Jop schreef:Bereik je zo'n foto met een lange sluitertijd of juist andere instellingen
@Jop, zo'n foto krijg met de langere sluitertijden. Foto's 3 en 4 moet je sluitertijden tot 30 sec (s-stand) nemen. Niet langer, want anders krijg je al een beginnende star trail zoals op foto 5. Foto 5 kun je in principe zo lang nemen als je wilt; deze was zo rond de 10 min (b-stand). Uiteraard statief en remote gebruiken, en ik adviseer zelfs om een stand MUP (Mirror-UP) te gebruiken als je camera dat heb. Voor de rest veel proberen, veel geduld hebben, en warme kleding aan..
dotcat schreef:Waarom heb je gekozen voor een diafragma van 2.8? En hoe ben je verder tot de belichtingsinstellingen gekomen? Sluitertijd, enz. Ben wel benieuwd hoe je dat beredeneerd hebt.
@dotcat, deze foto's waren geschoten met de 14-24 op 14mm, dus qua diafragma heeft deze al een scherptediepte meteen vanaf f/2.8. Lens handmatig op oneindig gezet (met een klein tikkie terug net vóór oneindig). Voor foto 5 had ik 'm achteraf op f/5 of f/.8 moeten zetten, omdat het resultaat té licht was. Omdat het in RAW geschoten was kon ik dat echter makkelijk corrigeren.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Roel