Myriad schreef:
Ik snap niet waarom die fotograaf met die sluitertijden op zulke hoge ISO´s schiet met een D3s. De korrel kun je er toch altijd nog achteraf in doen? Is het belichtingsresultaat net iets anders, of krijgt/neemt hij geen tijd om te bewerken?
Ik denk dat hij een paar vaste ISO's neemt en daar niet teveel mee gaat schuiven om een consistent resultaat te krijgen enerzijds, anderzijds om op die manier de aandacht volledig bij het fotograferen te houden en niet constant te hoeven opletten of je niet aan de grenzen komt van aanvaardbare sluitertijden. Ik zie een aantal op ISO 1600, een paar op ISO 1000-1250, eentje op ISO 5000. De laagste sluitertijd die ik zag was 1/80 sec.
Overigens aan de korrel te zien is die er achteraf wel degelijk ingebracht als stijl-element. Het is een zeer "film alike" korrel. De D3s presteert IMO beter qua ruis dan dat de foto's bij de gebruikte ISO's laten zien.
Myriad schreef:
Ik heb de discussie in het bijbehorende draadje ook gelezen, maar de bokeh in de foto's overtuigen mij ook niet helemaal.
Mij ook nog niet echt. Ik vind de lens toch een wat "steriele" koele zakelijke en ook enigszins "harde" weergave hebben met eigenlijk maar weinig eigen "persoonlijk" karakter. Een karakter wat IMO diverse nieuwe Nikkor lenzen kenmerkt. Daarmee wellicht voor veel fotografen wel algemeen breed inzetbaar, maar het komt daarmee IMO net niet aan een finishing beeldgevoel waar je zo'n lens nu juist voor zou kiezen als "portretlens".
Dat "gemis", het ontbreken ervan zit hem nu mogelijk juist in de hoogwaardige optische kwaliteit. Eigenlijk waardeer je een lens niet om zijn perfectie maar in zijn net wat meer afwijkende "fouten" waarmee bepaalde eigenschappen dan wat meer naar voren komen dan wat gebruikelijk is.
Typisch op bepaalde afstanden ten opzichte van het onderwerp komen mij soms naar dubbele contouren neigende weergaven voor. Terwijl het op andere afstanden wel goed werkt. Elders heb ik voorbeelden gezien bij straatfotografie waar de bokeh mij in negatieve zin opviel. Helaas ben ik de link kwijt:
EDIT, link gevonden: http://www.flickr.com/photos/10234786@N ... 767158474/" onclick="window.open(this.href);return false;
Een voorbeeld waar dat bij die bruidsfoto's in naar voren komt is bijv. de volgende foto, de schouders van die personen links en rechts in het beeld, wat verder naar achteren in de onscherpte: