Advies gevraagd: Kirk NC-300 op 410 Junior Geared Head

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Myriad

Advies gevraagd: Kirk NC-300 op 410 Junior Geared Head

Bericht door Myriad » vr aug 13 2010 5:39 pm

Over een paar maanden wil ik graag een AF-S 300mm f/4 aanschaffen :P
(tenzij er binnenkort een upgrade van dit al wat oudere ontwerp (sinds 2000), maar klasse objectief tussendoor komt).
Deze wil ik gebruiken voor:
A. macro (met Kenko tussenringen of PN-11); soms vanuit de hand
B. groot wild (i.c.m. TC 1.7EII); vanaf statief
C. vogels (nieuw onderwerp voor me :roll: ; statief + TC?)
D. landschappen (ja ja, dat kan mooi zijn met een tele)
E. (buiten)sport
Genoeg gelezen over de meegeleverde slechte collar van dit objectief en daarom wil ik de NC-300 van Kirk erbij aanschaffen.
http://www.kirkphoto.com/Lens_Collar_fo ... _AFS.html#

De NC-300 heeft zoals bekend een ingebouwde (niet te vervangen) Arca-Style base plate.
Nu komt het; ik heb een Manfrotto statief (de 055PROB) i.c.m. een 410 Junior Geared Head (3-weg), die mij tot nu toe prima bevallen.
Die head heeft een Manfrotto 410PL Quick Release Plate met een 3275 snelkoppeling.

Ik ben niet van plan e.e.a. van die snelkoppeling af te vijlen.
Een mogelijkheid om e.e.a. te bevestigen zou de SQRC-3271 Manfrotto 3271 Quick Release Clamp van Kirk kunnen zijn:
http://www.kirkphoto.com/SQRC-3271_Manf ... lamp.html#

Op een andere site kwam ik daarvan de volgende relevante afbeelding tegen:
Afbeelding

Maar het is weer een tussenstuk (eigenlijk 2) erbij. :frown:

Zijn daar ervaringen mee?
Is de voet van die SQRC-3271 wel voldoende om een D300 met AF-S 300mm f/4 en Kirk NC-300 stabiel te dragen?
Ik kan niet de maten van de SQRC-3271 achterhalen, maar de voet van de NC-300 lijkt me langer dan de sleuf van de SQRC-3271.
Dan zou de combinatie m.i. geen optimale ondersteuning bieden.

Weliswaar heeft de volgende afbeelding een andere head, maar ik gruwel :shock: van dit soort oplossingen (ook gevonden op het internet):
(kijk naar de (te) korte basis waar de plate van de NC-300 op rust)
Afbeelding

Dat haalt toch voor een deel de optimale ondersteuning van de NC-300 onderuit?
Of heeft die NC-300 altijd een langere basis dan waar ie op rust?

Kan ik i.v.m. aanschaf van dit objectief beter gelijk maar ook een nieuwe head aanschaffen met een Arca Swiss style sleuf en QR?
Zijn er andere oplossingen?
En welk(e) type(n) heads zou(den) in aanmerking komen, gezien mijn verschillende gebruiksdoeleinden voor dit objectief?

Bij voorbaat dank voor nuttige suggesties.
Laatst gewijzigd door Myriad op vr aug 13 2010 9:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

edwin73

Re: Advies gevraagd: Kirk NC-300 op 410 Junior Geared Head

Bericht door edwin73 » vr aug 13 2010 7:33 pm

Hallo,

ik heb zelf deze combinatie, ik heb ff snel een paar voorbeeld foto's gemaakt, dan kun je zien hoe het één en ander eruit ziet,
met de schroef klem, van Kirk zoals je ziet steekt hij er wel wat over aan beide kanten, maar volgens mij is dit niet zo'n ramp qua stabiliteit.
mede omdat bij mij het hele spul op elkaar is afgestemd, tuurlijk is er ook een langere klem leverbaar van Kirk,
maarja dit is wat er bij de BH-3 ballhead erbij geleverd zat...

1. Afbeelding

2. Afbeelding

natuurlijk in jouw geval is de ketting zo sterk als de zwakste schakel, maar wat de orginele ietwat onstabiele gondel van de 300AFS- F4 betreft,
je hebt hier alleen last bij vrij lange sluitertijden, van zo rond de 1/60e...
maar al met al, het wordt door Kirk zelf gemaakt/aangeboden, en die weten heus wel wat ze doen denk ik.
het scheelt je (voorlopig?) wel de aanschafprijs van een andere kop, zoals de Kirk BH-3, of de BH-5...

Maar... als je dan toch echt zekerheid wilt, dan zou ik één van de al eerder genoemde ball heads aanschaffen,
dat past er gewoon het beste bij, het is dan helemaal op elkaar afgestemd. kost wat, maar dan heb je ook écht wat... 8)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

groeten; edwin.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » vr aug 13 2010 10:42 pm

Hoi,

Dat de plate wat kleiner is dan de collar, maakt niet uit. zitten ook 2 kleine schoefjes aan de onderkant zodat hij niet uit de klem kan schieten. Een extra plate van een ander merk of een extra klem op je bestaande kop monteren is minder. een ballhead met de klem is beter. Neem je dan ook nog een side kick van wimberley werkt het helemaal perfect.

Zelf gebruik ik hem ook met de Wimberley sidekick http://www.tripodhead.com/products/sidekick-main.cfm je krijg dan een soort schommelkop, is echt een aanrader!
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Myriad

Bericht door Myriad » vr aug 13 2010 11:11 pm

@Edwin:
Bedankt voor je informatie en verhelderende foto's.
Ik denk dat, gezien het soort fotografie wat ik van plan ben met dit objectief, een nieuwe ballhead met Arca style (QR) plate (Kirk, RRS of ...) toch de beste optie is.
Dat scheelt een paar zwakke schakels die het (als tussenoplossing) alleen maar duurder maken en niet optimaal. Ik ga me eens orienteren.
Wilde toch al een keer een ballhead erbij. Dan meteen maar een goede.
Ik zie niet gauw gebeuren dat ik zwaardere (lichtsterkere/meer tele) objectieven dan de AF-S 300mm f/4 zal gaan gebruiken.

@jpdejong:
Je jaagt mijn kosten nog verder omhoog :lol:
De sidekick voorlopig nog even niet.
Niettemin bedankt voor de door mij gevraagde suggestie(s)!

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 14 2010 9:08 am

Ik denk dat ik dan ga voor de volgende spullen van RRS:
- B2-Pro/L 80mm clamp
- BH-40 PF (of BH-55 PF vanwege de fijnere controle, maar is die niet te zwaar uitgevoerd)

Is dat een goede en verstandige keuze?

Géén B2 LLR II: 80mm LR clamp, want op de site van RRS staat het volgende:

NOTE: Choose a Lever Release clamp ONLY if you have quick release plates from Really Right Stuff or Wimberley. Lever
Release clamp are not user-adjustable, and different manufacturers may follow different standards when producing Arca-Swiss
compatible plates. Specifically, our Lever Release clamps do not work with plates from Markins, AcraTech, Arca-Swiss, and
some Kirk plates–the dovetails are too shallow. Choose a screw-knob clamp if you have plates OTHER than those from RRS or
Wimberley.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » za aug 14 2010 7:53 pm

hoi,

ik laat deze kop wel de 55 eind van dit jaar of begin volgend jaar ook van uit de vs meenemen. ik zou wel gaan voor de BH-55 Pro en BH-55 with B2-Pro II clamp. de pf is als je geen clamp wil, zeggen ze op de site.

voor het prijs verschil tussen de 40 en 55 hoef je het ook niet meer te laten bij dat bedrag.

Zijn er eigenlijk mensen op het forum die deze kop al hebben?

groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

Myriad

Bericht door Myriad » zo aug 15 2010 10:08 am

Ik wil een clamp die groter is dan de standaardmaat. Daar heb je bij deze de platform uitvoering nodig.
Maar ja, ik moet nog goed het e.e.a. overwegen, want bij een BH-55 i.p.v. een BH-40 moet ik toch echt eerst een ander statief.
Zit er sowieso over te denken om m'n Manfruti statief te gaan vervangen door een Gitzo.

En dat allemaal naar aanleiding van een objectief ...

Mensen die een BH-55 zouden kunnen hebben:
Harrie Gerrits, a90, yoyo, mikemix

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”