Adriaan schreef:Arthur,
Wat bedoel je met "meet het licht, knijp dan m'n diafragma met 1 stop en daarna verdraai ik het filter zodat ik het gewenste diafragma krijg".
Bedoel je dat je als je f8 meet, je het diafragma dan op f11 zet en daarna het filter verdraait (bij gelijkblijvende sluitertijd) tot f11?
Ik werk 9 van de 10 keer manueel. Ik belicht mijn achtergrond liever 0,7 tot 1 stop onder om zodoende mijn onderwerp "los" te krijgen van de achtergrond. Ik verkrijg hiermee een soort van 3D effect. Hier een misschien makkelijkere manier om dit te bereiken:
- Program mode: S
- Sluitertijd fixed op 1/250e, high speed sync flash....(!)
- EV op -0,7 of -1 draaien (of meer/minder indien gewenst). Totale beeld wordt nu onderbelicht echter je onderwerp wordt gecompenseerd door de flitser
- Verdraai je filter nu zover totdat je het gewenste f-getal ziet waar je mee wilt fotograferen omdat het diafragma automatisch wordt gekozen
Ik gooi er nog twee voorbeelden tegen aan, mijn oudste dochter en een pauw. Diafragma was zonder filter ergens rond f/11 - f/16 uitgekomen (met een sluitertijd van 1/250e wel te verstaan).
Hope this helps,
ALE
Die automatische schaal aanpassing is en blijft waardeloos. Je foto's verliezen alleen maar kwaliteit