Een uurtje vogels schieten in de polder

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Een uurtje vogels schieten in de polder

Bericht door a90 » do mei 17 2007 11:09 pm

Had nog een uurtje tijd vanmiddag en kwam wat leuke vogeltjes tegen. Bij deze de plaatjes

Koet met jong
1.
Afbeelding

Meneer kuifeend
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding

Mevrouw kuifeend
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding

Witte kwikstaart met eten voor zijn kroost
6.
Afbeelding

Helaas te weinig tijd voor meer maar voor een uurtje tijd nog heel wat gelukte foto's gemaakt
Laatst gewijzigd door a90 op do mei 17 2007 11:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » do mei 17 2007 11:35 pm

Foto 5 vindt ik het mooiste, goed scherp, detail en mooi van kleur. Ook mooi is die weerspiegeling.. :lol:

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

paparazzi

Bericht door paparazzi » do mei 17 2007 11:39 pm

qua compo vind ik 4 het best, maar hij is wel erg onscherp

op de andere foto's jammer van dat uitgebeten wit, het is ook heel lastig om zwart/witte beesten goed belicht erop te krijgen

BUG322

Bericht door BUG322 » vr mei 18 2007 12:34 am

Ik vind ze allemaal wel aardig gelukt wetende dat zwart moeilijk is om te schieten

groetjes

rik6230

Bericht door rik6230 » vr mei 18 2007 12:38 am

Vind 4 ook het beste. De weerspiegeling is mooi en voegt echt iets toe. Jammer dat hij niet helemaal scherp is.
Het kwikstaartje is ook mooi alleen jammer van het witte vlak links beneden.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » vr mei 18 2007 7:19 am

best mooie platen met welke lens en camera??

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 18 2007 8:41 am

Als ik deze foto's zie dan denk ik dat het telewerk toch niet echt mijn belangstelling zal gaan krijgen.
Van compositie is er nauwelijks sprake. Als je dat vergelijkt met een groothoek, waar bij een iets andere stand en positie van de camera een totaal andere foto oplevert, is dit m.i. allemaal vrij saai. Eend midden in de foto. En dat is het dan. Het enige wat je nog kan doen is zorgen dat de achtergrond leuk is, maar scherptediepte kan je sowieso vergeten.
De meest spannende foto's die ik zie zijn met groothoek gemaakt. Kijk maar eens naar de WorlPress foto's. Het merendeel is groothoek.
Ik zie voorlopig maar van tele af.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr mei 18 2007 9:54 am

Marten, Ik ben het niet met je oneens maar het zijn vogeltjes van 15 centimeter op 10 a 15 meter afstand. Als ik daar met 17mm op ga staan dan zie je het vogeltje niet meer. Mijn doel met deze foto's is om de diertjes zo goed en scherp mogelijk in beeld te brengen en zo de details van de vogels goed te kunnen zien. Niet altijd lukt dat (bijna nooit) maar bij 5 is het goed gelukt en bv. foto 4 vond ik wel aardig door de kleuren en de weerspiegeling ondanks dat ie niet helemaal scherp is.

Het is mijn doel niet geweest om spannende foto's te maken. De vraag is of je dat lukt met een eend als object midden op de dag.

Een kwikstaartje bijvoorbeeld is net iets groter als een mus en enorm schuw. De kans dat je die van dichtbij fotografeert is vrijwel nul. Het is bij alle opnames de afstand die je dichtbij brengt.

:)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Rogier

Bericht door Rogier » vr mei 18 2007 10:42 am

Ik kan het niet echt met je eens zijn Marten. Met een tele kun je wel degelijk spannende composities maken, het is puur aan jezelf of je dit doet of niet. En wat scherptediepte betreft: telelenzen hebben juist weer de eigenschap een beperktere scherptediepte te hebben, iets wat ik bijvoorbeeld bij portretten graag gebruik. Dat de meeste foto's bij de World Press Photo met groothoek gemaakt zijn zegt niet zoveel, persfotografie leent zich nou eenmaal erg goed voor groothoek.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 18 2007 11:16 am

@ a90: klopt, die eend schiet je alleen met een tele. Dat geldt voor alle dieren in de natuur. Als je bioloog bent of natuurfotograaf (fauna) dan kan je niet zonder. Of als sportfotograaf.
Maar het is mijn soort foto niet.
Het besluipen van "locals" (zie elders op dit forum) met een telekanon is sowieso niet mijn piece of cake.

@ Rogier: ja portretten maar dan wat mij betreft met een zeer gematigde tele, bij filmcamera's zo'n 85 tot 105 mm brandpuntsafstand. Bij digitaal (crop 1,5) is dat iets tussen de 55 - 70 mm.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » vr mei 18 2007 11:25 am

Marten, ben het helemaal met je eens, ben ook een groothoek fan, lekker contact maken met de locals, zoals jij dat noemt, soms een kleine portretlens als de 85 mm in zetten, maar dit soort gecentreerde foto's spreken mij ook niet aan.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 18 2007 11:45 am

Met die term "locals" refereerde ik naar een draadje waar het fotograferen op afstand van mensen in vakantielanden ook aan de orde was:
zie link op dit forum :D

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr mei 18 2007 12:36 pm

Eeh ja, dat wordt een beetje vreemde discussie.

Als er plaatjes van vogels staan die met een tele genomen zijn, aangeven dat het je ding niet is en bij voorkeur foto's ziet van mensen die met een groothoek gefotografeerd zijn in het buitenland. :?

Opmerkingen over scherpte en compositie daar kan ik weer wel wat mee overigens.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mei 18 2007 1:49 pm

Zo je wilt.
Ik vind alle foto's flets, geen van de foto's is echt scherp en ik zie geen andere compositie dan dat de eend en kwikstaart precies in het midden gefotografeerd zijn.
Scherpte: je hebt op 400 mm met 1/320 sec geschoten. Statief gebruikt of uit de hand? Geen statief, dan beter met 1/400 of liefst nog korter.
Capture NX geeft aan dat je handmatig hebt belicht. Heb je misschien (al dan niet bewust) onderbelicht?

Beetje aan gesleuteld in NX, wat verscherpt, wat meer contrast.
Nu kan je die boeggolf bij die eend tenminste weer zien!

groet,
Marten

OORSPRONKELIJK

Afbeelding

BEWERKT

Afbeelding

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr mei 18 2007 5:31 pm

Ik vind persoonlijk foto 1 het interessantst de interactie met de oudervogel die het jong voert, moet alleen wel scherp zijn en jammer dat het wit is uitgebeten .
Zoals voor elke vorm van fotografie kan ook hier licht veel doen het licht is bij deze foto’s gewoon niet mooi, gewoon saai licht wat niets toevoegt.
Met elke lens kan je een goede of een slechte compositie maken heeft niks met tele te maken.
Het is altijd goed om in de kijkrichting van het dier wat meer lege ruimte te laten zodat de eend in dit geval ruimte heeft om in te zwemmen. Foto 2 en 4 vind ik daarom ook minder geschikt voor een staande compositie.
Foto 5 is mooi scherp maar had dus wat mij betreft nog wat meer ruimte mogen hebben.
Foto 6 is wat licht betreft wel beter maar de witte hoek linksonder verpest het een beetje ,had verder ook wat meer ruimte mogen hebben in de kijkrichting plus wat scherper .
Zoals je zelf al zegt is het midden van de dag niet het geschiktste tijdstip om te fotograferen dus gewoon vlak na zonsopkomst of voor zonsondergang nog eens proberen.

@ Marten en Gert start eens een eigen draadje met spannende groothoekfoto’s zou ik zeggen :) .

Groet Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”