Nieuw AFS 85 f/1,4 G Nano

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
ZeroDex

Re: Nieuw AFS 85 f/1,4 G Nano

Bericht door ZeroDex » ma aug 23 2010 6:42 pm

emdeklerk schreef: -----8<------
Ik hoef geen AF, IF en wat dies meer zij. En al helemaal geen G-objectief.
-----8<------
....1,8/105mm AI-s, de 2/135mm AI-s, de 2,8/180mm AI-s en noem ze maar op, gechipt en wel door Cosina weer in productie laat nemen... (Kunnen ze gelijk de 1,4/28mm AF A-sferisch erbij laten doen, en dan mogen ze de AF weglaten.) Dat de Cosina-bouwkwaliteit subliem is kan iedere hedendaagse Zeiss-gebruiker meer dan bevestigen. Beter dan die van de Nikon k*t=objectieven.

emdeklerk
De 28mm f/1.4 D heeft ook IF :)

Enne, niks persoonlijk, maar je gal spuwende posts geven mij het idee dat je misschien van dat concurerende merk met een C bent. Je kan natuurlijk altijd het ultieme doen en Nikon laten vallen, de losers, en naar de concurrent stappen die wel bij MF blijft en naar zijn gebruikers luistert-maar die zijn misschien al failliet. ;-)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 23 2010 9:09 pm

ZeroDex schreef:
Enne, niks persoonlijk, maar je gal spuwende posts geven mij het idee dat je misschien van dat concurerende merk met een C bent. Je kan natuurlijk altijd het ultieme doen en Nikon laten vallen, de losers, en naar de concurrent stappen die wel bij MF blijft en naar zijn gebruikers luistert-maar die zijn misschien al failliet. ;-)
Ik denk dat je je iets verder in moet lezen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 23 2010 9:12 pm

ZeroDex... Grappig forumnaampje...
Heerlijk! Jij maakt helemaal mijn Nikon-forumdag goed!

Kun je ook maar één van je stompzinnige aannames onderbouwen?
Of ook maar één geldig argument plaatsen, zoals alle anderen in dit hoofdstuk, mezelf niet uitgezonderd?
Het C-merk? Weet je wel wat je schrijft?

emdeklerk

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma aug 23 2010 9:43 pm

emdeklerk schreef:ZeroDex... Grappig forumnaampje...
Waarom het gebruik van het denigrerend overkomende en/of bewust gebruikte verkleinwoord? Graag een eerlijke (woorden)strijd, dan blijft het voor iedereen leuk om te lezen of deel te nemen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 23 2010 9:54 pm

Zullen we ons weer beperken tot het onderwerp; lijkt me genoeg voer voor discussies. :evil:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 25 2010 12:41 pm

Bruidsfoto's en korte gebruikers review van de nieuwe 85mm/1.4
http://cliffmautner.typepad.com/my_webl ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Isflicka

Bericht door Isflicka » wo aug 25 2010 3:18 pm

Hans Braakhuis schreef: En om een ieder gerust te stellen, de nieuwe AF-S 85mm f/1.4 G is nog romiger.
Hahahahaha, het lijkt wel een Calvé Mayonaise reclame..... Nu nog romiger. Maar om even terug te komen op bokeh. Vorige week kon ik twee exemplaren in Duitsland testen maar persoonlijk vind ik de achtergrond behoorlijk onrustig en niet te vergelijken met de good old 85.

Myriad

Bericht door Myriad » do aug 26 2010 6:42 am

Léon Obers schreef:Bruidsfoto's en korte gebruikers review van de nieuwe 85mm/1.4
http://cliffmautner.typepad.com/my_webl ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik snap niet waarom die fotograaf met die sluitertijden op zulke hoge ISO´s schiet met een D3s. De korrel kun je er toch altijd nog achteraf in doen?
Is het belichtingsresultaat net iets anders, of krijgt/neemt hij geen tijd om te bewerken? Ik heb de discussie in het bijbehorende draadje ook gelezen, maar de bokeh in de foto's overtuigen mij ook niet helemaal.
Ik denk dat een vergelijking tussen de AF-D en de AF-S versie onder gelijke geprefereerde omstandigheden tot een betere oordeelsvorming over dit objectief leidt.

