hulp gezocht: studiofoto's enorm overbelicht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Grojan
Forumlid
Forumlid

Re: hulp gezocht: studiofoto's enorm overbelicht

Bericht door Grojan » ma aug 16 2010 10:21 pm

Je kan prima een set studio flitsers met je camera flitser aan sturen, je moet dan je camera flitser op M zetten en instellen op b.v 1/128, in M heb je geen voorflits en bij deze lage waarde zie je er op de foto over het algemeen niks van terug.

Groeten Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 16 2010 11:10 pm

Prima Jan, dit is de enige juiste optie als je gebruik maakt van de interne flitser om andere "domme" flitsers via een slave functie aan te sturen. Voor de camera flitser kun je nog een Nikon SG-3IR IR afscherm-plaatje plaatsen, zodat de interne flitser geen zichtbaar licht op je onderwerp geeft, maar wel externe slaves aanstuurt.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar de TS heeft het over een draadloze trigger RF604D waarbij hij overbelichting krijgt.
Of het nu een IR-trigger is of een radiografische trigger, het enige wat zo'n trigger doet, zijn externe "domme" flitsers ontsteken op het signaal wat de trigger uitzendt, en de ontvanger het signaal opvangt waar een studioflitser op aangesloten is.
De interne flitser van een camera wordt in het geheel niet gebruikt.
Dat opnamen overbelicht zijn, is enkel en alleen te wijten aan een te hoog ingesteld vermogen van de gebruikte studioflitsers.

Dat met aansturing als slave via de interne flitser een belichting wel goed uitpakt is meer toeval als wijsheid. Komt wellicht dat nog net een "staartje" van het wellicht ook hier veel te hoog ingestelde vermogen aan studiolicht nog nagloeit als de flitser eerder is ontstoken mocht de interne flitser niet op manuele instelling zijn gezet, en studioflitsers meeflitsen op de meet vóórflits. Zoals eerder is opgemerkt.

Overigens een flitsbelichtingsmeter zoals eerder wordt voorgesteld, is misschien wel handig, maar totaal overbodig in het afregelen van je studioflitsers. Binnen 1 seconde van een testopname zie je resultaat op de LCD-monitor van je camera en zie je zo aan histogram en de lichtverdeling van het opgenomen beeld of het vermogen van je studioflitsers juist of onjuist is ingesteld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » di aug 17 2010 12:06 am

Het zijn 2 stuks Orion 400W studio flitsers van Aurora Lite Bank, zie http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... 4578&pc=83" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf denk ik dat het inderdaad komt door de voorflits waardoor de studioflitsers te vroeg afgaan. Het zijn geen Nikon CLS flitsers, dus het verschil tussen de voorflits/echte flits zien ze niet lijkt me. Verder vond ik al dat ik vrij veel power moest gebruiken om een goede belichting te krijgen (~50%), nu via de radiotrigger slechts een fractie (<10%). Dat komt vast doordat ik effectief maar een stukje van de studioflits meepakte in de opname. Het kan niet nul geweest zijn want dan had ik wel schaduwen op de achterwand moeten zien.

Ik gebruik overigens een Lastolite Hilite achterwand om 100% witte achtergronden te krijgen. Dat werkt fantastisch moet ik zeggen. 1 flitser in de achterwand en 1 in een softbox schuin van voren. Scheelt een heleboel photoshoppen.

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » di aug 17 2010 12:18 am

Grojan schreef:Je kan prima een set studio flitsers met je camera flitser aan sturen, je moet dan je camera flitser op M zetten en instellen op b.v 1/128, in M heb je geen voorflits en bij deze lage waarde zie je er op de foto over het algemeen niks van terug.

Groeten Jan
Volgens mij heb ik alle varianten getest (DDL, M, uit), maar zo te zien is er inderdaad alleen in de M stand geen voorflits - weer wat geleerd. Bedankt, ik ga het morgen nog een keer testen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 17 2010 9:30 am

Nog wat aanwijzingen om "zichtbaar" het verschil waar te nemen tussen een vóórflits en een hoofdflits.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p231603" onclick="window.open(this.href);return false;

evertfoto

Bericht door evertfoto » di aug 17 2010 7:10 pm

Heb er misschien overheen gelezen, maar met Studioflitsers werken betekent toch ook dat de belichtingsstand van de camera "automatisch" op de M-stand gezet dient te worden?
Met een losse lichtmeter de hoeveelheid licht meten en je weet het te gebruiken diafragma.
Als ik het mis of niet begrepen heb hoor (lees) ik het graag.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 17 2010 8:22 pm

Hoe bedoel je "automatisch" op M? Er gebeurt niks automatisch, je zult het echt door eigen interactie op de M-stand moeten zetten. Maar dat is geenszins het probleem van de TS, die heeft de camera gewoon op M gezet, dat is reeds aangegeven in zijn eerste posting: "Uiteraard werk ik in M stand". Dus daar heb je inderdaad overheen gelezen,
En een losse belichtingsmeter is een overbodige uitgave. Die heb je voor dit soort zaken helemaal niet nodig.
Ook reeds eerder in de draad aangegeven, dus kennelijk ook daar overheen gelezen.

Toontje
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Toontje » di aug 17 2010 10:16 pm

Een flitsmeter kan zeker uitkomst brengen in deze materie en dat in combinatie met het gebruikte diafrgma.
Dan de studioflitsers op het goede vermogen zetten of verder of dichter bij plaatsen.
Je kan dure synchronisatie-apparatuur kopen of een simple kort van vijf meter.
Dit is mooier, beter maar niet makkelijker.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 1:52 am

Toontje schreef:Een flitsmeter kan zeker uitkomst brengen in deze materie en dat in combinatie met het gebruikte diafrgma.
Ik zeg niet dat het geen uitkomst zou kunnen bieden, maar is alleen een overbodige uitgave als je digitale camera die uitkomst je ook kan bieden. Ik zou zeggen, besteedt het geld beter aan iets zinvollers dan aan een flitsmeter.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”