Riemke schreef:..... of je kan ook nog kiezen voor een variabele ND filter. Deze laatste laat je toe door verdraaing van een ring een waarde tussen 2-8 stops te kiezen.
En die heb ik een aangeschaft. Zit momenteel op Kreta waar je eigenlijk tussen 11:00 en 16:00 niet "fatsoenlijk" kan fotograferen vanwege het harde licht. Ik moet zeggen met deze variable ND filter behoort dat tot het verleden. Ik kan de dames perfect vastleggen met een geringe scherptediepte. Ik zet ze in de schaduw, sluitertijd vast op 1/250, meet het licht, knijp dan m'n diafragma met 1 stop en daarna verdraai ik het filter zodat ik het gewenste diafragma krijg. Dan op de camera mijn master-flitser op TTL met een FEC van -2,7 als invulflits en een losse slave-flitser met Lumiquest Softbox III in de hand als hoofdlicht die standaard op TTL staat (yep ook voor mij is het vakantie dus word je lui en gebruik je de automaat van je laampjes). De zon wordt gebruikt als haarlicht. Kan niet missen, kind kan de was doen! Ook op Lassithi Plateau ben ik dankzij dit filter instaat geweest om de windmolentjes met draaiende wieken mooi vast te leggen. Er zit een mooie blur in de wieken. Statief? Het bekende touwtje
Uiteraard alle filters verwijderen van je objectief en oppassen voor vignettering indien je meer dan 1 filter gebruikt.
Hope this helps en Kali Mera,
ALE