Denemarken, Noord-Jutland

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
rovinge

Denemarken, Noord-Jutland

Bericht door rovinge » zo aug 08 2010 12:04 pm

Hier een paar foto's vanaf mijn vakantieadres in Noord-Jutland, Denemarken.

Niet alleen van de omgeving, maar ook vanuit de tijdelijke achtertuin.

In twee andere verzameldraadjes vliegtuigen en vogels ook nog wat foto's geplaatst

Roel

1. Rubjerg Knudde.
Afbeelding

2. Rubjerg Knudde. Vuurtoren die langzaam verdwijnt onder het zand...
Afbeelding

3. Sterrenhemel. Linksboven het bos is de planeet Jupiter.
Afbeelding

4. De Melkweg
Afbeelding

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Denemarken, Noord-Jutland

Bericht door Matthieu » zo aug 08 2010 12:58 pm

Mooie foto's Roel !!

#1 zou ik juist onder de horizon gesneden hebben.
dan wordt de foto zowat abstract .

Heb je ook nog foto's van de sterrenhemel gemaakt
met als poolster het centrum waaromheen de andere sterren
lijken te draaien ?
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » zo aug 08 2010 1:09 pm

Roel,

Je mag je lens of sensor wel eens reinigen.. :shock: Wat een hoop sterren!! Nog nooit gezien..

Robert

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » zo aug 08 2010 10:30 pm

Bij foto 1 vraag ik me af wat dat gele 'ding' is :-) Ik vind dat je de vuurtoren wel heel speciaal hebt gefotografeerd, zo in dat tegenlicht. Ik vind dat wel geslaagd eigenlijk en weer eens wat anders.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

corretje

Bericht door corretje » zo aug 08 2010 10:33 pm

Ja, helemaal met JacTrum eens, foto 2 is erg mooi. Goed vastgelegd. En wat een sterren zeg!! Je zal ze moeten tellen voor het slapen gaan...

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » zo aug 08 2010 11:02 pm

Wauw, die foto's van de sterrenhemel vind ik echt top. Wat een kwaliteit en dat met iso 6400. Mooi hoor.

rovinge

Bericht door rovinge » zo aug 08 2010 11:06 pm

Bedankt voor alle feedback en reacties.
Matthieu schreef:met als poolster het centrum waaromheen
Je bedoeld zoiets? ;-). Dit was een snel probeersel van ongeveer 10 minuten; achteraf wel aardig gelukt.

5.
Afbeelding
JacTrum schreef:Ik vind dat je de vuurtoren wel heel speciaal hebt gefotografeerd, zo in dat tegenlicht
Ikzelf was ook blij verrast met het resultaat, hoewel ik daar niets speciaals voor het ingesteld. Achteraf gezien denk ik dat al het zand als een grote reflectiescherm werkt en zo de achterkant van vuurtoren netjes bijlicht. Het was overigens wel windkracht 5 à 6 bovenop het duin; We werden daar langzaamaan gezandstraald; ben 'thuis' een uur bezig geweest om al het zand uit twee cameras en objectieven te verwijderen....Je moet wat voor de mooie plaatjes over hebben ;-)

Roel

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma aug 09 2010 7:19 am

JA ! dat bedoel ik
gaaf hoor Roel ! :oohh:
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » ma aug 09 2010 11:10 am

Jeetje wat gaaf om te zien die sterren! Nooit geweten dat zoiets kan :oops: Bereik je zo'n foto met een lange sluitertijd of juist andere instellingen?
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » di aug 10 2010 8:08 pm

Heel erg mooi en apart. Waarom heb je gekozen voor een diafragma van 2.8? En hoe ben je verder tot de belichtingsinstellingen gekomen? Sluitertijd, enz. Ben wel benieuwd hoe je dat beredeneerd hebt.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

rovinge

Bericht door rovinge » wo aug 11 2010 9:32 am

Jop schreef:Bereik je zo'n foto met een lange sluitertijd of juist andere instellingen
@Jop, zo'n foto krijg met de langere sluitertijden. Foto's 3 en 4 moet je sluitertijden tot 30 sec (s-stand) nemen. Niet langer, want anders krijg je al een beginnende star trail zoals op foto 5. Foto 5 kun je in principe zo lang nemen als je wilt; deze was zo rond de 10 min (b-stand). Uiteraard statief en remote gebruiken, en ik adviseer zelfs om een stand MUP (Mirror-UP) te gebruiken als je camera dat heb. Voor de rest veel proberen, veel geduld hebben, en warme kleding aan..;-)
dotcat schreef:Waarom heb je gekozen voor een diafragma van 2.8? En hoe ben je verder tot de belichtingsinstellingen gekomen? Sluitertijd, enz. Ben wel benieuwd hoe je dat beredeneerd hebt.
@dotcat, deze foto's waren geschoten met de 14-24 op 14mm, dus qua diafragma heeft deze al een scherptediepte meteen vanaf f/2.8. Lens handmatig op oneindig gezet (met een klein tikkie terug net vóór oneindig). Voor foto 5 had ik 'm achteraf op f/5 of f/.8 moeten zetten, omdat het resultaat té licht was. Omdat het in RAW geschoten was kon ik dat echter makkelijk corrigeren.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Roel

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo aug 11 2010 9:41 am

Bedankt voor de reactie. Maakt veel duidelijk.

Voor foto 5 zou je dus eigenlijk f8 gebruikt willen hebben. Maar waarom dan niet f11. Draagt dit dan niet meer bij tot een grotere scherptediepte of heeft dit alleen maar te maken met de belichting (hoeveelheid licht).
Is het zo dat je bij een 14-24 lens bij 14mm op f2.8 al een scherptediepte hebt van pakweg 1.5 meter tot oneindig (ik vraag dit want ik ken deze lens niet :oops: )
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”