juiste gebruik van ND filters

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
roes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

juiste gebruik van ND filters

Bericht door roes » wo aug 18 2010 8:51 am

Halo allemaal ,

ik heb mij 2 ND grijsfilters gekocht , nu is mijn vraag wat het juiste gebruik ervan is :?: .
Moet ik de ND filter op mijn bestaande UV filter schroeven of moet de UV op de ND filter of mag de UV filter helemaal niet meer in combinatie met de ND filter.
Graag jullie advies en kennis want ik wil er wel de juiste resultaten mee boeken :huh: :roll: :wink: . Alvast bedankt :mryellow: .

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Daniël

Re: juiste gebruik van ND filters

Bericht door Daniël » wo aug 18 2010 9:11 am

Het lijkt mij dat je de UV filter eraf moet halen.

Het is immers hoe meer glas voor je objectief zit hoe meer flare en rotzooi krijgt.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » wo aug 18 2010 9:28 am

Hallo Daniel ,

Met dat idee liep ik ook al rond , alleen zocht ik een bevestiging of het juiste antwoord :roll: :wink: .
Nog maar eens afwachten wat er nog meer uitkomt , want ik wil wel de juiste resultaten boeken met de filters :mryellow: .

groeten jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 18 2010 9:53 am

Met filters stapelen heb je ook kans op vignettering doordat de vattingen van het filter het licht gaan tegenhouden.
Een UV filter voegt helemaal niets toe in een opname, dus laat die er dan ook beter af.

Het effect van een grijsfilter is dat het licht tegenhoudt. Niet meer niet minder.
Bij gelijkblijvend diafragma gaat daarmee de sluitertijd omlaag, of bij gelijkblijvende sluitertijd moet je een grotere diafragma/opening gebruiken.
Afhankelijk hoe sterk de waarden zijn van de ND/filters kan dat verschil meer of minder groot zijn.

ND-filters worden gebruikt om bijv. water van stromende beekjes onscherp op de foto te krijgen, of wolkenluchten vast te leggen die als veeg-effecten voorbijtrekken. Of om onder relatief heldere lichtomstandigheden toch met vol open diafragma-opening te kunnen werken voor een kleine scherptediepte.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 18 2010 10:01 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo aug 18 2010 9:58 am

Een ND filter heeft dus vooral de bedoeling om je camera(opname) te vertragen.
Een filter met een waarde van 1stop verdubbelt de opnametijd indien de rest van de instellingen op je camera ongewijzigd is(iso en diafragma).......of laat je toe om je diafragma een volle stop verder open te zetten en toch met een ongewijzigde sluitertijd en isowaarde te blijven werken.

Er is niet één enkel ND filter welke geschikt is voor elke situatie. Bij de aankoop van slechts 1 ND filter moet je dus op voorhand de keuze maken waarvoor je het filter vooral wil gaan gebruiken. Is het de bedoeling om seconden lange opnames te maken in daglicht dan moet je voor een sterk filter kiezen ( 6,8,10 stops). Wil je in minder goeie lichtomstandigheden ( bv in een bos of s'avonds) de sluitertijd nog wat trager dan is een 2 of 3 stops filter reeds voldoende.

Wil je haast elke situatie aankunnen dan zal je moeten opteren voor meerdere ND filters met verschillende waardes welke je apart of in combinatie gebruikt......of je kan ook nog kiezen voor een variabele ND filter. Deze laatste laat je toe door verdraaing van een ring een waarde tussen 2-8 stops te kiezen.
Laatst gewijzigd door Riemke op wo aug 18 2010 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » wo aug 18 2010 10:06 am

Best Leon & Riemke ,

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg ( en gelukkig wist ik er wel wat van en dat hebben jullie weer bevestigt :wink: ) maar ik weet nu dat ik geen UV filter moet gaan gebruiken wat het resultaat zou kunnen beïnvloeden :huh: :wink: :mryellow: .

groeten jos

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo aug 18 2010 10:33 am

Riemke schreef:..... of je kan ook nog kiezen voor een variabele ND filter. Deze laatste laat je toe door verdraaing van een ring een waarde tussen 2-8 stops te kiezen.
En die heb ik een aangeschaft. Zit momenteel op Kreta waar je eigenlijk tussen 11:00 en 16:00 niet "fatsoenlijk" kan fotograferen vanwege het harde licht. Ik moet zeggen met deze variable ND filter behoort dat tot het verleden. Ik kan de dames perfect vastleggen met een geringe scherptediepte. Ik zet ze in de schaduw, sluitertijd vast op 1/250, meet het licht, knijp dan m'n diafragma met 1 stop en daarna verdraai ik het filter zodat ik het gewenste diafragma krijg. Dan op de camera mijn master-flitser op TTL met een FEC van -2,7 als invulflits en een losse slave-flitser met Lumiquest Softbox III in de hand als hoofdlicht die standaard op TTL staat (yep ook voor mij is het vakantie dus word je lui en gebruik je de automaat van je laampjes). De zon wordt gebruikt als haarlicht. Kan niet missen, kind kan de was doen! Ook op Lassithi Plateau ben ik dankzij dit filter instaat geweest om de windmolentjes met draaiende wieken mooi vast te leggen. Er zit een mooie blur in de wieken. Statief? Het bekende touwtje :-)

