Beginner - Willekeurig

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Bbogus

Beginner - Willekeurig

Bericht door Bbogus » wo aug 18 2010 10:28 pm

Ahoy allemaal! Na een beetje rondgeneusd te hebben heb ik besloten me aan te melden; ik ben inmiddels lid van een ander (klein) fotografie forum maar krijg daar niet zoveel gewenste (opbouwende) kritiek.
Vandaar dat ik me hier ingeschreven heb, op zoek naar opbouwende feedback en kritiek. Ik gebruik een Nikon D3000 met een -helaas- erg oud 18-70mm objectief dat ik van een vriend te leen heb, aangezien de autofocus van de kit lens 2 weken geleden de geest gaf. Onderstaande plaatjes zijn geschoten in een leegstaand ziekenhuis in België. Houd je ajb vooral niet in qua feedback en kritiek, ik kom hier om te leren en mezelf te verbeteren! Alvast bedankt.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bbogus op do aug 19 2010 2:15 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Re: Beginner - Willekeurig

Bericht door gijsmondria » wo aug 18 2010 11:38 pm

Erg mooie serie om mee te beginnen, Aan gevoel voor compositie hoef je niet te werken. :D

Wel is veel zwart dichtgelopen helaas waardoor je detail mist in de donkere delen.
En mag je hier op het forum foto's plaatsen tot 1200 pixels breed, dat kijkt nog mooier :wink:
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 19 2010 12:44 am

gijsmondria schreef:En mag je hier op het forum foto's plaatsen tot 1200 pixels breed, dat kijkt nog mooier :wink:
Niet correct. Maximaal 1024 pixels hoog of breed.

Als dat "oude objectief" een AFS 18-70 DX is, dan heb je toch een veel mooier objectief dan je kitlens? :huh:

Aparte serie. Ik denk alleen dat je de beste foto's eruit zou moeten selecteren; de serie is nu te groot naar mijn idee. Niet alleen voor de forumregels, maar gewoon ook als serie. Er zit genoeg mooi spul tussen om een prima serie neer te zetten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do aug 19 2010 1:10 am

Foto 2 en 3 vind ik nog wel wat!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 19 2010 10:45 am

gijsmondria schreef:Erg mooie serie om mee te beginnen, Aan gevoel voor compositie hoef je niet te werken. :D
Zou voor mijn gevoel juist nog wel aan gewerkt moeten worden. Net wat te "slordig" in diverse opnamen.

Foto 1 de lichte rechthoeken in het midden, een (te) groot zwart vlak links en meer interessant licht op de muur rechts, zou ik de compositie meer asymmetrisch hebben gemaakt, dat zwarte vlak links veel kleiner maken, en rechts meer erop.
Foto 2 wel erg veel deur links. Foto 3 stoort me de aansnijding van de glazen deur met de onderrand (te weinig ruimte), bij foto 9 juist aan de bovenkant en dan erg veel ruimte aan de onderkant.
Foto 5 boven erg krap aangesneden, nog in de beweegbare arm met die constructie en onder zo ontstellend veel vloer.
Ik snap dat er geprobeerd is dramatiek in te leggen, maar dan zou je moeten kijken welke elementen daar net voor kunnen zorgen. Die "bloedplas" op de vloer had bijv. groter in beeld gekund (dichterbij?) en dan minder vloer.
Foto 6 boven zo ontzettend veel zwart waar niks gebeurd. IMO beter asymmetrisch, minder bovenkant laten zien, meer onderkant.
Foto 7 ook weer zo'n vreemde aansnijdingen, die steuntjes aan de bovenrand er net niet op, het grote wiel (en dan meer storend het loopvlak onder wat er net net niet op staat met zelfs nog wat ruimte eronder, dan de grote aansnijding rechts), en dan zoveel ruimte links.
Foto 11 IMO net teveel ruimte onder en rechts, en te weinig links en boven.

