gijsmondria schreef:Erg mooie serie om mee te beginnen, Aan gevoel voor compositie hoef je niet te werken.
Zou voor mijn gevoel juist nog wel aan gewerkt moeten worden. Net wat te "slordig" in diverse opnamen.
Foto 1 de lichte rechthoeken in het midden, een (te) groot zwart vlak links en meer interessant licht op de muur rechts, zou ik de compositie meer asymmetrisch hebben gemaakt, dat zwarte vlak links veel kleiner maken, en rechts meer erop.
Foto 2 wel erg veel deur links. Foto 3 stoort me de aansnijding van de glazen deur met de onderrand (te weinig ruimte), bij foto 9 juist aan de bovenkant en dan erg veel ruimte aan de onderkant.
Foto 5 boven erg krap aangesneden, nog in de beweegbare arm met die constructie en onder zo ontstellend veel vloer.
Ik snap dat er geprobeerd is dramatiek in te leggen, maar dan zou je moeten kijken welke elementen daar net voor kunnen zorgen. Die "bloedplas" op de vloer had bijv. groter in beeld gekund (dichterbij?) en dan minder vloer.
Foto 6 boven zo ontzettend veel zwart waar niks gebeurd. IMO beter asymmetrisch, minder bovenkant laten zien, meer onderkant.
Foto 7 ook weer zo'n vreemde aansnijdingen, die steuntjes aan de bovenrand er net niet op, het grote wiel (en dan meer storend het loopvlak onder wat er net net niet op staat met zelfs nog wat ruimte eronder, dan de grote aansnijding rechts), en dan zoveel ruimte links.
Foto 11 IMO net teveel ruimte onder en rechts, en te weinig links en boven.
Foto 8 en 10 vind ik wel lekker in een juiste compositie en sfeer zitten, alleen een wat betere post-processing met iets meer contrast zodanig dat de heldere delen nog iets sterker worden, maar donker moet wel donker blijven.
Jammer dat die kit-lens soms zo'n opvallende vertekening heeft zodat deuren e.d. krom staan. Je zou PTLens eens kunnen gebruiken om de lens-vertekening op te heffen. Verder een paar foto's die net uit het lood staan dan beter recht zetten.
Dat toneel met die jongen op de grond hoeft voor mij niet. Die spijkerbroek en T-shirt met opdruk past niet bij dat gasmasker.
Wat wil je er eigenlijk mee uitdrukken?
gijsmondria schreef:
Wel is veel zwart dichtgelopen helaas waardoor je detail mist in de donkere delen.
Moet je dan perse altijd detail zien? Ik vind het juist wel sterk die sfeer en dramatiek erin. Het laat wat te raden over.
De lichtwerking in de foto's vind ik juist erg goed. Bijna een filmische benadering.