beste Bart Gossen, weimaraner, Patrick en Hans Braakhuis,
Heel hartelijk bedankt voor het meedenken, de tips, het opzoeken en de uitleg! Ik ga er zeker mijn voordeel mee doen en ben ook al ijverig aan het lezen en oefenen. De waterval in Arnhem is ook mooi, maar inderdaad erg ver uit de route (meer dan 170 km). :wink: Dichtbij (op redelijke afstand) is niets te vinden.
De genoemde website is voor mij in ieder geval al erg informatief!

vriendelijke groeten

Bart Gossen

Bericht door Bart Gossen » do aug 12 2010 4:34 pm

Eea kun je wellicht op de badkamer wel nabootsen. Douche niet al te ver open zetten en douchekop ondersteboven houden :)

D.Sauer
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door D.Sauer » ma aug 30 2010 8:42 pm

het zal er ook van af hangen wat je zelf mooi vindt.
lange sluitertijd, waardoor het water een vage stroom wordt
of
korte sluitertijd waardoor je de afzonderlijke druppels ziet.

wil je niet gelijk naar de m stand kies dan voor de s stand (sluitertijdvoorkeuze).

begin bij een lage iso, ga je het dan niet redden met de sluitertijd die je wil hebben, dan je iso verhogen.
kom je bij een mooie waterval: neem de tijd maak meerdere foto's met verschillende instellingen, later kun je dan de mooiste er uit kiezen.
schiet je foto's in raw, als het dan nodig is kun je nog je belichting corrigeren.

mijn ervaring is je witbalans op bewolkt geeft een mooi resultaat

we zijn benieuwd naar je vakantie foto's

oh ja, als je een goeie verzekering hebt dan kun je je toestel gerust meenemen op vakantie.
bij sommige inboedelverzekeringen kun je die uitbreiden naar "buitendekking" dan ben je ook buiten de deur verzekerd.
http://picasaweb.google.nl/Dick1273" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D300s met wat NAS-bevredigende toebehoren.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”