Foto 8 en 10 vind ik wel lekker in een juiste compositie en sfeer zitten, alleen een wat betere post-processing met iets meer contrast zodanig dat de heldere delen nog iets sterker worden, maar donker moet wel donker blijven.

Jammer dat die kit-lens soms zo'n opvallende vertekening heeft zodat deuren e.d. krom staan. Je zou PTLens eens kunnen gebruiken om de lens-vertekening op te heffen. Verder een paar foto's die net uit het lood staan dan beter recht zetten.

Dat toneel met die jongen op de grond hoeft voor mij niet. Die spijkerbroek en T-shirt met opdruk past niet bij dat gasmasker.
Wat wil je er eigenlijk mee uitdrukken?
gijsmondria schreef: Wel is veel zwart dichtgelopen helaas waardoor je detail mist in de donkere delen.
Moet je dan perse altijd detail zien? Ik vind het juist wel sterk die sfeer en dramatiek erin. Het laat wat te raden over.
De lichtwerking in de foto's vind ik juist erg goed. Bijna een filmische benadering.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bbogus

Bericht door Bbogus » do aug 19 2010 1:01 pm

Hallo allemaal! Bedankt voor de tips en reacties tot dusver.
De lens die ik nu gebruik is inderdaad de AFS 18-70mm DX! Kan iemand mij vertellen hoe het mogelijk is dat deze in vergelijking met foto's genomen met mijn kitlens enigzins onscherper lijken (vooral als ik kijk naar foto's met tekst er in). Komt dit door de vaak beperkte lichtomstandigheden in het ziekenhuis of kan het echt liggen aan de lens die nu toch al even mee gaat? De compositie tips neem ik zeker mee en ga hier op letten bij de volgende shoot en bij het bewerken achteraf. Ik werk ook even wat foto's weg, was weer -te- gehaast en heb daarbij de forumregels nog niet doorgelezen :oops:. Daarnaast is de foto van een vriend van mij in de tandartsstoel een toevallig schot geweest; we waren aan het dollen en vond achteraf de foto wel in de serie passen met alle donkere en grauwe beelden. De gehele serie is trouwens te bekijken op http://www.flickr.com/bbogus" onclick="window.open(this.href);return false; !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 19 2010 1:22 pm

Bbogus schreef:Ik werk ook even wat foto's weg, was weer -te- gehaast en heb daarbij de forumregels nog niet doorgelezen :oops:.
Dat had je nu eigenlijk niet meer moeten doen, want daarmee hebben mensen die dit draadje ook lezen en er iets van op willen steken geen aanknopingspunten meer omdat nu de foto's ontbreken, met het commentaar wat er al wel op is gekomen. Het klopt ook niet meer met de nummers. Dus liever weer in exact dezelfde volgorde terugzetten, dan hebben mensen er nog iets aan. Het is ook niet erg galant tegenover degene die de moeite neemt je foto's van commentaar te voorzien. Die schrijft nu voor Jan Doedel.
Dat de forumregels zijn overtreden, is dan wellicht iets voor een volgende keer om er direct rekening mee te houden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 19 2010 1:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bbogus

Bericht door Bbogus » do aug 19 2010 1:33 pm

Daar heb je een goed punt - is er een manier om een gewijzigde post ongedaan te maken? Ik had een greep gedaan uit de serie en deze in het topic geplaatst, en het word gokken om ze in goede volgorde terug te zetten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 19 2010 1:36 pm

Ongedaan gaat niet, of je moet toevallig in je browser nog ergens een tab-blad open hebben staan met de oude indeling, zodat je de huidige kunt wijzigen. Maar aan de hand van het commentaar moet het aardig zijn terug te halen, hoe de volgorde is geweest. Ik zal eens kijken op Flickr en je via PB een lijstje sturen met links.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do aug 19 2010 2:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bbogus

Bericht door Bbogus » do aug 19 2010 2:16 pm

Ze staan er weer op. Dank voor de hulp! :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”