marckuypers

Bericht door marckuypers » do aug 26 2010 7:37 am

Zijn er trouwens nog mensen hier die upgraden naar de nieuwe 85mm?
Ik ben namelijk aan het twijfelen om de oude aan te schaffen maar weet niet of de prijs van 1100 gerechtvaardigd is met de nieuwe op komst ;)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 26 2010 10:10 am

Myriad schreef: Ik snap niet waarom die fotograaf met die sluitertijden op zulke hoge ISO´s schiet met een D3s. De korrel kun je er toch altijd nog achteraf in doen? Is het belichtingsresultaat net iets anders, of krijgt/neemt hij geen tijd om te bewerken?
Ik denk dat hij een paar vaste ISO's neemt en daar niet teveel mee gaat schuiven om een consistent resultaat te krijgen enerzijds, anderzijds om op die manier de aandacht volledig bij het fotograferen te houden en niet constant te hoeven opletten of je niet aan de grenzen komt van aanvaardbare sluitertijden. Ik zie een aantal op ISO 1600, een paar op ISO 1000-1250, eentje op ISO 5000. De laagste sluitertijd die ik zag was 1/80 sec.

Overigens aan de korrel te zien is die er achteraf wel degelijk ingebracht als stijl-element. Het is een zeer "film alike" korrel. De D3s presteert IMO beter qua ruis dan dat de foto's bij de gebruikte ISO's laten zien.
Myriad schreef: Ik heb de discussie in het bijbehorende draadje ook gelezen, maar de bokeh in de foto's overtuigen mij ook niet helemaal.
Mij ook nog niet echt. Ik vind de lens toch een wat "steriele" koele zakelijke en ook enigszins "harde" weergave hebben met eigenlijk maar weinig eigen "persoonlijk" karakter. Een karakter wat IMO diverse nieuwe Nikkor lenzen kenmerkt. Daarmee wellicht voor veel fotografen wel algemeen breed inzetbaar, maar het komt daarmee IMO net niet aan een finishing beeldgevoel waar je zo'n lens nu juist voor zou kiezen als "portretlens".
Dat "gemis", het ontbreken ervan zit hem nu mogelijk juist in de hoogwaardige optische kwaliteit. Eigenlijk waardeer je een lens niet om zijn perfectie maar in zijn net wat meer afwijkende "fouten" waarmee bepaalde eigenschappen dan wat meer naar voren komen dan wat gebruikelijk is. :D

Typisch op bepaalde afstanden ten opzichte van het onderwerp komen mij soms naar dubbele contouren neigende weergaven voor. Terwijl het op andere afstanden wel goed werkt. Elders heb ik voorbeelden gezien bij straatfotografie waar de bokeh mij in negatieve zin opviel. Helaas ben ik de link kwijt:
EDIT, link gevonden: http://www.flickr.com/photos/10234786@N ... 767158474/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een voorbeeld waar dat bij die bruidsfoto's in naar voren komt is bijv. de volgende foto, de schouders van die personen links en rechts in het beeld, wat verder naar achteren in de onscherpte:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za aug 28 2010 3:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 26 2010 10:59 am

Ik ga pas een mening vormen als iemand ze gewoon naast elkaar gaat laten zien. Anders is vergelijken toch gewoon niet mogelijk als je de oude versie niet door en door kent? :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Etienne2
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Etienne2 » za aug 28 2010 7:04 pm

Is dit een specifieke portretlens, of kan je ze ook als macro lens gebruiken?

Etienne
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za aug 28 2010 8:37 pm

De lens is niet geschikt voor macro, hiervoor kan je beter de 105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR gebruiken, is ook nog een stuk goedkoper, deze is dan ook nog bruikbaar voor portretfotografie.

Groeten Jan

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za aug 28 2010 9:09 pm

En nog goedkoper, en alleen voor DX: de 85mm F/3.5. Ook een macro-objectief.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 30 2010 2:38 am

Patrick schreef:Ik ga pas een mening vormen als iemand ze gewoon naast elkaar gaat laten zien. Anders is vergelijken toch gewoon niet mogelijk als je de oude versie niet door en door kent? :?
Ik denk niet dat je ze naast elkaar hoeft te plaatsen.
Met dit soort voorbeelden krijgt het IMO niet de prijs voor fraai bokeh (in aflopende volgorde):
http://www.flickr.com/photos/10234786@N ... 767158474/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/10234786@N ... 767158474/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer Nikon foto's van de diverse nieuwe Nikon lenzen: http://www.flickr.com/photos/10234786@N06/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”