Uiteraard alle filters verwijderen van je objectief en oppassen voor vignettering indien je meer dan 1 filter gebruikt.
Hope this helps en Kali Mera,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op do aug 19 2010 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » wo aug 18 2010 12:08 pm

Hallo Arthur ,

Ook jij bedankt voor je mooie uitleg :roll: :roll: :roll: ( kind kan de was doen :huh: :lol: ). Ik zal er eens mee aan de slag gaan in Zeeland en hoop jullie mijn resultaten te kunnen laten zien hier op het forum 8) :mryellow: . Ik wens jou nog een fijne vakantie op Kreta en ben weer zeer benieuwd naar jou " vakantie kiekjes " :lol: :lol: 8) .

groeten jos

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » wo aug 18 2010 5:24 pm

ALE schreef:
Riemke schreef:..... of je kan ook nog kiezen voor een variabele ND filter. Deze laatste laat je toe door verdraaing van een ring een waarde tussen 2-8 stops te kiezen.
En die heb ik een aangeschaft. Zit momenteel op Kreta waar je eigenlijk tussen 11:00 en 16:00 niet "fatsoenlijk" kan fotograferen vanwege het harde licht. Ik moet zeggen met deze variable ND filter behoort dat tot het verleden. Ik kan de dames perfect vastleggen met een geringe scherptediepte. Ik zet ze in de schaduw, sluitertijd vast op 1/250, meet het licht met m'n diafragma -1 stop en dan verdraai ik het filter zodat ik het gewenste diafragma krijg. Dan op de camera mijn master-flitser op TTL en een EV van -2,7 als invulflits en een losse slave-flitser met lumiquest Softbox III in de hand als hoofdlicht die standaard op TTL staat (yep ook voor mij is het vakantie dus word je lui en gebruik je de automaat van je laampjes). Kan niet missen, kind kan de was doen. Ook op Lassithi Plateau ben ik dankzij dit filter instaat geweest om de windmolentjes met draaiende wieken mooi vast te leggen. Er zit een mooie blur in de wieken. Statief? Het bekende touwtje :-)

Uiteraard alle filters verwijderen van je objectief en oppassen voor vignettering indien je meer dan 1 filter gebruikt.
Hope this helps en Kali Mera,

ALE
kun je hier wat van laten zien, ik bedoel de foto's i.c.m. nd filter + flits als beschreven?
Lijkt op Joey L , Neil van Niekerk

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo aug 18 2010 8:27 pm

Welk filter heb je gekocht Arthur als ik vragen mag ? heb jij de Singh Ray ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do aug 19 2010 9:03 am

a90 schreef:Welk filter heb je gekocht Arthur als ik vragen mag ? heb jij de Singh Ray ?
Die heb ik overwogen, is volgens de kenners de RR onder de variabele ND filters. Ik kon dat filter niet meer optijd in huis krijgen en heb daarom besloten om voor goedkopere variant te proberen van Light Craft. Wat ik er nu van kan zien lijkt alles zeer goed te gaan, de echte beooordeling kan ik pas geven zodra ik thuis ben. Mocht het resultaat dan nog te wensen overlaten dan bestel ik de Singh Ray.
Groet,

ALE

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do aug 19 2010 11:43 pm

Dank je Arthur voor je antwoord. Light Craft ga ik naar op zoek,

groet,

Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za aug 21 2010 5:59 pm

Dat zijn wat je noemt prijzen zeg voor die filters!
Ergens op het internet ook eens een verhaal gelezen dat je ook een (duur) circulair polarisatiefilter en een lineair polarisatiefilter op elkaar kunt zetten om het effect van een variabel ND filter te krijgen.
Ik ben toch wel bang dat je last gaat krijgen van vignettering. :(
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za aug 21 2010 6:10 pm

a90 schreef:Light Craft ga ik naar op zoek
De zaak waar Eelco werkt verkoopt deze filters o.a.
kali Spera,

ALE

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za aug 21 2010 11:57 pm

ALE schreef:
a90 schreef:Light Craft ga ik naar op zoek
De zaak waar Eelco werkt verkoopt deze filters o.a.
kali Spera,
ALE
En KE ook.
Riemke schreef:Dat zijn wat je noemt prijzen zeg voor die filters!
Maar dan heb je ook alle ND filters in één (**), plus traploos alles ertussen! Niks te wisselen. Scheelt tasruimte en tijd.

**..behalve de "ND Gradual" filters van Cokin, bovenste rijtje hier.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”